6 månader. Hur gör man om man inte vill använda femminutersmetoden?
Vår pojke på 6 månader har sovit bra på nätterna jämt! Han har vaknat 1-3 ggr per natt för mat oftare en gång per natt mellan kl 5-7. Han har dock inte sovit skitbra på dagen, han har sovit men inte långa stunder som 2-3 timmar utan snarare 40min-1 timme. Oft har han varit så pass trött (mellan 20-21) att han somnat vid bröstet men inte alltid och då har vi (oftast jag) alltid klarat av att söva honom i sin egen eller vår säng utan att amma. Han tar inte napp men är något lite intresserad av sin gosefilt. Nu den sista tiden (dryg vecka) har han somnat direkt men vaknat och gallskrikit efter en timme och sedan har han vägrat somna om utan bröstet, och när han somnat om så vaknar han igen efter 5-30 minuter och gallskriker. Sedan fortsätter det så fram till 1-2tiden på natten. Han kommer inte riktigt till ro känns det som. Och det GÅR INTE att söva om honom utan bröstet. Det känns som att vi har provat allt!
Jag känner att vi måste göra något och min tanke är nu att jag ska försöka se till att han inte är riktigt lika trött när han somnar på kvällen och prova om det går att söva honom bättre då. Jag tänker försöka söva honom i hans egen säng ungefär på samma sätt som tidigare, jag eller sambon sitter hos honom och klappar och stryker på honom medan vi sjunger. Jag Vägrar att prova femminutersmetoden, Skriker gör han ju ändå ( och vi tar upp och tröstar ) men att lämna honom då när han gallskriker, det tänker jag absolut inte göra. Så finns det fler tips? Hur låter det jag tänker göra, är det någon som vet något mer som jag inte tänkt på?
konstruktiv kritik mottages gärna.
Tack!