• marlun

Hur länge anser du att pappan ska få vara pappaledig?

Frågar detta av ren nyfikenhet  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-17 19:21
    uttryckte mig lite dumt.
    Men hur länge anser ni att en pappa ska vara pappaledig?

• Svar på tråden Hur länge anser du att pappan ska få vara pappaledig?
  • jannej

Enligt en undersökning för något år sen var det en majoritet av FLare som ville vara hemmafruar

• mandelblomma
    jannej skrev 2012-11-21 21:41:46 följande:
    Enligt en undersökning för något år sen var det en majoritet av FLare som ville vara hemmafruar
    jaha och vad drar du för relevant slutsats av det egentligen? Flört
  • jannej
    mandelblomma skrev 2012-11-21 21:39:04 följande:
    eller så här-
    Det är inte fel och självklart kan man dela upp det hur himla rättvist eller orättvist, missgynnande eller inte precis hur man vill.
    Men då får man stå för kalaset själv såklart och kan inte förvänta sig att samhället ska vara med och finansiera det hela.
    Jag bjuder gärna samhället på den kvot av tvingande föräldradagar jag tilldelas.
    Frugan och jag har inget äktenskapsförord så hon klarar sig
  • elyse

Max halva föräldraledigheten och minst tre månader, tänker jag spontant. 

• jannej
    mandelblomma skrev 2012-11-21 21:44:25 följande:
    jaha och vad drar du för relevant slutsats av det egentligen? Flört
    Att FLare vill vara hemma med barnen och slippa jobba
  • mandelblomma
    jannej skrev 2012-11-21 21:47:36 följande:
    Att FLare vill vara hemma med barnen och slippa jobba
    ja och det är ju vettigt...not.
    och fl undersökningar är knappast representativa för landet i stort heller. Flört

Men kanske är det så att majoriteten av läsare har understimulerade, mindre intressanta jobb, med dålig lön av fls läsare. Eller i alla fall av dem som svarar här i en sån undersökning.
  • mandelblomma
    jannej skrev 2012-11-21 21:45:33 följande:
    Jag bjuder gärna samhället på den kvot av tvingande föräldradagar jag tilldelas.
    Frugan och jag har inget äktenskapsförord så hon klarar sig
    ja betalar man sin fp själv är det ju knappast någon som säger något.
    Det är i alla fall inte det jag vänder mig emot.
  • jannej
    mandelblomma skrev 2012-11-21 21:55:06 följande:
    ja betalar man sin fp själv är det ju knappast någon som säger något.
    Det är i alla fall inte det jag vänder mig emot.
    FP har en mycket liten inverkan på min ekonomi så den kan man både ha och mista
  • mandelblomma
    jannej skrev 2012-11-21 22:01:20 följande:
    FP har en mycket liten inverkan på min ekonomi så den kan man både ha och mista
    jaha, förvisso ett sidospår från ämnet men tack för informationen då.
  • Nemi76
    jannej skrev 2012-11-21 21:02:30 följande:
    Vi diskuterar nyttan för barnet . inte nyttan för mamma eller pappa att den ena eller andra är hemma.
    Bättre att ha en mamma som trivs att vara hemma än en pappa som klättrar på väggarna .
    Vid skilsmässa är delad vårdnad bäst.
    Jag har sörjt för min fru så hon är ekonomiskt oberoende livet ut

Varför förutsätter du att alla mammor vill vara hemma och att alla pappor vantrivs hemma?  Man kan vända på det också: bättre en pappa som trivs med att vara hemma med sitt barn än en mamma som klättrar på väggarna.

Barnets bästa är i de allra flesta fall en bra relation med båda sina föräldrar. Den relationen byggs i de allra flesta fall upp genom att man är hemma med sitt barn. För mig är ett jämlikt föräldraskap inte att mamman är hemma med barnen och pappan lekar och stojar lite när han kommer hem från jobbet. För mig är ett jämlikt föräldraskap att båda föräldrarna känner sitt barn, båda vet att barnet behöver nya byxor, båda föräldrarna vet sitt barns favoritleksaker och vilka namn kompisarna på förskolan har. Ett jämlikt föräldraskap bäddar för en bättre relation = färre skilsmässor = bra för barnet.

Summa summarum: nyttan för barnet med att båda mamman och pappan är hemma är att det får en bättre relation till sina föräldrar. Sedan finns det givetvis undantag. Man kan vara hemma heltid med sitt barn men inte få en bra relation i slutändan och vice versa. Men nu snackar vi generellt för det blir man liksom tvungen till i sådana här diskussioner.   
  • jannej
    Nemi76 skrev 2012-11-24 13:30:39 följande:

Varför förutsätter du att alla mammor vill vara hemma och att alla pappor vantrivs hemma?  Man kan vända på det också: bättre en pappa som trivs med att vara hemma med sitt barn än en mamma som klättrar på väggarna.

Barnets bästa är i de allra flesta fall en bra relation med båda sina föräldrar. Den relationen byggs i de allra flesta fall upp genom att man är hemma med sitt barn. För mig är ett jämlikt föräldraskap inte att mamman är hemma med barnen och pappan lekar och stojar lite när han kommer hem från jobbet. För mig är ett jämlikt föräldraskap att båda föräldrarna känner sitt barn, båda vet att barnet behöver nya byxor, båda föräldrarna vet sitt barns favoritleksaker och vilka namn kompisarna på förskolan har. Ett jämlikt föräldraskap bäddar för en bättre relation = färre skilsmässor = bra för barnet.

Summa summarum: nyttan för barnet med att båda mamman och pappan är hemma är att det får en bättre relation till sina föräldrar. Sedan finns det givetvis undantag. Man kan vara hemma heltid med sitt barn men inte få en bra relation i slutändan och vice versa. Men nu snackar vi generellt för det blir man liksom tvungen till i sådana här diskussioner.   
    Jag skrev från början att det inte har någon betydelse för barnet om mamma eller pappa är hemma de 2 första åren.
  • Nemi76
    jannej skrev 2012-11-24 13:52:53 följande:
    Jag skrev från början att det inte har någon betydelse för barnet om mamma eller pappa är hemma de 2 första åren.

Ja? Jag menar att det har det.
  • gavagai

Jag har bara läst ts, men anser att pappan naturligtvis har rätt till alla sina dagar (eller att barnet har rätt till alla sina dagar med pappan) och mamman rätt till alla sina på samma sätt. I vårt fall delar vi upp det redan från början så att vi jobbar/pluggar 50% var och är hemma 50% var.

• TeresB

Halva tiden är rimligt. Med vem som ska vara ledig o hur länge får man som par/ föräldrar sj bestämma. Hos oss kommer jag att vara hemma 16 mån o pappan 8 mån. Det passar oss bra.

• Johanna6
    marlun skrev 2012-11-17 19:11:56 följande:
    Frågar detta av ren nyfikenhet  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-17 19:21
    uttryckte mig lite dumt.
    Men hur länge anser ni att en pappa ska vara pappaledig?
    Så länge han kan och vill.
Svar på tråden Hur länge anser du att pappan ska få vara pappaledig?