• FinastE2010

Andra med barn med väldigt mycket ritualer/saker som ska göras på ett visst sätt

Hej!

Har ju tidigare skrivit här då vi utredde sonen för autism. Han fick som sagt ingen diagnos men de höll med om att allt jag berättade stämde men att det dock inte var tillräckligt. Vi ska höras av igen innan sonen börjar skolan, vilket är långt tills dess då han nu bara snart är 3 år.

Men något som verkligen är extremt tydligt och tar så mycket tid varje dag är alla dessa ritualer och att göra saker på ett visst sätt. Någon som har barn som också är väldigt rutinbundna, har för sig "ritualer" etc?

Det sker i princip konstant i vardagen. Kan handla om vad som helst, att han måste öppna och stänga en viss portdörr flera gånger innan vi går in, att vi måste gå över ett visst övergångsställe på väg till dagis (och absolut inte precis bredvid), att han måste lägga fram mackan på disken om jag köper en frukostmacka på morgonen, att vi ska gå en viss väg hem, gå ut genom en viss dörr från dagis, att han får släcka lampan samt stänga av tvn och inte jag. Hoppa ner och kissa 3 ggr under middagen trots att han inte är kissnödig etc. Detta var bara några exempel men listan skulle bli lång om jags krev upp allt, det sker i princip konstant på ett eller annat sätt. En person kallade det trots, jag ser dock skillnad på trots och det här, för det är på samma sätt varje gång och inte bara att "han vill göra som han vill". Ska träffa barnpsykolog i dec och prata igenom utredningen men tror inte hon tycker vi behöver så mycket kontakt egentligen då hon tycker att jag gör rätt och har ett bra samspel med sonen etc.

Han har inga problem att göra nya saker men när han då gjort en ny sak på ett visst sätt, kan handla om att han satt på en viss stol på det stället eller något annat, då ska han sitta på den stolen nästa gång etc. Då blir det också en form av rutin för just den nya grejen. Jag trodde kanske det hela skulle släppa lite men tycker faktiskt det blir fler och fler rutiner som såklart gör allt lite omständigt.

Om andra har barn i liknande situation, hur ska man bäst bemöta det? Jag tänker att man nog får vika sig för det som inte gör ett stort hinder i vardagen (eftersom det ger honom sån trygghet) men att sådant som påverkar saker negativt för mycket måste man försöka ta en "strid" om? Lättare sagt än gjort dock.

• Svar på tråden Andra med barn med väldigt mycket ritualer/saker som ska göras på ett visst sätt
  • FinastE2010
    sabiha skrev 2012-11-22 17:33:01 följande:
    rekommenderar boken explosiva barn
    Okej, står det om barn som fastnar i olika former av ritualer och liknande eller varför tänkte du just på den boken?
  • kaffemamma

det kanske handlar om ocd / tvångssymdrom? Jag vet tyvär inte vilka länkar och böcker som är bra att läsa om det, och det borde ju de som utredde i så fall ha sett och kunnat tipsa om hur man hanterar. Hm.  Vid tvång, ritualer, tics osv som kommer plötsligt och kanske går i skov kan man kanske göra en utredning av Pandas - som faktiskt kan behandlas med antibiotika: www,pandasinfo.se

• FinastE2010
    kaffemamma skrev 2012-11-26 14:27:15 följande:
    det kanske handlar om ocd / tvångssymdrom? Jag vet tyvär inte vilka länkar och böcker som är bra att läsa om det, och det borde ju de som utredde i så fall ha sett och kunnat tipsa om hur man hanterar. Hm.  Vid tvång, ritualer, tics osv som kommer plötsligt och kanske går i skov kan man kanske göra en utredning av Pandas - som faktiskt kan behandlas med antibiotika: www,pandasinfo.se
    Hört talas om det. De frågade angående tvångssyndrom i släkten men det har vi inte och sen sa de inget mer om det. Vet inte direkt om det kommit plötsligt jag tycker det mer kommit smygandes med några få grejer för att sedan bli mer och mer uppenbart.
  • Pappa Lars

Hej! 

Jag har en bonusson som är född 2005. Han är under utredning för ocd samt autism.
    Bonusen har tvångsmässigt beteende och tillbakadragen i perioder.

Hittills säger psykologerna att det rör sig om lindrigt beteende och att det finns goda chanser för att det är något temporärt. Dock tror vi föräldrar att han kommer få leva med detta hela livet, men vi hoppas självklart att det går över för hans egen skull eller i alla fall blir lindrigare samt att vi snart hittar ett sätt att hantera hans beteende och tillgodose hans behov. Utan diagnos vet vi tyvärr inte hur vi ska hjälpa honom :-/ 

För honom går det i perioder. Ibland är han som vilket barn som helst - glad, närgången/kramig, social. Men så kommer de jobbiga perioderna där han blir ledsen, drar sig tillbaka (man får absolut inte närma sig utan tillstånd!), undviker att prata med sina vänner osv, hans kontrollbehov och tvångsmässiga beteende tar över. Han kan kasta ut alla böcker ( han älskar att läsa! =) ) ur bokhyllan och sitta i flera timmar och pyssla med att sortera dem.. Bokstavsordning eller färg. Ibland blir det nästan för mycket, som den gången han använde upp en halv tejprulle för att tejpbiten inte blev "perfekt rak" (skulle slå in ett paket åt sin älskade mor) 

Givetvis älskar vi honom som han är, men både han själv och syskonen lider när han hamnar i sina "perioder". 

Tillbaka på familjeliv i nytt alias, men samma gamla gubbe //Larsan
  • Totte23

Hej!

Har en son som precis påbörjat en "utredning" om OCD (tvångssyndrom). Tycker att det du skriver också låter som detta. Det finns en hemsida "Ananke" för svenska OCDförbundet, där du kan läsa en del. 

Svar på tråden Andra med barn med väldigt mycket ritualer/saker som ska göras på ett visst sätt