• Eliezer4

IVF - februari 2013

Skulle haft ÄP nu i november, men fick avbryta behandlingen på grund av en vattenfylld cysta, som störde hela behandlingen. Nytt försök (5:e försöket) blir i februari 2013. 

Vi går på Sahlgrenska i Göteborg.

Tänkte vi kunde samla oss här och prata av oss om allt som har med IVF att göra.

Är inne på vårt 3:e gratis försök. I maj 2012 var vårt 3:e och sista, gick så långt som till ÄP och allt var bra, men så ringer barnmorskan och berättar att inga ägg har blivit befruktade. Ingen rolig dag. Fick ny tid för ny behandling i november 2012. Fick avbryta behandlingen pga den vattenfyllda cystan som störde hela behandlingen.
    Så nytt försök igen blir i februari 2013 som sagt.

Någon mer som har gjort många IVF försök? 

• Svar på tråden IVF - februari 2013
  • FruAnka

Vi var och gjorde kub igår. 1:5133 downsyndrom och 1:20000 på trisomi 13 och 18. Bebisen var 2 dagar större än den "skulle" va men vi måste gå efter ivf datumet så vi vågar inte plussa på. Nu känns det som man vågar slappna av mer även om man nog alltid kommer vara lite nervös.

Hoppas det går bra för er andra här inne.

• FruAnka

Vet att det gått lång tid nu men är fortfarande nyfiken på hur det gått för alla. Var liksom denna tråden jag först började hänga i när jag satte igång med ivf :)

Själv fick vi en son augusti 2014, Jag fick något som heter puppp (är inte farligt för varken mamma eller barn men led oerhört och kunde knappt röra mig för jag hade så mycket svidande kliande utslag och dessutom svullnade kroppen upp rejält eftersom jag varken kunde ha stödstrumpor eller röra mig plus alla utslag som i stort sett täckte hela kroppen) och blev igångsatt 2v tidigare än beräknad datum och han kom ut med kejsarsnitt, en baddare på 4,2 kg. Vågar knappt tänka mig hur stor han hade varit om jag gått tiden ut eller 2v över tiden. Kunde gått med han 1 månad till brukar jag tänka och känna herregud hur stor hade han blivit. Nu knatar han runt här och städar och skäller ut oss när vi städar fel :) Efter jul är tanken att vi skall kontakta banken om lån så vi kan sätta igång med syskonförsök, Vi längtar jättemycket efter fler barn och vill i fallafall försöka med ett 3 paket innan vi ger upp.

Så hur går det för er?

• NoA22

Hej FruAnka. Så kul att höra ifrån dig, vad glad jag blir!! Då kan vi följas åt igen :) Vad härligt med en liten pojke, låter jobbigt med alla utlag och allt det förde med sig. Hoppas du slipper det vid nästa graviditet.

Vi fick en underbar pojke i maj 2014. Tiden går så fort och vi blir chockade varje dag vad mycket nytt han lär sig hela tiden och alla nya ord. Älskar att höra hans röst :D Min graviditet gick väldigt lätt och smidigt och lilla Otto kom 2 dagar innan BF, var perfekt!

Vi har varit igång ett tag med syskonförsök och det går inget vidare för oss tyvärr! Vi hade 5 i frysen och gjorde det första FET i maj 2015. Sen ett i augusti, oktober och november. Blev gravid på det sista, men när vi var på det tidiga ul i vecka 7 så hade graviditeten stannat av någon vecka tidigare, så hjärtat hade aldrig börjat slå :( Tyvärr så förstod min kropp inte detta. Så fick ta abortpiller för att kroppen skulle förstå. Det gjorde jag den 27/12. Så nu står vi på ruta ett. Inga kvar i frysen så vi behöver göra en full behandling nästa gång :(

Känns så tungt och nästan att man gett upp hoppet! Men jag vill verkligen kunna ge min älskade lilla O ett syskon, vet hur mycket nytta man har av det i livet!!

Kramkram

• FruAnka

Åh vad kul att höra ifrån dig noa22. Visst förundras man över hur snabbt de små liven lär sig.

Imorgon har vi tid för att planera ivf. Vi ska prova ett paket med 3 försök och tar det inte har vi bestämt oss för att inte försöka mer. Men längtan efter ett till barn är enormt så jag förstår dig.

