• Anonym (ger mig inte..)

Vettig bok för kvinnlig sexlust

Hej!
    Ni som har koll, vad finns det för vettig bok som jag kan ge till min fru?
    Det är nämligen så att hon har, och har alltid haft, mindre sexaptit än jag och det är ett stort problem i vårat förhållande. Vi har försökt prata om det men det blir hela tiden så fel. Det mynnar ut i att jag har stor lust och att hon har liten och det går inte ändra på osv.
    Jag tycker i alla fall att ett bra sexliv är en stor del i ett bra förhållande och jag tror att det är mycket hon missar med den inställning hon har; "min lust är låg och det går inte att göra nåt åt den"
    Tänkte att kanske en bok som beskriver lite om hur sexualiteten funkar, som talar om att det är nyttigt med sex osv kanske kan ge något.
    Har ni några tips?

• Svar på tråden Vettig bok för kvinnlig sexlust
  • Matilda109

Det finns fantastiska böcker!

Dr Betty Dodson är min favorit på området, extremt klok, lättläst, opretentiös och rolig. Skulle rekommendera att ni båda läser hennes bok "Orgasms for two" jag kan inte hylla den nog. Extremt handfast råd, man lämnas inte med abstraktioner och lull, utan oftast en stark upptäckarlust och ett rikare sexliv.

Extremt bra idé, så lycka till!

Länk till boken: www.amazon.com/Orgasms-Two-The-Joy-Partnersex/dp/0609609858
    Länk till hennes hemsida där det finns massor av bra råd & inspiration: dodsonandross.com/

• Anonym (??)

Du har inte tänkt att du ska minska din lust då? Varför är det just hon som ska anpassa sig efter dig? Det finns massvis att göra för att minska sin lust! Finns massor av piller tex. besök en läkare till att börja med. Lycka till!

• Anonym

Ja hm det vore väl fint om hon fick mer lust men tror du inte att hon vet hur sex funkar? och att det kan vara nyttigt etc? Hur hade du tänkt att det skulle öka hennes lust egentligen?

• Matilda109

Fast jag tänker att det ibland handlar om att man fastnat i kommunikationen kring sex, det är svårt för många att tala om, många känner skam, skuld och hämningar på området som inte direkt bidrar till ökad lust.
    I det läget kan man dels behöva återta sin egen sexualitet, hitta sätt att få starkare orgasmer, vilket är en väldigt belönande hobby.

När det sen gäller partnersex finns det alltid saker som kan bli bättre, både i ens teknik och filosofi kring sexlivet. I en BRA bok kan man hämta mod att prata om saker, man kanske hittar små eller stora grejer som inspirerar till just lust och den egna njutningen. 
    Jag hittade en grym sekvens i boken som jag bad min kille läsa medan jag fixade med nåt annat. Dels var det lättare att prata efter inputen, dels fick jag verkligen lust till sex av att läsa om allt grymt som skulle kunna resultera i ännu starkare och fler orgasmer.

Givetvis ska det vara en bok som både håller hög kvalité, tydliga exempel och fokuserar på kvinnors njutning, så att det verkligen blir en present till henne. 

• Anonym

Jag har "Orgasmera mera" av Ylva Franzén hemma, den fokuserar på kvinnans njutning med övningar enbart för henne och för par

• Matilda109
    Anonym skrev 2012-11-22 22:56:32 följande:
    Jag har "Orgasmera mera" av Ylva Franzén hemma, den fokuserar på kvinnans njutning med övningar enbart för henne och för par
    Tycker du den är bra då? Har den gett dig/din partner mer njutning? Bättre samtal och kommunikation?
    Anonym (??) skrev 2012-11-22 22:07:33 följande:
    Du har inte tänkt att du ska minska din lust då? Varför är det just hon som ska anpassa sig efter dig? Det finns massvis att göra för att minska sin lust! Finns massor av piller tex. besök en läkare till att börja med. Lycka till!

