• MrsMikas

Donera mjölk i Malmö, hur gör man??

Med förra barnet, som nu är tre år, hade jag mjölk så jag hade kunnat försörja trillingar. Vi hade frysen full, och pumpade och slängde en del för att undvika mjölkstockning och alltför mycket läckage. 'Varför donerade du inte?' var det en del som frågade. Och ja - en mycket bra fråga. Varför gjorde jag inte det? Jag visste inte om möjligheten...

Nu sitter jag här med en underbar liten kille som har nått den aktningsvärda åldern av 5 dagar. Vet inte ännu om jag får lika mycket mjölk - men möjligheten finns ju. Så jag tänkte reda ut det här med donation.

Men - hur gör man?!

Jag har frågat på MVC, på KK (var där för överburenhetskontroll), på förlossningen, på BB och på återbesöket. Och ingen vet. Alla hänvisar till att 'fråga någon annan' eller 'ring växeln'. Alternativt 'prova att ringa neonatal och fråga'. Ja - det ska jag göra. Men vad sjutton - finns det inget behov av mjölk? Om det finns behov borde det väl finnas info någonstans? Hur svårt kan det vara att trycka upp en liten broschyr med info och ett telefonummer?

Eller är det jag som är helt trög som inte fattar?

Någon som har lyckats donera? Och som vet om det överhuvudtaget finns ett behov?

• Svar på tråden Donera mjölk i Malmö, hur gör man??
  • krompa

Ring in till Lund. När jag var där på patienthotellet satt det lappar uppe om mjölkdonation överallt.

Kontakta även Neonatalavdelningen i Lund och ifall det finns en Neonatalavdelning i Malmö kan du kontakta dem. 

• Lisse87

Hej! Jag lämnade mjölk till neo i Lund. Det är bara och ringa dit, så får du komma och lösa ut en pump och svara på lite frågor! Det är nästan alltid brist på mjölk och dom va jätte tacksamma för det jag lämna! På BVC fick jag inte svar på några frågor gällande det och de verkade inte så positiva till det heller?! Mycket knepiga! Gör det om du har över, det känns bra för själ och hjärta!

• MrsMikas

Lund! Jag har inte ens tänkt på Lund! Vilken miss

Men hur fungerar det? Förvarar hemma i frysen eller måste man dit o pumpa? Det är ju ändå ett litet projekt att ta sig dit..

• Dixie
    MrsMikas skrev 2012-11-20 21:46:46 följande:
    Lund! Jag har inte ens tänkt på Lund! Vilken miss Men hur fungerar det? Förvarar hemma i frysen eller måste man dit o pumpa? Det är ju ändå ett litet projekt att ta sig dit..  

När min dotter föddes fick jag tel direkt till neo när vi tog Puk testet. Nu funkade inte amningen så bra för mig, så det blev aldrig någon donation!
  • Lisse87

När du åker dit första gången så får du hämta ut en pump som du tar med dej hem, det är en elektrisk pump! Neo betalar "pumphyran" så länge du donerar mjölk! Sen får du med dej små plastburkar och lock, när du fyllt en sån så fryser du in det hemma och skriver ditt namn på plus datum. Jag åkte in varannan vecka typ och då får man lägga alla burkar i en kylväska, så det är funkar bra när man slipper och köra dit så ofta! Lycka till!

Svar på tråden Donera mjölk i Malmö, hur gör man??