Har ni köpt paket försök? Hur många gånger har ni kvar i så fall? Så himla trist när kroppen inte fattar. Var med om sammanhang fick göra en skrapning, vi han se ett hjärta slå innan det stannade så det kändes tungt.

Håller tummarna för er.

• NoA22

FruAnka: Hur fick mötet och planeringen? Fick ni något startdatum?

Visste inte att man fick ta 3-pack när man redan har barn. Tror det var så förut, men var inne och läste och såg att de ju ändrat.

Dock fick man ju bara om man gjort max tre färsk försök och några frys, minns inte exakt hur många. Vi har ju gjort 3 färsk och 5 frys, så är osäker på om vi får då eller inte. Kanske ska kolla upp det!

Vi hade tänkt att köra igång direkt nu, då det fanns plats för oss i Falun på den mens som kommer om ca 1 vecka. Men vi bestämde oss för att vänta till dom kan ta emot oss i Uppsala. Känns bäst när vi känner oss "hemma" på den kliniken och vi har boende hos en nära vän. Tror det blir att vi får köra på mensen som kommer i slutet av februari.. Längtar, så man bara får komma igång igen.

Kramkram

• FruAnka

Oj vad nervös jag blir när du skriver sådär, var tvungen att gå in på ivf Falun och titta. Vad jag kan se så har Carl von Linné sådana krav men inte Falun. Vi har lämnat prover och 1a februari ska vi träffa en läkare för mer planering, vi få se om Falun godkänner oss men jag har bara gjort 2 färsk försök och 1 fet varav ena färsk försöket blev vår son. Förstår ni vill vara på en klinik där ni känner er "hemma" . Var så lustigt för när vi var på samtal och skulle lämna prover veckan efter, vi träffade 2 som hade haft hand om oss när vi gjorde ivf på ( de hade bytt och jobbade på den kliniken som har samarbete med Falun nu), dessutom är dom i de lokaler som vår mödravårdscentral var innan så vi hamnade i samma rum som när vår barnmorska höll koll på min graviditet. Hoppas det går bra för er, längtar själv så man spricker.

• NoA22

FruAnka: har ni varit på planeringen nu? Hur gick det? Jaha gör ni ivf i Falun? Vet inte varför, men hade fått för mig att ni bodde och gjorde ivf i Uppsala :) Haha ja det var ju komiskt med både personal och rummet ju :D

Jag fick min mens den 22 januari och vi sätter igång vid nästa mens. Är den punktlig som den brukar vara så bör nästa komma den 19 februari och då börjar jag med sprutorna i helgen där och då borde äggplock bli första veckan i mars :D ska bli skönt på nått sätt att komma igång igen.

Kram

• NoA22

Ser ju helt klart ut att gå mot ett plus :) dock svårt att säga redan på ruvdag 7! Lycka till, vi får hålla tummarna att det blir ett starkare och starkare streck ????

• FruAnka
    NoA22 skrev 2016-02-04 20:45:50 följande:

FruAnka: har ni varit på planeringen nu? Hur gick det? Jaha gör ni ivf i Falun? Vet inte varför, men hade fått för mig att ni bodde och gjorde ivf i Uppsala :) Haha ja det var ju komiskt med både personal och rummet ju :D

Jag fick min mens den 22 januari och vi sätter igång vid nästa mens. Är den punktlig som den brukar vara så bör nästa komma den 19 februari och då börjar jag med sprutorna i helgen där och då borde äggplock bli första veckan i mars :D ska bli skönt på nått sätt att komma igång igen.

Kram

Det stämmer, vi bor i Uppsala och gjorde ivf på akkis men valde bort linne eftersom vi tyckte Falun tänker mer på paren, de är mer för att hitta alternativa lösningar och säger inte tvär nej bara för man är 40 om man har bra äggreserv. Sen ingick ett frysförsök i Falun. På linne tog de bort ett färskförsök om man vill göra frysförsök. Vi har jämfört båda och föll mer för Falun och de har samarbete med studentgyn i uppsala. Idag fick vi klartecken och godkänt för 3 paket så vi börjar i cykeln som kommer i mars. Känns då himla kul.

Så snart sätter ni igång med sprutor ???? spännande. Hoppas det går bra. Men ni har inte 3 paket eller hur var det?

Kram
  • NoA22

Ah okej då va jag inte ute och cyklade :) Då kommer inte ni långt efter med er behandling, inte långt till mars. Blir det vid nästa mens då?

