• Anonym

Vad är egentligen ok?

Jag är deltidssjukskriven sen en längre tid tillbaka. Före jag blev sjuk arbetade jag heltid, var mycket aktiv i ideellt arbete, umgicks med folk, skötte hemmet, uträttade ärenden, gick på föreläsningar osv. Sjukdomen hindrar mig från stora delar av detta, men vissa saker måste utföras, andra behövs men är inget måste och ytterligare några skulle jag må bra av att göra.

Vad anser Förskringskassan att man "får" göra under sin sjukskrivning?  

• Svar på tråden Vad är egentligen ok?
  • Försäkringskassan

Hej!

Vi brukar vända lite på frågan, vad kan man klara av? Hur mycket är arbetsförmågan nedsatt?

Det finns inget generellt svar på din fråga, utan ta gärna kontakt med din handläggare och diskutera din tankar.

Klicka på länken nedan för att läsa mer om hur vi bedömer arbetsförmågan i olika situationer.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d5407a28-0ab1-4353-9332-1ba6de24bd38/sj_4130_bedomning_av_arbetsformaga_om_din_ratt_till_sjukpenning.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=d5407a28-0ab1-4353-9332-1ba6de24bd38&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Agaton, handläggare

• Anonym

Jo, vet att ni vänder på det så. Jag, min läkare och min fk-handläggare är överens om att jag klarar 25% arbete men inte 50%. Sen är ert system lite stelbent, för det finns inga mellanting däremellan, egentligen kanske jag skulle greja säg 35%, men det är inte ett alternativ hos er.

Men nu gällde inte frågan hur mycket jag kan arbeta, utan vad man "får" göra samtidigt som man är sjukskriven. Ni måste ju ha någon typ av riktilinjer, det är väl inte helt avhängt om jag får en förstående eller ickeförstående handläggare? Som läget är nu har jag dåligt samvete när jag går till optikern eller äter ute, men jag tror att jag egentligen inte behöver ha det. Min läkare förespråkar att försöka göra saker bland annat för att hålla psykisk ohälsa borta. Min sjukdom är rent fysisk.

För att ge lite exempel: Köpa några julklappar, gå på föreläsning ibland, gå på nått möte i nån av de ideella föreningar man är medlem i, vara med på syjunta. Är sånt ok?   Självfallet inte i någon större omfattning, det skulle min sjukdom inte tillåta, men lite ibland?

• Försäkringskassan

Hej!

Vi kan endast svara generellt på denna sida i denna typ av frågor och måste därför hänvisa till den handläggare man har.
    Generellt kan arbetsinsatser i en ideell förening påverka rätten till sjukpenning. Det är alltid en bedömning från fall till fall eftersom sjukpenningrättsbedömningen de första 90 dagarna görs gentemot det arbete man har och därefter de närmsta 90 dagarna mot något annat arbete hos arbetsgivare. Därefter bedöms sjukpenningrätten gentemot hela öppna arbetsmarknaden.

Jag kan inte se att ett lunchbesök ute eller ett optikerbesök  skulle ses som någon "arbetsinsats"  varför du inte behöver ha dåligt samvete för det.

Hälsningar
    Linus, handläggare 

Svar på tråden Vad är egentligen ok?