Anmäl till Skolinspektionen!
Så får det inte gå till. Skolan har skyldighet att anpassa sig efter barnet och inte barnet efter skolan.
Be din väninna att kontakta bup för ett ytterligare skolmöte.
Min personliga åsikt är att det inte är fel med medicinering. Till ADHD finns det ju även ett alternativ till centralstimulerande, Strattera och man kan ju även ge stora doser av Omega, kosttillskott. Så loppet är inte kört bara för att man väljer bort CS.
Om man ser till barnets bästa så kan ju medicin göra att barnet mår mycket bättre med lite medicin i kroppen än allt kaos som blir när man är omedicinerad, Barnet gör inte allt det här på pin kiv, att få utbrott och inte kunna ta till sig allt på samma sätt som de andra verkar kunna göra kan vara väldigt psykiskt påfrestande för ett litet barn. Att barnet ska må bra även psykiskt kan vara viktigare än prestigen att inte ge CS. Ändamålet helgar medlet.
Så till viss del förstår jag skolans önskemål men de borde ha övat lite mer på hur man uttrycker sig
Nu finns det ju massor av orsaker till att man väljer att inte ge medicin, de kraftiga biverkningarna kan vara en orsak, eller att man helt enkelt inte svara på behandlingen eller inte tål någon substans i medicinen. Jag dömer ingen efter väl övervägda val och insatt i frågan. Det är bara föräldrarnas val om medicinering eller inte.