Att resa med funktionshindrade barn! TIPS mottages.
Vi har tänkt ta en solsemester med alla våra 6 barn hösten-13 ca 2 veckor. Vi har 2 tvillingpojkar som är under utredning man vet ej vad de felar ännu då de undersökningar man gjort hitills ej visat något. Man vet att det är något men man kan inte sätta fingret på vad det är mina killar felar.
De är väldigt sena i utvecklingen som bebisar fortfarande vid 19månaders ålder dock ålar de och kan sätta sig själv är ganska säker på att de kommer kunna gå så småningom men tror de är bra så länge de väntar då de inte är mentalt utvecklade heller. Annars är det underbara och busiga killar.
När vi tänkt åka kommer det vara ca 2 och ett halvt år och det kan ju ha hänt mycket tills dess utvecklingsmässigt. Även fall det är tidigt att spekulera vill jag ändå höra om det är någon här som gjort en resa med funktioshindrat barn och ev syskon, eller om det renatv är fler som går i samma tankar?
Finns det något man bör tänka på eller kan det finnas fördelar? brukar man behöva betala extra för ev anpassat hotell rum?? eller kan man få bidrag för extra kostnader pga funktionshindret vid en resa??
för eller nackdelar? Jag vill att familjelivet ska fortsätta som vanligt jag vill unna alla mina barn samma möjlighet. känns även som de större barnen blivit mer åtsido satta sedan pojkarna kom och vill verkligen unna oss detta som familj.
All inclusive är en självklarhet men finns det kanske special anpassade hotell? sedan ska de ju passa "friska" barn också. sedan är det ju dyrt att resa så man har ju inte råd med några fantasi summor.
Ja Tips mottages tacksamt