• Anonym (mamma)

lärare som vittne?

Hej!

Jag och mitt ex har två barn tillsammans och ska snart till tingsrätten där barnens boende skall fastställas.

Nu har han kallat in ett vittne dit, det är en av barnens fritidslärare.
    Jag tycker det känns helt fel att en lärare tar ställning i det här fallet och undrar om hon verkligen får göra det?

Någon som vet och har varit med om detta?

• Svar på tråden lärare som vittne?
  • Anonym (insatt)

Läraren blir inte inkallad för att ta ställning utan för att beskriva barnets situation såsom han/hon känner den ....

• Anonym (mamma)

Tack för ditt svar.

Jag förstår vad du menar men hon ska vittna till pappans fördel.

Min dotter är för liten för att bestämma i det här själv. Ena dagen vill hon en sak, andra dagen vill hon en annan.
    Min dotter påverkas mycket av sin pappa, av vad han säger om mig o.s.v. Hon är väldigt pressad hemma hos honom.
    Därför reagerar jag på detta.

På min andra dotters dagis så är fröknarna väldigt tydliga med att dom inte tar någons sida.

Men då gör hon alltså inte ngt fel? Det är det jag vill veta. Om hon får göra så.

• Anonym (förskollärare)

Vi får inte ta någons sida mer än barnets
    -det hon/han kan svara på är hur barnet har det på fritids/fsk, om barnet har med sig det det behöver/ska ,om tiderna sköts dvs stämmer schemat någorlunda, får fritids/fsk den information de behöver för att kunna möta barnet på rätt sätt,kan de delge er som föräldrar den info de behöver dvs funkar "tamburkontakten" (kommer någon in och hämtar/lämnar så att pedagogerna ser det)
        om barnet är glatt/ledset
    har barnet specialkost- mår det då sämre på måndagar vv-tex men då måste de ha det dokumenterat för att kunna säga att det är just de måndagar barnet varit hos mamma/pappa 

Din advokat borde ha tillgång till vilka frågeställningar som den kallande advokaten har om jag inte missminner mig helt så ett litet hum om vad som ska tas upp borde du kunna få.

jag har själv vittnat i en rättegång ang ett barn och det jag då svarade på var tex om barnet "skötts bra ,tamburkontakt och hur barnet var på dagarna.     

• Anonym (mamma)

Tack för svaret.

Jag vet bara att pappan har kallat in henne som vittne då min dotter har berättat något om sin livssituation.
    Men jag kommer att fråga min advokat om detta, jag ska snart dit.

Borde inte läraren informerat mig som mamma att hon ska vittna?
    Det här fick jag bara veta genom pappans advokat. Hon har aldrig sagt något till mig om detta.

• Anonym (insatt)
    Anonym (mamma) skrev 2012-11-19 12:03:08 följande:
    Tack för ditt svar.

Min dotter är för liten för att bestämma i det här själv. Ena dagen vill hon en sak, andra dagen vill hon en annan.
    Min dotter påverkas mycket av sin pappa, av vad han säger om mig o.s.v. Hon är väldigt pressad hemma hos honom.

På min andra dotters dagis så är fröknarna väldigt tydliga med att dom inte tar någons sida.

Men då gör hon alltså inte ngt fel? Det är det jag vill veta. Om hon får göra så.
    Hur kan du veta att hon avser att vittna till pappans fördel? Bara för att hon är inkallad av honom??
  • Anonym (mamma)
    Anonym (insatt) skrev 2012-11-19 15:17:41 följande:
    Hur kan du veta att hon avser att vittna till pappans fördel? Bara för att hon är inkallad av honom??
    Det står att hon ska höras till styrkande av att det är bäst att barnen ska bo hos pappa, efter vad min dotter har sagt till henne om sin livssituation.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (mamma) skrev 2012-11-20 15:33:45 följande:
    Det står att hon ska höras till styrkande av att det är bäst att barnen ska bo hos pappa, efter vad min dotter har sagt till henne om sin livssituation.
    Men det är ju advokatens motivering till att kalla in henne som vittne - inte ens säkert att läraren vet om att han skrivit så och ännu mindre säkert att hon är beredd att bekräfta den åsikt han tillskriver henne ....
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-11-19 12:03:08 följande:
    Tack för ditt svar.

Att pappan kallar henne som vittne betyder inte att hon vittnar till pappas fördel.

Du får lita på att personalen säger hur denna uppfattar flickan, hennes vilja och hennes situation. Mer kan du inte göra.

Fröknarna "tar" inte sida, blir de kallade som vittnen är de skyldiga att vittna!

Var inte arg på fröken!

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-11-19 12:27:05 följande:
    Tack för svaret.

Jag vet bara att pappan har kallat in henne som vittne då min dotter har berättat något om sin livssituation.
    Men jag kommer att fråga min advokat om detta, jag ska snart dit.

Borde inte läraren informerat mig som mamma att hon ska vittna?
    Det här fick jag bara veta genom pappans advokat. Hon har aldrig sagt något till mig om detta.
    Den stackars läraren vill antagligen inte ta parti men pappan har blandat in henne.

Du får veta via ditt ombud vem som ska vittna. Hon ska inte behöva ta det med dig.

Försök förstå att det är en knepig sits för henne att bli kallad som vittne.
  • Anonym (mamma)

Tack, nu känns det lite bättre. Jag har inte tänkt på det här sättet tidigare.
    Har aldrig varit i rätten tidgare.

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-11-20 22:55:25 följande:
    Tack, nu känns det lite bättre. Jag har inte tänkt på det här sättet tidigare.
    Har aldrig varit i rätten tidgare.
    Vad bra! Jag förstår att det är knepigt för dig. Tänk bara vad fröken ska känna som blir kallad som vittne och inte vill ta parti..... Hon kommer att svara på frågor. Det gäller att ditt ombud är förberedd och ställer sina frågor också så att allt blir sagt och inte bara vad exet vill få fram.

Lycka till!
Svar på tråden lärare som vittne?