• Kildare

Lågstadielärare se hit! Vad är det för läskunnighetsnivåer läraren pratar om?

Jag fick höra på utvecklingssamtalet att min son låg på nivå 9 i något läskunnighetstest vilket var ovanligt för en elev i tvåan. Nio var toppresultatet enligt läraren. Jag blev naturligtvis jättestolt och berättade det för en annan mamma. Hon så då att hennes son låg på nivå 10 och var ensam i klassen om detta.

Pratar vi om olika tester/nivåer? Eller har jag missuppfattat läraren?

Ni som är lågstadielärare kanske vet? Vad gör man för tester på tvåor?

(Och ja, jag är naturligtvis jättestolt även om min son inte är "bäst i klassen", jag är bara nyfiken på om jag sitter med "föräldraöronen" på under utv.samtalen och hör det jag vill höra

• Svar på tråden Lågstadielärare se hit! Vad är det för läskunnighetsnivåer läraren pratar om?
  • Punkster

Där jag jobbar använder vi oss av LUS, precis som quilla pratar om. Att ligga på nivå 9 i slutet på HT i åk2 tycker jag inte är så konstigt, det är det många barn som gör. Fråga läraren vilket "test" det är som han eller hon använder sig av!

• pigglet
    quilla skrev 2012-11-23 10:14:05 följande:
    Kanske använder se sig av LUS? 
    www.bibo.se/pdf/lus/Lu1.pdf

Nejmen - den där kan det väl knapast vara? Min dotteri 2:an ligger vid 18 på den... Att någon i 2:an skulle ligga på 9 kan ju omöjligt räknas som extremt tidigt?!?

TS: ingen aning. Jag tror det finns en uppsjö av olika bedömningar. I barnens skola har jag i alla fall sett 2 olika. Enklast att fråga läraren, säg bara att du blev så nyfiken på vad det är för typ at test/stege de använder sig av.  
  • ereois

Låter som om det skulle kunna vara DLS och att din pojke ligger på stanine 9, vilket är det högsta.
    Stanine 10 finns inte.

• Kildare

Nej, det kan inte vara LUS, läraren sa att 9 var högst? Jag måste nog fråga igen, fast egentligen spelar det ingen större roll. Jag vet ju att han läser bra.

• Kodia
    ereois skrev 2012-11-23 10:54:23 följande:
    Låter som om det skulle kunna vara DLS och att din pojke ligger på stanine 9, vilket är det högsta.
    Stanine 10 finns inte.

Det tror jag med att det var!
  • Dr Mupp
    pigglet skrev 2012-11-23 10:44:20 följande:
    Nejmen - den där kan det väl knapast vara? Min dotteri 2:an ligger vid 18 på den... Att någon i 2:an skulle ligga på 9 kan ju omöjligt räknas som extremt tidigt?!?

TS: ingen aning. Jag tror det finns en uppsjö av olika bedömningar. I barnens skola har jag i alla fall sett 2 olika. Enklast att fråga läraren, säg bara att du blev så nyfiken på vad det är för typ at test/stege de använder sig av.  
    Nej 9 kan inte ses som tidigt i tvåan. Mina sena barn ligger på 11 resp 13 (tvåan och trean).
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • pigglet

Någon som kan länka till det där DLS? Skulle ju vara kul att titta på...

• Ragnar

Jag vet inte vad läsprovet min son har tagit heter. Men där är 10 det högsta men kan få. Att läsa 200 stavelser (eller vad det nu heter på svenska) per minut ger 8 poäng. Sen kan de få 2 poäng till med att läsa med inlevelse och med bra flyt i uppläsningen.
    I andre klass (motsvarande 1 klass) ligger de flesta på 3-4. Min son fick 4,9 och det var enligt hans lärare jätte bra. Över 8 får de, enligt henne, vanligen tidigast då de är 10-13 år. Detta läsprov ska tydligen vara något som är framtaget i skandinavien så jag antar att det ibland används i SVerige också.

• Kildare

DLS känner jag igen, det var nog den hon nämnde. Måste googla lite och se vad jag hittar.

Sonen har precis läst ut Greven av Monte Cristo, läste den på en helg. Han driver en egen blogg där det mesta är rättstavat och sitter ofta och chattar med mina släktingar i Finland (på svenska). Så LUS känns helt uteslutet när jag läste kriterierna för det.

Tack för alla svar

• Emeli

Det är sannolikt DLS eller ett liknande test som bedöms enligt stanineprincipen. Elevernas resultat förs in på en niogradig skala enligt normalfördelningsprincipen. Stanine 9 är alltså det högsta värdet, och definitivt ovanligt. De flesta barn hamnar på stanine 4, 5 eller 6. Stanine är en förkortning av standard nine. De barn som inte når högre än stanine 1 eller 2 brukar erbjudas extra lästräning.

Svar på tråden Lågstadielärare se hit! Vad är det för läskunnighetsnivåer läraren pratar om?