Tänkte bidra med min berättelse - både för att få ur mig lite av tankarna, och för att dela med mig.
- Jag är i ett ganska nytt förhållande ... bara träffat honom runt tre månader.
En brist gällande mitt preventivmedel, gjorde mig gravid - och det hann gå 5-6 veckor innan jag fick det konstaterat med ultraljud. Det var en tidig graviditet, enligt barnmorskan, men jag hade ändå gått runt och mått fysiskt dåligt ett bra tag.... illamående/yrsel, ont i bröstvårtorna, extremt dålig matlust, "mensvärk" i ryggen, extrem kissnödighet..
Då jag inte vill ha barn, var valet självklart - abort.
Trots att jag ej vill ha barn (iallafall inte på jävligt länge!) tog det hela hårt på mig ... man blir rätt känslomässigt bunden till det som växer i magen på en, trots att man bestämt sig för vad som är rätt att göra.
Hjälpte inte heller att jag blev sjukt känslig av graviditeten överhuvudtaget .... grät hela tiden.
Fick iaf tid för att påbörja aborten väldigt väldigt snabbt, vilket jag är otroligt tacksam för.
Svalde det första pillret i tisdags (Mifegyne) på mottagningen, och åkte sedan hem.
Onsdag: Inget speciellt hände denna dag, förutom att jag mådde ganska illa och var trött .... tog mig typ en timme att äta upp maten på tallriken. Mot kvällen fick jag en brun flytning när jag gick på toa - annars inget blödande.
Torsdag: förde upp de 4 slidtabletterna Cytotec kl 08 på morgonen - och somnade sedan till kl 10 typ. Vid kl 10 gick jag på toa, och då hade blödningen startat .... men var sparsam. Satt på toa och lät det droppa ut bara ... Hatar känslan av binda.
Vid 11.00 var det dags att svälja de 2 övriga cytotec-tabletterna. Här nånstans BORDE jag ha stoppat i mig 2 citodon - men - jag vågade inte .... Hade hört att citodon kunde få en att må illa, och, jag var rädd att spy upp cytotec-tabletterna, vilket ju skulle sabba aborten.
Så, jag väntade 30 min med att ta citodon (smärtlindrande)....... vilket var dumt gjort, för, den närmsta 1,5 timmen därefter, var den värsta smärtan jag känt hittills i mitt liv.
Försöker inte skrämma någon - det är bara sanningen. Jag är van vid STARK mensvärk - och trodde detta skulle vara en piece of cake - men - nej ..... det gjorde verkligen våldsamt ont, 100 ggr värre än min vanliga mensvärk.
Jag fick panik, eftersom jag trodde jag skulle både spy och skita ner mig totalt av smärta - men fick då tipset av en kompis att ställa mig i duschen och spola varmt vatten mot magen. Det räddade mig.
Jag satt typ på toan under hela tiden som skit ville rinna ur mig .... Kunde inte ens lägga mig ner, för smärtan tilltog då. Den värsta smärtan kom innan klumparna rann ut ....
Trots att jag bara var i vecka 5-6, var det inga SMÅ klumpar som ramlade ur mig .... Det var rätt rejäla klumpar.
Det värsta var en vävnadsbit som var avlång och inte riktigt ville trilla ut ... fick typ trycka ut den med kraft.
Har svårt att glömma den synen.
När alla klumpar & vävnadsskit kommit ut - var smärtan i princip som borttrollad .... och det var bara blod kvar.
Fredag:
Smärtan är knappt där, idag. Känns som väldigt lätt mensvärk, och blödningen är ej överväldigande.
Det rinner ej blod ur mig när jag sitter, ligger eller t.o.m går runt - utan det är mest när jag sätter mig på toan som det börjar rinna.
Mår rätt illa av mat, men försöker äta sånt jag gillar, precis som igår då det var värre.
Idag känns det som om det hela var en dröm .... jag var helt chockad efter den värsta fasen igår och kunde inte sluta gråta efteråt. Idag känns allt typ som vanligt, och som om gårdagen inte hände/är väldigt långt ifrån.
Tips till er som ska göra medicinsk abort:
* Ta smärtlindrande I TID!!!! Väntar ni - kanske ni ej blir smärtlindrade när den värsta skiten sker.
* Varmvattenflaska mot magen, eller att ställa sig i duschen och spola varmt vatten mot magen kan hjälpa.
* Var ej ensamma. Själv hade jag ingen hos mig - utan hade min mamma på telefon emellanåt och en kompis på sms. Det .... var rätt ensamt.
Lycka till!