• Anonym

Hjälpa eller Stjälpa ?

Barnen bor var 14 dagar hos mamma och pappa och de har delad vårdnad 50-50.
    Mamman har hela barnbidraget
    Pappan står för barnets kostnader hos sig och får köpa kläder skor mm själv för barnen kommer bara i de kläder som barnen har på sig ,så gör även mamman, men ändå kräver hon att pappan ska dela på aktivitets kostnaderna och andra saker

Är detta rätt ?

• Svar på tråden Hjälpa eller Stjälpa ?
  • Anonym

Vad kostar aktiviteterna? De delar på alla andra kostnader så som presenter till kompisar,skridskor, vinterkläder, saker till skolan osv osv osv osv?

• MeNoLike

Nej men är det stor inkomstskillnad borde det ligga i pappans intresse att skjuta till lite Pengar så att barnen man syssla med det de vill

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-21 18:21:09 följande:

Vad kostar aktiviteterna? De delar på alla andra kostnader så som presenter till kompisar,skridskor, vinterkläder, saker till skolan osv osv osv osv?

aktiviteterna kostar under barnbidraget och de delar ingenting av andra kostnader utan pappan får betala då barnen är hos pappan och mamman betalar då barnen är hos mamman men mamman vill ha pengar av pappan till allt helst men pappan har inte bra ekonomiskt mer än att han kan köpa kläder till barnen och har får inget 50 -50 av barnbidraget då mamman vägrar skriva på men barnen bor lika mycket hos båda föräldrarna!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-22 10:17:25 följande:
    aktiviteterna kostar under barnbidraget och de delar ingenting av andra kostnader utan pappan får betala då barnen är hos pappan och mamman betalar då barnen är hos mamman men mamman vill ha pengar av pappan till allt helst men pappan har inte bra ekonomiskt mer än att han kan köpa kläder till barnen och har får inget 50 -50 av barnbidraget då mamman vägrar skriva på men barnen bor lika mycket hos båda föräldrarna!

De tjänar lika mycket?
  • Anonym (hmm)

Men om dom har växelvis boende så har ju mamman inget underhåll? Det är ju naturligt att föräldrarna delar på kostnader när det gäller aktiviteter, om det handlar om en sport eller vad det är. Även utrustningen, eventuella glasögon, cykel och andra större utgifter.
    Vem betalar dagisavgift, eller om barnet går på fritids?  Det går att få delad faktura om man har växelvis boende.

• Anonym

barnets aktiviteter är ju för barnet, varför vill inte pappan dela det?
    (däremot bör man ju ha en diskussion innan, ska X gå på fotboll? balett? vad funkar ekonomiskt och tidsmässigt?)

• Lilia

Jag har en liknande granne som de som du beskriver. Jag pratar med henne då jag möter henne ute eller i porten och hon är i form för det. Hon är jättetrevlig. Hos henne bytte de dörr för att hon i perioder får utbrott och förstör saker och dörrarna hos oss är normalt sätt av mycket dålig kvalité. Och du kan ju tänka dig själv hur krångligt det blir om dörren går sönder, och tänk om det dessutom inte sker på kontorstid. Dörren måste iså fall bytas direkt och det blir dyrt och krångligt som sagt. Dörrbytet är alltså inte för att låsa in henne eller dylikt. Jag kan tänka mig att det är något liknande hos er. Jag har också sett henne få sina utbrott och hon har till och med blivit hämtad av polisen. Jag har dock ALDRIG sett henne ge sig på en människa eller djur. Det är en himla skillnad på att förstöra en dörr, papperskorg eller skrika på gården mot för att ge sig på en människa. Framförallt någon man inte känner.

• Lilia

Förlåt, nu skriver jag i fel tråd också. Vad pinsamt! :(

• Brumma
    Anonym skrev 2012-11-22 11:54:50 följande:
    barnets aktiviteter är ju för barnet, varför vill inte pappan dela det? (däremot bör man ju ha en diskussion innan, ska X gå på fotboll? balett? vad funkar ekonomiskt och tidsmässigt?)

Men om mamman har hela barnbidraget och kostnaderna understiger barnbidraget finns ju inget kvar att dela på? Om kostnaderna däremot överstigit barnbidraget och föräldrarna var överens om aktiviteterna så vore det väl lämpligt att dela på resterande kostnad?
  • Anonym

Mamman vill att pappan betalar hälften även om hon har hela barnbidraget !

• Anonym (hmm)

Oavsett vilket så finns det ju olika alternativ:
    De delar på barnbidraget vilket innebär att pappan får 525 kr/månaden att köpa kläder, utrustning osv. Han skulle fortfarande behöva betala halva kostnaden för barnets aktivitet.

Mamman fortsätter att ha barnbidraget och detta ska då bekosta aktiviteten vad det nu är. Låt säga att den skulle kosta x antal hundra/månad och resterande skulle då täcka upp för några kläder? Vi kan båda hålla med om att det då får bli MINDRE kläder och skor, vi får väl då hoppas att aktiviteten inte kostar något under vinterhalvåret när barnet behöver overall/vinterskor......