Nu är vi igång, har tagit menopur i 4 dagar och idag (dag 5) lägger vi på orgalutran eller hur det stavas. Känns skönt att vara igång!! Nu måste det bara gå vägen både ekonomin och orken börjar tryta!!

Plus att här haglar gravid besked runt omkring oss, fick precis veta att grannen (som har en 1,5 åring) är gravid igen och väntar i slutet av augusti!! Kan inte sluta att bara tycka det är så jobbigt och orättvist!! O speciellt eftersom vi skulle ha haft i början på augusti om vi inte fått missfall :( Hon var lite stressad eftersom deras lilla kommer vara så liten och hon trodde ju inte att det skulle gå så här fort...!!

Gaaah vill med vara gravid NU!!

• NoA22

Just det glömde skriva om tre paket. Vi verkar inte få ta det! :( Mitt AMH värde hade tydligen gått ner massor till 0,54 och det var tvunget att vara över 1 tydligen. Bara en sköterska som sagt det vi har inte fått någon ordentlig utvärdering!

• FruAnka
    NoA22 skrev 2016-02-22 19:06:14 följande:

Just det glömde skriva om tre paket. Vi verkar inte få ta det! :( Mitt AMH värde hade tydligen gått ner massor till 0,54 och det var tvunget att vara över 1 tydligen. Bara en sköterska som sagt det vi har inte fått någon ordentlig utvärdering!

Tycker de är lite dåliga på utredningar. När vi var på möte inför detta försöket pratade läkaren om hur knäppt det är att inte utreda mannen om det är där problemet ligger(som i vårat fall) men näää de ska bara köras igång. 

Nu väntar jag bara på mensen sen skall jag på dag 21 börja med nässprej, vi kör de långa protokollet eftersom det har funkat bäst på mig. 
    Visst är det lite jobbigt när folk blir gravida helatiden, vill verkligen ha ett barn till. Hade vi kunnat bestämma själva hade vi velat ha 4 barn men är så innerligt glad att vi lyckats få 1, fast ett syskon vore bra :).

Håller tummarna för er, hoppas det går bra.
  • NoA22
    FruAnka skrev 2016-03-15 10:16:09 följande:

Tycker de är lite dåliga på utredningar. När vi var på möte inför detta försöket pratade läkaren om hur knäppt det är att inte utreda mannen om det är där problemet ligger(som i vårat fall) men näää de ska bara köras igång. 

Nu väntar jag bara på mensen sen skall jag på dag 21 börja med nässprej, vi kör de långa protokollet eftersom det har funkat bäst på mig. 

Visst är det lite jobbigt när folk blir gravida helatiden, vill verkligen ha ett barn till. Hade vi kunnat bestämma själva hade vi velat ha 4 barn men är så innerligt glad att vi lyckats få 1, fast ett syskon vore bra :).

Håller tummarna för er, hoppas det går bra.

Här gick tyvärr även detta försök åt skogen. Gjorde en full ivf nu. Så blir ett FET efter nästa mens, borde bli i slutet av april. Har 2 blastocyster i frysen.

Ja vi tänkte det samma att det var konstigt att de inte kollade mannen innan. Han har ju få antal spermier, men tänk om an gått igenom en full behandling och sen visar det sig att det inte fanns några alls! Hade ju egentligen varit skönt om de tog ett spermaprov innan så man visste säkert.

Då är ni snart igång igen ju :) borde bli återföring ungefär samtidigt för oss då. Eller hur lång tid ungefär är de det långa protokollet tar? Vi måste fortsätta att hålla kontakten :)
  • NoA22

FruAnka hur går det för er?

För oss gick även detta FET åt skogen, fick svagt plus som blir svagare. Så blev ett tidigt missfall... :) tyvärr har inte kroppen fattat det än så har inte fått någon blödning än. Vilket gör att vi nog inte hinner med något mer försök innan sommaren nu. Hade precis hunnit om mensen kommit i torsdag som den borde gjort enligt min annars regelbundna cykel... Både i frysen gick åt. Så det får bli en IVF till antagligen efter sommaren då :(

Det här var vårt 6 syskonförsök, är så frustrerande!! Trodde inte att det skulle ta sååå här lång tid :(

Kram

Svar på tråden IVF - februari 2013