• råddjuret

6 månader. Hur gör man om man inte vill använda femminutersmetoden?

Vår pojke på 6 månader har sovit bra på nätterna jämt! Han har vaknat 1-3 ggr per natt för mat oftare en gång per natt mellan kl 5-7. Han har dock inte sovit skitbra på dagen, han har sovit men inte långa stunder som 2-3 timmar utan snarare 40min-1 timme. Oft har han varit så pass trött (mellan 20-21) att han somnat vid bröstet men inte alltid och då har vi (oftast jag) alltid klarat av att söva honom i  sin egen eller vår säng utan att amma. Han tar inte napp men är något lite intresserad av sin gosefilt. Nu den sista tiden (dryg vecka) har han somnat direkt men  vaknat och gallskrikit efter en timme och sedan har han vägrat somna om utan bröstet, och när han somnat om så vaknar han igen efter 5-30 minuter och gallskriker. Sedan fortsätter det så fram till 1-2tiden på natten. Han kommer inte riktigt till ro känns det som. Och det GÅR INTE att söva om honom utan bröstet. Det känns som att vi har provat allt!

Jag känner att vi måste göra något och min tanke är nu att jag ska försöka se till att han inte är riktigt lika trött när han somnar på kvällen och prova om det går att söva honom bättre då. Jag tänker försöka söva honom i hans egen säng ungefär på samma sätt som tidigare, jag eller sambon sitter hos honom och klappar och stryker på honom medan vi sjunger. Jag Vägrar att prova femminutersmetoden, Skriker gör han ju ändå ( och vi tar upp och tröstar ) men att lämna honom då när han gallskriker, det tänker jag absolut inte göra. Så finns det fler tips? Hur låter det jag tänker göra, är det någon som vet något mer som jag inte tänkt på?

konstruktiv kritik mottages gärna.

Tack!

• Svar på tråden 6 månader. Hur gör man om man inte vill använda femminutersmetoden?
  • råddjuret
    Jojjanna skrev 2012-11-19 11:50:21 följande:
    Han kanske är mer hungrig? Har du provat att ge gröt eller välling antingen innan han somnar vid 21, eller när han vaknar första gången efter det?
    Gröt har jag inte provat att ge honom när han vaknar, dock en stund innan han somnar, men jag kan inte komma ihåg nu om jag gjort det sedan han "bytt vanor". Dock har jag ju ammat honom och jag har liksom tänkt att det borde räcka.. Välling har han inte fått alls ännu. (Vi har inte riktigt börjat med mat fullt ut, även om han äter lite mat varje dag så ammar jag mest fortfarande) Jag kan ju prova gröt kanske och se om det gör någon skillnad. tack!
  • Jojjanna

Om du vill vänta med gröt och välling så kan du ju prova med ersättning först. Min dotter sov gott i några timmar efter en flaska med 100 ml i början. Nu dricker hon mer för att bli mätt.

• Konvaljen

Tänker också att han inte är mätt. Mina båda äldsta har krävt mer käk än bara amning då. Med sonen började vi med ersättning inför natten vid 5,5 månader och sedan välling. Även dottern fick välling vid drygt 5,5 månader och sov mycket bättre. Väl värt att testa!

• Flickan och kråkan

Jag är kanske trög, men varför inte bara söva om honom med bröstet? Att de har orolig sömn och mer behov av närhet i den åldern är snarare regel än undantag. Det beror på separationsfasen. Annars kan man ju stoppa ner liten i sjal eller bärsele eller sitta och guppa på pilatesboll. I den åldern har mina konsekvent somnat vid bröstet eller sjalats till sömns. Det är ju en rätt kort period det handlar om. Det händer ju en hel del saker utvecklingsmässigt med tiden. 

• Antilopen

Jag tänker som Flickan och kråkan att det är pga separationsångest som han vaknar och skriker. Vi hade det likadant i den åldern. Uppvaken kan man nog inte göra så mycket åt, så satsa på att söva om på det sätt som är mest effektivt (bröstet?) för att på så sätt utsätta dig och bebis för så lite stress som möjligt

Svar på tråden 6 månader. Hur gör man om man inte vill använda femminutersmetoden?