Dotter 16 mån bara skrattar vid tillsägelser
Hej. Jag har en helt underbar dotter på 16 månader som nästan alltid är glad och lekfull. Ibland kan hon dock bli en smula aggresiv och rivas, bitas och slåss. Det är bara mot mig och min sambo hon är såhär, aldrig mot andra barn eller vuxna. Det är precis som hon försöker provocera fram en reaktion från oss genom att kasta och slå ner saker, och när vi säger till henne att sluta så tittar hon lite hånfullt på en och fortsätter. Tar man då upp henne så kan hon slå till en, riva en, ta mina glasögon och kasta eller till och med bitas om hon kommer åt. Säger man då verkligen till "på skarpen" och sätter ner henne i soffan till exempel så bara skrattar hon bara. Säger man då - Nä det är inte roligt, så skrattar hon bara ännu mer. Väldigt retligt och ganska provocerande. Vi har vid några tillfällen provat att inte kommentera hennes agerande när hon till exempel kastar saker utan bara tagit henne och satt henne mitt på golvet och sen fortsatt med vad det nu va vi höll på med, sen upprepat proceduren när hon fortsatt, men hon blir ju väldigt ledsen då, precis som att hon enbart gör dom här sakerna för att provocera fram en reaktion från oss som hon då sen skrattar åt. Hon får jättemycket uppmärksamhet, kramar, lek, etc så det lär inte vara att hon känner att hon inte får tillräckligt med uppmärksamhet. Detta beteende har pågått ett par månader, men blivit värre nu dom senaste veckorna. Det sker framförallt när hon är trött på kvällarna. Någon som har varit med om liknande? Några tips?