• Bellahhh

Resa till Egypten/Marsa Alam med barn (Bada med eksem/koraller/osv.)

Hej!

Vi har bokat en resa till Egypten, Marsa Alam, Blue village exotic Coraya bay, Lamaya resort med Fritidsresor i April nästa år.
     Vad jag inte tänkte på var att havet är väl väldigt salt, och den minsta pojken (6 år) har lite böjvecks eksem, kommer han kunna bada utan att det svider så mkt att han inte vill gå i?

Finns det något bra ställe för barnen att bada vid strandremsan överhuvudtaget? Något som varit här?

Min familj är finast
  • Svar på tråden Resa till Egypten/Marsa Alam med barn (Bada med eksem/koraller/osv.)
  • Gladskit

Vi har varit i Marsa Alam två gånger, dock inte på just det hotellet.
    Min son har haft böjveckseksem men de har alltid blivit bättre när vi varit utomlands. Eller ja, även hemma i Sverige sommartid. Han sa aldrig att det sved när han badade men han har inte jättemycket eksem heller.

• castafiore

Saltvatten är bara bra mot sånt.  Trevlig resa.

• Bellahhh

Ja jag har läst överallt att det är bra, men detta skall ju vara ett av det saltaste vattnen i världen, vi bor ju på en ö (badar mkt!) här hemma såklart det är bra med saltvatten. Men när jag var liten och var utomlands kommer jag ihåg att det sved så jag grät bla när vi var på kanarieöarna, men eftersom min son är i kroatien med sin pappa ett par veckor om året så kan det ju inte vara något problem eftersom där är nästan lika salt tydligen (Har forskat som bara den nu haha). Det svider kanske första gången bara och sedan blir det bättre.

Men då kan jag fråga lite annat istället!

Hur upplevde ni stranden med barnen? Var det vassa korallbitar på stranden? Kunde de bada utan problem? Behöver man vara rädd för giftiga fiskar mm?       

Min familj är finast
  • Gladskit

Badskor är bra att ha för sanden kan vara rätt så grovkornig på de flesta stränderna.
    Vi har sett rockor som simmar omkring rätt långt in mot land och det kanske inte är så roligt om man råkar slänga sig på en sån när man badar och leker. Men jag tror inte de är giftiga.

Självklart får man dock ha uppsikt och det är bra om man lär barnen att inte sträcka ut händerna för att ta på allt när man badar och snorklar. Det finns böcker och broschyrer i de flesta butikerna som visar vilka fiskar som finns, vilka man inte bör röra och vilka man bör hålla sig helt ifrån. En sån köpte vi första gången vi var i Egypten och nu har vid den med oss varje gång vi åker. Dels för att min son tycker det är roligt att "pricka av" alla fina fiskar som vi sett, dels för att ha lite koll på vilka man bör hålla sig en bit ifrån.

• Bellahhh

Gladskit: Fy det låter ju livsfarligt haha (Hönsmamma) !

Min familj är finast
Svar på tråden Resa till Egypten/Marsa Alam med barn (Bada med eksem/koraller/osv.)