• Hanna81

Vilken bil ska man ha?

Så var det dags att investera i en ny bil så behöver vi lite tips och råd. . .:)

Vi har 4 barn åldrarna, 6 månader, 3 år, 6 år & 10 år.
    2 vuxna och en barnvagn ( brio go) ska få plats i bilen.

Är det en sjusitsig så vill jag kunna ha alla sätena uppe, vagnen med samt kunna ha någon matkasse i bagaget.

Vi har kollat på XC90 men den är som sagt fortfarande dyr i försäkring.

I nuläget har vi en peugeot 307 6 sitsig men det är så trångt . . .  så vad har ni andra 4 barns föräldrar för bil :) 

• Svar på tråden Vilken bil ska man ha?
  • lostinspace

Jag har bara ett barn och kör passat, men jag skulle rekommendera en gammal hederlig folka-buss!

• Jojjanna

Vi har en Nissan Qashqai och har 2 barn + 2 bonusbarn varannan helg. Eftersom vi åker hela familjen så sällan så behöver vi ju inte extrasätena uppfällda hela tiden. Men ska vi resa någonstans med hela familjen så fäller vi ett av sätena och har då lite packutrymme + takbox. 

När vi var ute och letade bilar så ratade min sambo alla "bussliknande" bilar. Men ni skulle ju kunna kika på:

Volkswagen Sharan
    Peugeot 5008 
    CItroen C5

Den här sidan är väl inte uppdaterad på ett tag men det finns lite tips i alla fall: www.storabilar.se/ 

• Hanna81
    Jojjanna skrev 2012-11-23 14:47:44 följande:
    Vi har en Nissan Qashqai och har 2 barn + 2 bonusbarn varannan helg. Eftersom vi åker hela familjen så sällan så behöver vi ju inte extrasätena uppfällda hela tiden. Men ska vi resa någonstans med hela familjen så fäller vi ett av sätena och har då lite packutrymme + takbox. 

När vi var ute och letade bilar så ratade min sambo alla "bussliknande" bilar. Men ni skulle ju kunna kika på:

Volkswagen Sharan
    Peugeot 5008 
    CItroen C5

Den här sidan är väl inte uppdaterad på ett tag men det finns lite tips i alla fall: www.storabilar.se/ 
    Ja, buss är vi inte ens intresserade av ;) måste ju finnas andra alternativ kan jag tycka :) eller ? :)

• Greta Anna

Vi har Sharan VW. Inte nyaste modellen men ganska ny med ett utplockat säte. Inbyggda barnstolar passar oss fint så länge tvillingarna sitter bakåtvänt. Får plats med tvillingvagn 2 vuxna och 4 barn och en del packning. Det blev lite trångt när vi skulle iväg en vecka på sommarsemetster men vi fick med oss allt som vi behövde. Seat har en likadan bil den bygger på samma plattform men den gav ett rackligare intryck.

• Stefan 162

Det finns en sida på nätet som är både nyttig och kul, i alla fall om man är intresserad av nya bilar. Där kan man jämföra efter en massa olika kriterier och se vad man får fram. Sök på www.facit.com Man kan söka efter lastutrymmet, vilket är bra för barnvagnar, antal sittplatser och en massa grejer.

• lavendelblomma

Hej
    Vi har fyra barn och istället för en stor familjebil, har vi 2 st  5-sitsiga bilar.
    vi resonerade som så, att de gånger vi måste åka alla kör vi två bilar. Vi räknade på hur många ggr på ett år som vi måste åka alla

den som jobbar/pendlar kör den ena, den andras körs av den som är föräldraledig alt hämtar och lämnar barnen
    vi hade som krav att en vuxen  ska kunna köra med alla barnen (dvs 5-sitsig bil)

hade vi köpt en familjebuss typ vw sharan hade en mest stått på uppfarten
    Nu har vi istället en liten bensinsnål bil att pendla med och en annan bil vid behov

• lavendelblomma

glömde.............
    vi semester har vi 2 bagage att packa i Skrattande 

om vi behöver åka alla i en bil, kan man ju alltid hyra en buss över ex helgen /semestern 

• lostinspace
    Stefan 162 skrev 2013-01-10 15:46:16 följande:

Det finns en sida på nätet som är både nyttig och kul, i alla fall om man är intresserad av nya bilar. Där kan man jämföra efter en massa olika kriterier och se vad man får fram. Sök på www.facit.com Man kan söka efter lastutrymmet, vilket är bra för barnvagnar, antal sittplatser och en massa grejer.

Den var inte speciellt bra den där sidan. Visar ju exempelvis inte Passat om man väljer gas-bil och kombi, vilket kan tyckas märkligt...
  • strojes
    Hanna81 skrev 2012-11-23 15:44:56 följande:
    Ja, buss är vi inte ens intresserade av ;) måste ju finnas andra alternativ kan jag tycka :) eller ? :)

Det är svårt med kombinationen 7-sitsigt och utrymme för bagage.

Vi är 5 i vår familj och kör en Renault Grand senic. Den har 5 + två extra säten. Den är reggad som vanlig personbil, alltså ingen minibuss. Alla säten har trepunktsbälten och är godkända för framåtvända bältesstolar. Baksätet består av tre individuella stolar som kan flyttas framåt/bakåt beroende på var man vill ha utrymmet. Man sitter högt och bra och golvet vid baksätet är helt plant och lämpar sig utmärkt för att ha tex väskor när mindre barn sitter bak som inte når ner till golvet med benen.
    Sätena längst bak är helt nerfällda i golvet när de inte används vilket ger ett helt plant golv i bagaget. Man kan givetvis ha ena uppfällt och andra nerfällt ifall man vill, då blir det ju lite mer plats till att ha saker i bagaget.

Svar på tråden Vilken bil ska man ha?