Nu låter du nästan som min fru, men jag vet att hon har alibi för 22:07. Klart att jag har funderat på om det går att skära bort kuken eller något annat för att vi skall kunna mötas. Men det var inte det jag frågade om, finns massor av trådar om att den ena får för lite och hit och dit.

Tror du att mer sex/passion är skadligt för ett förhållande?

Tror du att mindre sex/passion är bra för ett förhållande?
    Matilda109 skrev 2012-11-22 17:03:47 följande:
    Det finns fantastiska böcker!

Dr Betty Dodson är min favorit på området, extremt klok, lättläst, opretentiös och rolig. Skulle rekommendera att ni båda läser hennes bok "Orgasms for two" jag kan inte hylla den nog. Extremt handfast råd, man lämnas inte med abstraktioner och lull, utan oftast en stark upptäckarlust och ett rikare sexliv.

Extremt bra idé, så lycka till!

Länk till boken: www.amazon.com/Orgasms-Two-The-Joy-P artnersex/dp/0609609858
    Länk till hennes hemsida där det finns massor av bra råd & inspiration: dodsonandross.com/

Tackar, jag undrar om den inte förutsätter att man som kvinna hittat sin sexualitet och redan är intresserad av ett bra sexliv?
    jag är alltså ute efter en bok som kan ge lite inspiration att vilja hitta sin egen sexualitet.

Tack Matilda!
  • Anonym (??)
    Anonym (ger mig inte..) skrev 2012-11-23 13:52:42 följande:

Nu låter du nästan som min fru, men jag vet att hon har alibi för 22:07. Klart att jag har funderat på om det går att skära bort kuken eller något annat för att vi skall kunna mötas. Men det var inte det jag frågade om, finns massor av trådar om att den ena får för lite och hit och dit.

Tror du att mer sex/passion är skadligt för ett förhållande?

Tror du att mindre sex/passion är bra för ett förhållande?

Skära bort kuken behöver du ju inte göra, men finns bra medicin som minskar sexlusten, tex vissa typer av antidepressiva.

Jag tror varken att mer/mindre sex/passion är skadligt eller bättre. Ligger man på samma nivå när det kommer till sexlust så spelar det ingen roll om man har sex 1 gång i veckan eller 1 gång per år. Huvudsaken är att båda är nöjda.   
  • TomMon

50 shades of Grey, eller ge henne första säsongen av True Blood på dvd, om hon gillar vampyrer! ;)

• Matilda109
    Anonym (ger mig inte..) skrev 2012-11-23 13:55:18 följande:
    Tackar, jag undrar om den inte förutsätter att man som kvinna hittat sin sexualitet och redan är intresserad av ett bra sexliv?
    jag är alltså ute efter en bok som kan ge lite inspiration att vilja hitta sin egen sexualitet.

Tack Matilda!
    Nej det håller jag inte med om. 

Min erfarenhet av att prata med kvinnor som har minskad eller helt tappad sexlust är att vägen tillbaka, eller snarare framåt handlar om några saker: 1. Igenkänning (Alltså exempel man kan relatera till) 2. Att det är en kvinnas erfarenheter, perspektiv och njutning som står i fokus. 3. Att det hopp om nåt väldigt lockande och uppnåeligt.

Alltså: Har man tappat lusten kommer man inte bli inspirerad av en bok från sin man med erotiska noveller, förmodligen (och i värsta fall) känner man sig pressad.

En bok som däremot går i stil med "Alltså den här grejen med djupa, snabba stötar i samlag, var lär sig gossarna det? För att sen glida över i hur man upptäcker sin sexualitet genom onani igen, och därefter bjuder in till hur man bäst har partnersex för att njuta så mycket som möjligt.

Dessutom tänker jag att det är bra för dig också? Även om man kan massor så kan man ju alltid bli bättre, och vidga sin horisont :) Nu har jag givetvis koll på andra yttre orsaker, som tex. Har ni fått barn det senaste året? Är hon stressad pga arbete/arbetslöshet/personliga förhållanden? Boken kan hjälpa då med såklart, men först behöver man nog se till grundproblemet. 

