jannej skrev 2012-11-21 21:02:30 följande:
Vi diskuterar nyttan för barnet . inte nyttan för mamma eller pappa att den ena eller andra är hemma.
Bättre att ha en mamma som trivs att vara hemma än en pappa som klättrar på väggarna .
Vid skilsmässa är delad vårdnad bäst.
Jag har sörjt för min fru så hon är ekonomiskt oberoende livet ut
Varför förutsätter du att alla mammor vill vara hemma och att alla pappor vantrivs hemma? Man kan vända på det också: bättre en pappa som trivs med att vara hemma med sitt barn än en mamma som klättrar på väggarna.
Barnets bästa är i de allra flesta fall en bra relation med båda sina föräldrar. Den relationen byggs i de allra flesta fall upp genom att man är hemma med sitt barn. För mig är ett jämlikt föräldraskap inte att mamman är hemma med barnen och pappan lekar och stojar lite när han kommer hem från jobbet. För mig är ett jämlikt föräldraskap att båda föräldrarna känner sitt barn, båda vet att barnet behöver nya byxor, båda föräldrarna vet sitt barns favoritleksaker och vilka namn kompisarna på förskolan har. Ett jämlikt föräldraskap bäddar för en bättre relation = färre skilsmässor = bra för barnet.
Summa summarum: nyttan för barnet med att båda mamman och pappan är hemma är att det får en bättre relation till sina föräldrar. Sedan finns det givetvis undantag. Man kan vara hemma heltid med sitt barn men inte få en bra relation i slutändan och vice versa. Men nu snackar vi generellt för det blir man liksom tvungen till i sådana här diskussioner.