• tvåem

Precis börjat med nedreglering inför ivf i februari! Någon mer...?

Efter två färsk- och två frysförsök som alla misslyckats, har jag via titthålsop fått konstaterat att jag har endometrios. Inför färskförsök nr 3 skall jag nu nedregleras minst tre månader, eftersom det tydligen är bra vid just endo, så nu har jag börjat med synarel nässpray och hoppas att veckorna fram till februari flyger fram.... Finns det någon annan som gör/skall göra samma och som vill ha"sällskap" under vägen mot ännu ett försök???

• Svar på tråden Precis börjat med nedreglering inför ivf i februari! Någon mer...?
  • Vestergaaaard

Dedär nässprayen, är de den som tar bort hormonerna?

• tvåem

Ja precis, den minskar produktionen av östrogen och progesteron så att endometriosen förhoppningsvis försvinner. Är på spraydag 8 idag, och det känns vääääldigt långt kvar till februari just nu.... Men om detta hjälper kommer det så klart vara värt varenda liten minut, varenda svettning och huvudvärk

• Vestergaaaard

Va bra:) det är den behandlingen jag kommer att få om de inte visar sig vara det värsta. Jag är dock bara 20 men vill inte ha barn när jag är "gammal" :)

• Mary 562

hej. jag har nyss varit på mitt första besök via remiss.
    och jagag ska börja med min nedreglering den 11e fram till vecka 2 då jag förhoppningsvis ska få börja med sprutor.  :) 

det är konstigt , jag känner mig ganska lugn/avtrubbad.  
    funderar på om jag på något vis inte riktigt kan ta in konsekvenserna av mitt eget beslut  Drömmer Tungan ute 

• tvåem

Har du också endometrios? Själv är jag på dag 13 med synarel idag, och fick resultatet på mitt blodprov idag, så nu är jag nedreglerad och skall ta halva dosen fram till v. 7 ungefär när det blir dax för ännu ett ivf-försök. Under tiden skall jag försöka göra allt för att förbättra chanserna inför vårt femte försök att få till ett stort, glatt PLUS

• Mary 562

Japp har oxå endo.  håller tummarna för att det lyckas för dig.Glad

Hur går det för dig med sprayarna, känner du av några besvär?

Gjorde en nedreglering för ca 10 år sen nnär jag konstaterades med endo,
     men minns inte att jag upplevde några särskilda besvär då. 

• tvåem

Är på dag 21 idag, och tycker att det funkar riktigt bra! Med tanke på att det är -15 ute och jag är en frusen människa, har jag inte det allra minsta ont av värmevallningar, det är tvärtom ganska skönt . Lite ont i huvudet, men ingen fara med det heller. Är däremot yr i huvudet och svimmade tom av för en dryg vecka sedan, men det skall inte vara någon känd biverkning, men samtidigt har det kommit efter jag började med sprayen så jag tror nog att det har något att göra med Synarel ändå... Hoppas verkligen att jag inte behöver gå omkring och vara snurrig i två månader till bara :-s

• Anwen

hej! ursäkta att jag smiter in här... går just nu också på Synarela inför IVF, har dock ingen endo... såg att även du tvåem har upplevt yrsel, hur har det gått med det? bättre/sämre? Läskigt med avsvimningen :S, hur kände du innan det hände? Jag har varit yr i 3 dagar nu, och pendlar till/från jobbet med bil, + att jag ska köra ca 3 timmar till mina föräldrar på nyår, känns sådär :S.

• Mary 562

hej anwen, du är välkommen in :)

hmm, jag har inte haft någon yrsel, men det är ju olika för alla. Låter ju inte bra det där att ni ska dras med yrsel :/ 

Jag har börjat känna av vallningarna, inte så att det  besvärar mig mycket, men ibland blir jag bara helt tokvarm .
       huvudvärk har jag haft, men kan mycket mer bero på julstressen än synarelan

Hoppas det yrseln lättar för er. kram kram  

• Anwen

Fick rejäl huvudvärk igår, men det kan jag ju få ibland ändå... men tabletter hjälpte inte, och den var kvar när jag vaknade för Synarela-dags imorse också, tog nya tabletter och somnade om, sen har det gått bra under dagen. Nu är dock huvudvärken tillbaka! Yrsel mest på eftermiddagen.

Hur känns vallningarna för dig/er? Svettas? eller bara varm? Jag vet inte om jag känt av dem så mycket än, men en natt så svettades jag som en gris! och en annan vaknade jag och kände mig tokhet! men svettades inte en droppe.

• Mary 562

hmmm,  tja svettig blir jag ibland, men känns inte värre än som om jag jobbat hårt en stund (  tex dammsugit hela/halva huset Flört   )

men det där på nätterna känner jag igen, inte svettig, men kan vakna till och känna mig tokvarm, som ett glödande element   Tungan ute

• tvåem

Hej! Jag var jätteyr tills dess att jag var nedreglerad och började spraya halva dosen! Nu är jag på dag 40 (ca..) och mår faktiskt riktigt bra. Ingen yrsel, ingen huvudvärk, mindre vallningar, vaknar inte sjöblöt lika ofta på nätterna. Jag var också orolig för att köra bil så länge jag var yr, men med fem minuter till jobbet så gick det bra ändå... Nu är det ca sex, sju veckor kvar att spraya, och det känns helt överkomligt! Har dock gått upp ett par kilo, men frågan är om det är julgodis eller synarela som är boven . Får bli ett par extrapass på gymmet helt enkelt!

• Mary 562

får nog faktiskt skylla på julgodiset här, min viktökning är helt självförvållad hehe  Tungan ute

den 7e ska jag in på nedregleringskontroll (ul tror jag) för att sen troligen börja med sprutor...hihihi 
    (är visst inte så "avtrubbad" som jag själv trodde haha )    

• pluttis77

Jag har oxå endometrios, och har precis börjar spray  nu, beräktnat äggutplock i v7. är nervös och spänd ... har oxå gjort 2 tidigare ivf försök  1 som inte blev nått och 1 som blev tidigt missfall.... håller tummarna för alla där ut att vi får plus :)

• pluttis77

hoppas det med :)
    oron sitter i till märgen, hur går man vidare om det inte fungerar...
    antar att man bara får förberedda på de värsta och hoppas på de bästa...  29/1 ska jag i väg för förbereddande in för börja med sprutor...

hur går det för er andra vart i processerna är ni? 

• tvåem

Skulle börjat med sprutor v 7, men eftersom vi skall till fjällen v.8 så skjuter vi på det hela till v. 9. Då har jag sprayat läääääänge! I dag är jag på dag 63 (om jag inte minns fel) och jag har gått upp x antal kilon, fryser och svettas om vartannat, huvudvärk som kommer och går mm. Ingen dans på rosor med synarel MEN ändå bättre än jag trodde innan! Hoppas innerligt, innerligt att allt detta är värt det och ger ett stort, fett PLUS.... Lycka till ni andra! Hoppas det går bra för er !!

• Mary 562

I går kväll tog jag Pregnyl ägglossningssprutan :) och i morgon är det äntligen dags för äggplock för mig :)
    och sen är det bara att hålla tummar att de utvecklas.

?För hjärtat är livet enkelt: det slår så länge det kan.?
Svar på tråden Precis börjat med nedreglering inför ivf i februari! Någon mer...?