• Boarder

Ni ammande mammor - dricker ni någon alkohol, o isf hur mkt?

Är intresserad av att veta hur ni mammor som ammar tänker o gör kring alkohol.

Det är ju som bekant så att livsmedelsverket numer inte avråder från alkohol pga medicinska risker för barnet, utan de trycker istället på att vårat psyke blir påverkat genom bl.a. sämre omdömesförmåga.

Så hur gör ni, unnar ni er något om kvällarna eller är det nolltolerans som gäller? Är det isf nolltolerans gentemot den andra föräldern också?

• Svar på tråden Ni ammande mammor - dricker ni någon alkohol, o isf hur mkt?
  • Lillis80

...och man blir förändrad 100 ggr varje dag även utan alkohol pga den för tillfället rådande sinnesstämningen. Av erfarenhet från när jag var barn märkte jag ingen skillnad på när mina föräldrar druckit något glas. Kanske är det deras sunda och måttliga alkoholvanor som givit även mig sunda och måttliga alkoholvanor?

• Copyjulia

Jag har precis fått barn och har inte riktigt bestämt mig för om jag ska våga dricka vin då och då eller ej.  För några år sedan sa man ju att forskning visat att alkohol var skadligt vid amning. Tycker det kommer så mycket olika nya rön och forskningsrapporter om allt möjligt (inte bara amning) och de ändras stup i kvarten...

• iser

Jag dricker folköl ibland på helgerna och tar ibland ett glas vin. Helt utan dåligt samvete.

• Höghus

En öl eller ett glas vin eller två dricker jag utan problem. Såklart att man inte måste dricka om man ändå inte gör det i vanliga fall men avstår man bara för att man ammar är man ju snudd på rabiat.

• Emmis

Ett eller två glas vin eller en  öl dricks max en gång i veckan. Varannan kanske  om man ska försöka göra ett snitt under amningstiden. Några gånger har jag faktiskt tagit en grogg med. Eftersom jag vet mina gränser så har jag inget dåligt samvete över det.

• Egendomligt

En halv cider på 4,5% är det mesta jag dricker. Men jag dricker inte vin eller så annars heller.

• Tovenaeve

Jag kan ta 2-3 glas vin i veckan. :)

• hannis
    mliten skrev 2012-11-20 14:52:02 följande:
    Man luktar annorlunda av indisk hämtmat också. Och vitlök.
    Och deo, hudkräm och tvål. Tvättmedel och rök. Parfym, hästar och kor. Oskyldig
  • Sasse

Inte druckit en enda droppe alkohol sedan innan jag var gravid, sonen är 4 1/2 mån och jag ammar..klarar mig gottoch väl utan alkohol en "stund" av mitt liv..

• Emmis

Det är ju inte för att det är svårt att vara utan alkohol som man dricker det under amningstiden...

• Noicka

Dricker inte alkohol under grav eller amning! Har fyra barn och har ammat de tre äldsta till ca ett år, planen är att göra det samma med nr fyra! Litar helt enkelt inte på rönen från livsmedelsverket då dessa ändras hela tiden och väöjer då att avstå helt, dock tycker jag det är helt ok att maken dricker alkohol i måttliga mängder. Det är ju min mjölk som hamnar i bebis magen!

• NinjaM

Jag tänker bara att om både jag och min man druckit något glas på en lör t.ex. och något händer då kan ingen av oss köra pga att vi druckit! Känns liksom inte värt den stressen.

Mannen dricker ibland men jag ogillar det verkligen för på honom märker man snabbt hur kroppsspråk och tonart ändras!

Jag avstår alkohol just nu under amningen av våran son 4v gammal. Kan ju ändras när han blir äldre, har inga direkta regler! 

Svar på tråden Ni ammande mammor - dricker ni någon alkohol, o isf hur mkt?