Tack för en intressant tråd och fråga. 

• Anonym (samma problem)
    Anonym (ger mig inte..) skrev 2012-11-23 13:55:18 följande:

Tack Matilda!

Ja, det tänkte jag också när jag läste tipset. Jag är själv i en situationen att jag totalt saknar sexlust, men till skillnad från din fru jobbar jag för att hitta den. Har dock fastnat, då inget jag hittills provat fungerat och jag inte riktigt vet vad jag ska prova härnäst. Men jag vet inte vad jag skulle vinna på en bok om hur man får starkare orgasm eller bättre sex. Vi har bra sex, när vi väl har det, och jag får orgasm varje gång, men det ger mig ändå ingen lust att ha sex. Det är ju LUSTEN jag vill hitta. Att själv vilja ha sex innan vi börjar ha det.
  • Anonym (hulda)
    Anonym (??) skrev 2012-11-23 17:13:21 följande:

Skära bort kuken behöver du ju inte göra, men finns bra medicin som minskar sexlusten, tex vissa typer av antidepressiva.

Jag tror varken att mer/mindre sex/passion är skadligt eller bättre. Ligger man på samma nivå när det kommer till sexlust så spelar det ingen roll om man har sex 1 gång i veckan eller 1 gång per år. Huvudsaken är att båda är nöjda.   
    Är du allvarlig? Äta antidepressiva för att minska sexlusten? Det är mycket bättre för bådas glädje och hälsa om båda har sexlust än om båda inte har det.
    Om båda är nöjda med 1 gång per år så är dom ju glada,m en såå mycket lyckohormoner som de går miste om.....och förr eller senare kommer nån av dom träffa nån annan som väcker till liv den naturliga instikten igen.....och det vita äktenskapet har inget att sätta emot den kraften. 
    Anonym (hulda) skrev 2012-11-24 22:24:01 följande:
    m en såå mycket lyckohormoner som de går miste om.....och förr eller senare kommer nån av dom träffa nån annan som väcker till liv den naturliga instikten igen.....och det vita äktenskapet har inget att sätta emot den kraften. 

Just det!
    Att man går miste om en massa lyckohormoner! att det är BRA med sex då och då. Att det finns mycket att VINNA på att hitta sin sexualitet. Det är sådant jag är ute efter.
    Men jag skall nog ge mig på att beställa den där boken, den kanske inspirerar.

Å det där med pillren, nja, jag passar nog tills vidare. Skall man droga ner sig för att dämpa en av de sakerna som gör att man är människa?? nja, jag passar tills vidare. I och för sig så är det ju en lösning eftersom jag blir mer eller mindre deprimerad för att jag inte får knulla så då tar jag piller mot depressionen och SAMTIDIGT så börjar jag vilja knulla mindre. två flugor på smällen...
    (när det naturliga är att vilja göra sin älskling på smällen..)
  • Anonym
    Anonym (??) skrev 2012-11-23 17:13:21 följande:

Finns en annan medicin och det är att separera och hitta någon med samma sexlust. Ger färre bi-effekter och lyckligare liv på sikt. 

• Anonym (??)

Vad alla är så anti medicn eller piller mot att dämpa sin sexlust. Massor äter ju piller och skit för att öka sin sexlust, men dem säger ni ingenting åt? 

Min partner äter antidepressiva mot sin för höga sexlust och vårt förhållande har aldrig varit bättre än nu. Vi är både gladare och lyckligare, så att ha mindre sex i ett förhållande behöver inte vara negativt. Lyckohormoner utsöndras ju även vid mys och närhet inte enbart vid sex.   

• jonte02

En bok och eller noveller är nog inte fel, men det finns en del annat som jag tror måste till för att få fart på det hela. "Kåt, glad och tacksam" va helt ok annars.

Svar på tråden Vettig bok för kvinnlig sexlust