• Maraki73

flyga med 5 månaders baby

Hej jag ska till Aten till jul och min dottern kommer nästan vara 5 månader. Jag undrar om nån vet hur det blir på planet, hon sitter ju inte ännu hur blir det då ? Ska jag ändå ha henne sittande i knät vid start och landning? När ni reste vad hade ni för packning till barnet ? Vi ska ha babyskydd och bärsele med oss.

• Svar på tråden flyga med 5 månaders baby
  • Frontline

Då får ha dottern i knät hela resan, vad start och landning har du en speciell sele på dig som du kopplar till ditt bälte.

Vi har barnvagn med oss som vi fyller med lite diverse saker så som blöjor och välling.
    Sen har vi bara med oss en hel del kläder beroende på vilken temperatur det är där just då.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Bling1975

Vi åkte också till grekland med dottern när hon var 5 månader. På vägen ner hade vi beställt en säng som de hänger på väggen framför en. Mycket skönt och bra. På vägen hem beställde vi en extra stol så hon kunde ligga och sova mellan oss. Vid start och landning får man hålla dem i famnen med ett eget litet bälte.

Har du ett barn som trivs med att ligga/sitta i famnen så går det nog jättebra ändå.

Tar barnet napp eller flaska så är det bra att ge vid start och landning så det slipper ont i öronen. Man kan även amma men det kan vara krångligt med bältet.

Vi hade med hennes vagn för den sov hon så bra i och även hennes babygym och bumbostol, men vi hade en vanlig solsemester så det var skönt att ha vid poolen. Lite leksaker och om hon har börjat med gröt, välling eller mat så är det bra att ha med. Blöjor finns det samma som hemma så det var onödigt att släpa med.

• Antilopen

Vi flög till Thailand när sonen var 6 månader. Vid start och landning hade jag honom i famnen och ammade för öronens skull. Fick inget speciellt bälte till honom. Han var för stor för att ligga i sån där säng som hängs på väggen, men kabinpersonalen flyttade oss längre bak där det fanns platser lediga, så att han fick ett eget säte att sova i. Vi tog med babyskydd som vi checkade in samt bärsjal. Lycka till!

• Mellanmjölkens land

Dottern var drygt 5 mån första gången vi åkte till grekland. Tanken var från början att vi skulle få låna ett babyskydd där men det visade sig i sista sekunden att det inte skulle funka så vi tog med vårt eget.

Den där första resan var jätteenkel om man jämför med nästa vid 13 mån Speciellt hemvägen. Dottern somnade i sjalen medan vi väntade på att få gå ombord och sen sov hon som en sten hela vägen hem. Det var ungefär det enda som gick som det skulle på hemvägen men mem...

Få se nu, mina tips:

- En gosig filt att svepa in henne i. Nånting som hon är van vid och som luktar hemma.

- Tar hon flaska så ta med lite ersättning (eller urpumpad mjölk, ett tips är isf att frysa den innan så att den inte blir dålig). Det är bra om de dricker nått vid start/landning och det är inte alltid man får vända barnet mot sig så att det kan amma.

- En liten påse med leksaker, t ex favoritskallran, som kan användas som distraktion

- Ta med fler blöjor än vad ni tror kommer gå åt. Flyg blir försenade och man vill inte stå där utan blöjor.

• Maraki73

Får man lov att ta med sig mjölk som är mer än 100 ml då ? Vi ska mellanlanda oxå ska jag ha två nappflaskor med mjölk isåfall ? Blir de inte dåliga ute ur kylen ? Hur många timmar innan den frysta mjölken tinar och blir dålig? Vi kommer vara på resande fot från 14:55 till 21:00.

• Mellanmjölkens land

När det gäller barnmat brukar de göra undantag för 100ml-regeln. Dörr-till-dörr brukar vår greklandsresa ta ca 10-12h. Vi frös ca 150ml mjölk och stoppade den i en pytteliten kylväska. När den sista skvätten dracks upp var den fortfarande strax under rumstemperatur. Då hade vi rest 8-10h. Har man flera/större flaskor kan man nog få mjölken att hålla sig kall längre.

Ett annat alternativ är ju de färdiga tetrorna med ersättning. De är ju gjorda för att klara sig i rumstemperatur.

• Maraki73
    Mellanmjölkens land skrev 2012-11-26 13:15:03 följande:
    När det gäller barnmat brukar de göra undantag för 100ml-regeln. Dörr-till-dörr brukar vår greklandsresa ta ca 10-12h. Vi frös ca 150ml mjölk och stoppade den i en pytteliten kylväska. När den sista skvätten dracks upp var den fortfarande strax under rumstemperatur. Då hade vi rest 8-10h. Har man flera/större flaskor kan man nog få mjölken att hålla sig kall längre.

Ett annat alternativ är ju de färdiga tetrorna med ersättning. De är ju gjorda för att klara sig i rumstemperatur.
    Hej .

När du hade den frysta mjölken hällde du över en skvätt till en annan flaska vid start och landning? hur tvättade du isåfall flaskorna under resan? hur värmde du mjölken du skulle ge?

om jag skulle ta med tetrorna istället om jag öppnar en hur länge håller den utanför kylskåp?   
  • vattumannen81

Vi hade med en termos med varmt vatten och en flaska med kallt vatten (och pulver såklart) när vi flög till Turkiet nu i höstas. Så blandade vi det till ättemperatur. Man kan även be om varmt vatten på flyget om man skulle behöva fylla på. Från dörr till dörr tog vår resa nästan 12 h. Vi hade fyra nappflaskor och det räckte. Diskade dom när vi kom fram. Gillar bebisen att äta rumstempererad ersättning funkar ju tetrorna bra. Vår son gillar inte det så då fick det bli termos med varmt vatten istället.

Svar på tråden flyga med 5 månaders baby