• abovo

hjälp ang tsh

Hej,

Jag hoppas att ni kloka läsare kan ge mig lite råd angående mitt TSH-värde. Jag är mitt uppe i ett syskonförsök och min klinik tog nya prover i slutet av februari. Då hade jag ett TSH-värde på 2.92. Detta tycker min läkare är normala värden och inget att ifrågasätta, men jag känner mig panikslagen över att det är så högt! När jag var gravid med min dotter hade jag ett TSH-värde på 1.5 (vecka 10 ungefär).

Jag har googlat runt hur mycket som helst och allt jag läser säger att man ska ha UNDER 2 för att optimera chanserna att bli gravid och därför undrar jag om vi verkligen ska fullfölja detta försök, planerat ÄP i början/mitten av nästa vecka. Hur illa är 2.92 och hur mycket påverkar det chanserna att lyckas med IVF? Hur snabbt kan TSH ändras? Jag har gått ner 7 kg sedan provet togs - påverkar det?    

Jag ska till läkaren på torsdag och ska självklart ta upp detta igen, men vill ändå kolla med er då sköterskan på min klinik idag snäste av mig ordentligt och sa att jag är inom referensintervallen (0.20-4.00). Vi gör IVF p.g.a. manlig faktor.

Väldigt tacksam för svar!

/En lätt panikslagen IVF-are!  

• Svar på tråden hjälp ang tsh
  • gustava22

Jag hade kontakt med några kliniker inför ivf behandling (min dotters) för att höra deras syn. 3 kliniker svarade att de inte ville att tsh skulle vara över 2.0, en klinik svarade att de inte genomförde behandling om inte värdet var under 2.5, men helst lägre ändå. 

Innan dess hade min dotter gjort ett försök då tsh låg högre utan att den kliniken reagerat. Den senaste behandlinge fick skjutas upp en månad, då den nya kliniken (Falun), ansåg att värdet var för högt (runt 3). Efter en månad med höjd medicinering kunde behandlingen genomföras.  

Jag hade också telefonkontakt med den kände Dr Törring som ansåg att värdet absolut skulle vara under 2.0, innan behandlingen.    

• abovo

Tack för svar! Jag är extremt irriterad över att min klinik inte verkar bry sig!!! Hur kan de säga emot typ alla andra kliniker och den senaste forskningen?! Hade din dotter problem sedan tidigare eftersom ni uppmärksammade detta problem?

• gustava22

Hypotyreos upptäcktes i samband med fertilitetsutredningen. Medicin sattes in av distansläkaren, men följdes inte upp. Värdet var inte optimalt och kändes bortkastat. Sedan ökades dosen, hon hade då kontakt först med vårdcentral sedan med endokrinolog, tar nu prover var 4.e vecka. 

Har man testat antikroppar på dig? Tagit något prov nu? Måste väl vara viktigt att veta hur det ser ut innan behandlingen?      

Svar på tråden hjälp ang tsh