• JagominÄlskling

Hur ser ert liv ut efter ni fått barn

Vi har en dotter på 20 månader. Jag tycker att min o pappans gemensamma liv har förändrats till det negativa efter vi fått barn. Sedan dottern börjat dagis är vi sjuka fram o tillbaka hela tiden. Det känns som om vi jobbar, kommer hem från jobbet o orkar inget mer än att ta hand om dottern. När hon varit på dagis är hon så på mig hela tiden. Det är bara mamma som gäller för hela slanten. Visst är det roligt, men jag känner mig så kvävd. Det känns som om jag o pappan bara glider längre o längre ifrån varandra. Han är deppig från o till (vilket han var redan innan vi fick barn också). Han har även sånt enormt behov av egentid, vilket gör att jag medvetet tar stor del av dottern. Pappan mår inte bra när han inte får tillräckligt med tid ensam o sån har han alltid varit, men det blir så påtagligt nu när vi har barn. Vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget.. Känner att han aldrig längre visar att han tycker om mig. Jag vill känna mig älskad o trygg i min relation.

Ni med barn i samma ålder: Hur är er relation?

• Svar på tråden Hur ser ert liv ut efter ni fått barn
  • Minion

Jag och min sambo har fyra barn tillsammans, vi blev föräldrar först som 18 åringar och jag kan känna igen en del som du beskriver, även om det är jag som är den som egentligen har ett större behov av egentid i vårt förhållande.

Det kan ju vara svårt att komma ifrån bara man själv och partnern ibland, men barnvakt ett fåtal ggr om året kan nog dom flesta få till, för det är viktigt att inte glömma varann mitt i småbarnslivet med allt vad det innebär. Eller om barnet kanske sover bra på kvällarna och nätterna och då passa på att ha vuxentid (menar alltså inte sex nödvändigtvis) borta från tv och dator hemma.

Vi har nog överlevt spädbarnstiden och småbarnsåren genom att påminna oss själva när det varit jobbigt att det är bara tillfälligt och försökt passa på att duscha eller bada tillsammans med levande ljus efter att barnen lagt sig eller massera varann och knåda bort spänningar. Eller att göra det på egen hand om man känner att man behöver få vara ifred. Man får passa på att hämta luft när man kan liksom.

Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • JagominÄlskling

Men har du ibland känt att din man/sambo inte visar att han älskar dig. Jag börjar ibland tvivla..

• SoakedInFeelings

Hur man upplever sin tid som förälder är ju oftast olika. För min egen del, så blev modersrollen extremt känslomässigt krävande, eftersom jag ju redan innan jag fick barn var en oerhört känslig människa. Jag tycker att sådant förringas, ofta i samhället idag - och man bortser ofta från moderns utsatthet. Visst är det mycket man borde lyckas ta tag i, när allt kommer omkring i livet, med det sociala livet, hus, hem, renoveringsprojekt och arbete. Men, det är långt ifrån alla som faktiskt fullt ut orkar dra hela det där lasset. Vi är glada om vi alls orkar med hälften av det som krävs av oss, faktiskt. Min sambo har ett arbete idag, och det är ju vackert så. Vi är så långt det går, ärliga människor, och för övrigt ganska så skötsamma. Ingen sprit eller fester osv. Dock, så är vi ofta ganska så ensamma i vårt slit med hem och barn - och bara allt det där andra som på många sätt har känts förtryckande och trakasserande har ju bara spätt på vår förlamning, socialt sett i det privata livet. Samhället är bra på så många sätt i att bemöta barnfamiljer, men jag hoppas verkligen att man på sikt bättre lär sig förstå även de "udda" behoven. (Att ibland kan det faktiskt vara ett mycket mer effektivare åtgärdsprogram, i att helt sonika lämna familjen i den frid och ro, som kanske var betydligt mer välbevarad innan alla fördomsfyllda "luppar" matades upp en efter en) .Kan bara säga att mitt liv hade sett ut på ett helt annorlunda sätt idag, om jag inte en gång födde barn. Jag antar att det är många kvinnor, som känner på samma sätt. De äger mitt hjärta för resten av livet, och som mamma kan jag inget annat än att försöka leva efter det.

Svar på tråden Hur ser ert liv ut efter ni fått barn