Donera mjölk i Malmö, hur gör man??
Med förra barnet, som nu är tre år, hade jag mjölk så jag hade kunnat försörja trillingar. Vi hade frysen full, och pumpade och slängde en del för att undvika mjölkstockning och alltför mycket läckage. 'Varför donerade du inte?' var det en del som frågade. Och ja - en mycket bra fråga. Varför gjorde jag inte det? Jag visste inte om möjligheten...
Nu sitter jag här med en underbar liten kille som har nått den aktningsvärda åldern av 5 dagar. Vet inte ännu om jag får lika mycket mjölk - men möjligheten finns ju. Så jag tänkte reda ut det här med donation.
Men - hur gör man?!
Jag har frågat på MVC, på KK (var där för överburenhetskontroll), på förlossningen, på BB och på återbesöket. Och ingen vet. Alla hänvisar till att 'fråga någon annan' eller 'ring växeln'. Alternativt 'prova att ringa neonatal och fråga'. Ja - det ska jag göra. Men vad sjutton - finns det inget behov av mjölk? Om det finns behov borde det väl finnas info någonstans? Hur svårt kan det vara att trycka upp en liten broschyr med info och ett telefonummer?
Eller är det jag som är helt trög som inte fattar?
Någon som har lyckats donera? Och som vet om det överhuvudtaget finns ett behov?