• Peak

Någon (med öronbarn kanske?) som kan tipsa om öronproppar för barn vid bad?

När vi var utomlands sist fick sonen öroninflammation och läkaren sa att han inte fick bada på x antal dagar efter det. Att det var bra att bada med öronproppar tex. Nu ska vi utomlands igen och vill gärna undvika öroninflammation, köpte proppar på apoteket strl S men de var för stora. Han är 6 år.
    Någon som har tips? Tänker att de som simmar mycket eller de som har "öronbarn" kanske vet?

• Svar på tråden Någon (med öronbarn kanske?) som kan tipsa om öronproppar för barn vid bad?
  • sarawp

Glömde skriva att efter man droppat i i öronen så ska man lägga lite fetvadd i örat ! Funkar prima.

• Callan

Min tjej får inte öroninflammation med vaxproppar och jag frågade just om detta i somras men då sa öronläkaren att man INTE skulle ha några proppar i för det tryckte in vaxet och orsakade problem istället.
    Tror det gällde även om det inte var vaxproppar som var huvudproblemet.

Terracotril som någon tipsade om är toppenbra, MEN det har penicillin i sig så det ska man inte använda i onödan. Dessutom är det receptbelagt.

Tipset vi fick var Vaxol. En oljespray som man sprayar in i örat och då glider vattnet på oljan och åker ut igen.
    Receptfritt, värt att testa kanske? 

• Chridhe

Det finns ju sånadär 'vaxproppar' som är som en liten degklump som man trycker fast mot örat. Kanske kommer det inte så djupt in i hörselgången? Det blir som ett lock för själva örat. Finns på Apoteket.

• Adephi

Min mamma använde bara vanlig fetvadd när jag skulle duscha eller bada när jag var liten.

• Anne69

Rekommendationen om att inte bada vid upprepad öroninflammation borde ha försvunnit efter 2008, då SBU gjorde en utvärdering i frågan. Så istället för att proppa igen öronen skulle jag se till att få med mig penicillin så att ni har det tillgängligt om han blir sjuk igen. Diskutera med er doktor!

Sen så kan ni öva på att tryckutjämna med honom. Det är svårt men går. Till er hjälp kan ni ha en s.k. näsballong, OTOVENT. Min 6-åring klarar att blåsa upp ballongen, 4-åringen gör det inte.    

• Peak
    Chridhe skrev 2012-11-20 21:54:56 följande:

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukte...
    sådana har vi köpt nu!

Vi testar och han behöver väl inte ha dem varje dag men jag tror iaf inte att det kan skada!? Vad skulle det göra att inte få vatten i öronen liksom? Det är väl inget kroppen behöver? Glad

Tyckte bara att det var extra tråkigt för honom att han fick öroninflammation när vi var i Thailand, trist att ligga inne några dagar och äta penicillin och inte få bada! Vår läkare där nere trodde allt poolvatten kunde haft en bidragande orsak och så även läkaren här hemma våd återbesöket så jag tar det säkra före det osäkra denna gång Flört

Tack för era tips! {#emotions_dlg.flower}
  • HappyMummy

Det som har rekommenderats i 25 år fungerar fortfarande, en tuss fetvadd i båda öronen vid bad som givetvis bytas ut efter varje bad. :)

Stolt mamma till finaste Ellie -11
  • Peak

de vi köpte på apoteket funkade utmärkt, han fick varken öroninflammation, vaxproppar eller andra problem Solig

• Chridhe
    Peak skrev 2013-01-06 14:44:28 följande:
    de vi köpte på apoteket funkade utmärkt, han fick varken öroninflammation, vaxproppar eller andra problem

Gött!
Svar på tråden Någon (med öronbarn kanske?) som kan tipsa om öronproppar för barn vid bad?