Hon är inte ouppfostrad!
Jag har en längre tid förstått att allt inte står helt rätt till med min dotter som blir 5 år i mars.
Hon är som en virvelvind, klättrar överallt, fladdrar runt och pillar på saker, och kan inte hejda sina impulser oavsett vad. Hon är ostrukturerad, har svårt att ta sig an enkla instruktioner (inte för att hon inte förstår, men hon glömmer lätt bort vad hon ska göra och är extremt lätt distraherad) och behöver mkt hjälp och stöd när hon slutföra en uppgift.
Hon svarar inte på tilltal, (bara när hon pratar i telefonen) men aldrig när någon pratar med henne, så det är svårt att veta om man något över huvudtaget når fram till henne. Hon har ingen riktig koll på omgivningen runt omkring henne, och var en hårsvans från att bli påkörd en gång (men då hann jag ta tag i hennes hästsvans).
När hon håller på med en sak så börjar hon ofta samtidigt med nåt annat (som när hon skulle cykla släppte hon helt plötslgt styret för att "fixa till hårspännet" och ramlade då förstås). Ingen uppfattning om att sänka farten innan.
Hon är väldigt högljudd och pratar oavbrutet om allt och inget. Hon är en känslo-tornado både på gott och ont. Mår hon bra, och harr en bra dag är hela livet som ett rosa skimmer och det är hennes bästa,dag i hennes liv, och allt är ljuvligt och hon älskar och vill krama allt och alla ungefär. Men då är hon jätte-charmig och man smittas av hennes sprudlande energiHar hon någon hon tycker om så hänger hon runt halsen på den utan att förstå när det blir för mycket. Säger personen ifrån blir hon ledsen och kan då bli besvärlig och bråkig istället. Så det är svårt med kamrater och övrig
Har hon en dålig dag eller på något sätt blir stött, ledsen över något el att hon känner sig utanför så exploderar hon och häver ur sig hela registret av fula saker. Att tillägga är att hon är extremt vältalig, använder ord som är avancerade för barn i hennes ålder (som sagt både på gott och ont)
Hon är mkt luktkänslig, kan få panik om någon luktar svett ex. och mkt ljudkänslig, har svårt för dammsugaren och elvispen samt lillebrors skrik och har lätt för att få panik för sådana saker och andra saker om hon blir rädd för något.
Alla runtomkring påpekar att "hon inte är still i 5 minuter" och när jag pratar med folk ang. bekymmer jag har med henne så får man ofta höra att hon är ju bara 4 år och att det är normalt beteende för en 4-åring, och att hon kommer att lugna sig, därför har jag försökt att vänta och hoppas. Vi har en dotter innan som är 3 år äldre och hon var envis och trotsig som få när hon var runt 3-4 år men det är inte de problemen vi har med våran lilla tjej. Jag upplever inte henne som trotsig på det sättet, utan hon har andra bekymmer. Hon har fått sluta på dansskolan för att hon störde de andra, och hon har svårt på dagis med kamraterna eftersom hon alltid säger vad hon tycker och kan inte sortera bort sånt som inte är så snällt att säga, och har svårt att följa regler och de sociala reglerna.
Mot lillebror är hon jätte-rar, (till skillnad mot vad andra tror) men hon får dock panik om han skriker..
Jag misstänker adhd, har två systrar varav den ena är autistisk och den andra aldrig fått någon riktig diagnos (hon är 33 år) men är autistisk eller något åt det hållet, men har aldrig fått den hjälp hon behöver så hon har nu psykiska problem och är alkoholist.
När jag pratar med min mamma är hon den enda som tar mina misstankar på allvar då hon har erfarenhet av att ha barn med liknande bekymmer (dock ej haft någon som våran som är impulsiv och överaktiv) utan mer inåtvänd men känner igen de sociala problemen och paniken och ljud- luktkänslighet med mera.
Nu ska jag till BVC i morgon och ta upp det här, så att jag kanske kan få den hjälp min dotter behöver. Sen vi fick lillebror i somras så har det blivit mkt tuffare för oss, då man inte kan lägga all energi på henne längre så som hon behöver, och storasyter får alltid stå tillbaka, men jag försöker hinna med att göra saker på egen hand med henne också.
Någon som känner igen mina bekymmer? jag behöver någon att bolla lite tankar med, någon som förstår.