Föräldrarna har ju gemensam vårdnad, barnet bor lika mycket hos dem båda och inget underhåll eller stöd betalas av någon, barnet har 1050/månad PUNKT.
    Det verkar störa dig något enormt att mamman har barnbidraget, vi får väl hoppas att hon är vuxen och ansvarsfulll  så att pengarna kommer barnet tillgodo...
    Det är inget konstigt alls att man har varsin garderob för barnet vid växelvis boende då det underlättar att slippa släpa en väska mellan hemmen. Om pappan INTE vill vara med och betala aktiviteten får han väl säga nej, med hänvisning att han inte har råd.  Oavsett så är han och mamman försörjningsskyldiga för sitt barn tills dess att det är myndigt.

• Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2012-12-06 15:33:40 följande:
    Oavsett vilket så finns det ju olika alternativ:
    De delar på barnbidraget vilket innebär att pappan får 525 kr/månaden att köpa kläder, utrustning osv. Han skulle fortfarande behöva betala halva kostnaden för barnets aktivitet.

Mamman fortsätter att ha barnbidraget och detta ska då bekosta aktiviteten vad det nu är. Låt säga att den skulle kosta x antal hundra/månad och resterande skulle då täcka upp för några kläder? Vi kan båda hålla med om att det då får bli MINDRE kläder och skor, vi får väl då hoppas att aktiviteten inte kostar något under vinterhalvåret när barnet behöver overall/vinterskor......

Föräldrarna har ju gemensam vårdnad, barnet bor lika mycket hos dem båda och inget underhåll eller stöd betalas av någon, barnet har 1050/månad PUNKT.
    Det verkar störa dig något enormt att mamman har barnbidraget, vi får väl hoppas att hon är vuxen och ansvarsfulll  så att pengarna kommer barnet tillgodo...
    Det är inget konstigt alls att man har varsin garderob för barnet vid växelvis boende då det underlättar att slippa släpa en väska mellan hemmen. Om pappan INTE vill vara med och betala aktiviteten får han väl säga nej, med hänvisning att han inte har råd.  Oavsett så är han och mamman försörjningsskyldiga för sitt barn tills dess att det är myndigt.
    Det stör mig inte alls att biomamman vill behålla barnbidraget det som stör oss är att HON kräver pengar till dela aktiviteter och kläder med mera och annat !
    Vi köper allt själva här till barnen för vi får inte hit kläder och skor eller annat som barnen vill ha eller behöver rättare sagt !!
  • Tonårsmorsan
    Anonym skrev 2012-11-21 18:17:38 följande:
    Barnen bor var 14 dagar hos mamma och pappa och de har delad vårdnad 50-50.
    Mamman har hela barnbidraget
    Pappan står för barnets kostnader hos sig och får köpa kläder skor mm själv för barnen kommer bara i de kläder som barnen har på sig ,så gör även mamman, men ändå kräver hon att pappan ska dela på aktivitets kostnaderna och andra saker

Är detta rätt ?
    Ja, det är rätt. Vad är problemet? Jag anser att alla barn behöver aktiviteter på sin fritid och självklart ska föräldrarna dela även på det.
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Tonårsmorsan
    Anonym skrev 2012-12-11 16:28:06 följande:
    Det stör mig inte alls att biomamman vill behålla barnbidraget det som stör oss är att HON kräver pengar till dela aktiviteter och kläder med mera och annat !
    Vi köper allt själva här till barnen för vi får inte hit kläder och skor eller annat som barnen vill ha eller behöver rättare sagt !!
    ...tillägg...alltså ni måste börja samarbeta. Inse att om man har barn så måste man samarbeta hela livet även om man separerar. Det går inte att dela upp allt och sen kräva att hon sköter sitt och han sköter sitt. Hur det ärn är så är det massa saker som måste beslutas och jämkas. Barnet har rätt till en någorlunda jämn levnadsnivå. Det går inte att barnet har det hur fattigt som helst 14dagar och sen lever i lyx 14 dagar hela sin uppväxt pga att föräldrarna har olika ekonomiska förutsättningar. Föräldrarna ska bidra till barnet efter barnets behov och efter förmåga. Då kan det ibland bli så att den ena föräldern får bidra lite mera.

Så oavsett hur illa du(ni?) tycker om mamman så måste föräldrarna samarbeta. Annars är det inte bra för barnet.
    Stå på dig, annars gör någon annan det.
  • Tow2Mater
    Tonårsmorsan skrev 2012-12-12 14:38:17 följande:
    Ja, det är rätt. Vad är problemet? Jag anser att alla barn behöver aktiviteter på sin fritid och självklart ska föräldrarna dela även på det.
    Aktivitetskostnader ska delas om båda parter kommit overens om det innan en aktivitet startar. Klart barnen ska ha aktiviteter, men en del kostar mer än andra, en del är gratis. Det är inte upp till bara ena foräldern att bestämma vilka aktiviteter barnet ska ha om kostnaderna ska delas. Den som vill bestämma själv ska isåfall betala själv.
Svar på tråden Hjälpa eller Stjälpa ?