En mammas manifest
kriven av Jeanette – tvåbarnsmamma som driver Babydjungeln tillsammans med Puk
- jag skall behålla mitt goda humör i alla de situationer som man hamnar i som mamma: för annars kommer jag sluta på psyket eller bli olycklig och relativt otillräknelig.
- jag skall hjälpa andra mammor som ser ut att behöva hjälp: när man man kommer med två barn, barnvagn, skötväskor och packning så är man glad över erbjudandet även om det inte behövs.
- jag skall inte dömma andra mammor de öppnar en påse godis till sitt skrikande barn på ICA – det handlar om överlevnadsinstinkt.
- jag skall inte ifrågasätta mamman som hämtar sitt barn i samma mysbyxor som igår, utan smink och med tom blick – hon har en anledning.
- jag skall aldrig låtsas som om jag vet något om andra barn än min egna (som jag fortfarande inte listat ut hur de funkar…).
- jag skall hålla mina vänner och familjers nyfödda barn så att de kan ta en dusch eller en tupplur – det är det man uppskattar mest som nybliven mamma.
- jag skall försöka att inte lasta över mitt negativa kroppsideal till mina barn. De förtjänar en mamma som älskar och respekterar sig själv: med små hängbröst, löst magskinn och allt annat som följer med.
- jag skall göra mitt bästa för att aldrig säga aldrig – det gör mig vansinnig att jag gång på gång på gång måste äta upp mina egna ord…
- jag skall se till att mina barn vet hur högt jag älskar dem och att de alltid kan komma till mig oavsett vad de har gjort. Därför ska jag lyssna på vad de säger nu, för då kommer de fortsätta att berätta de viktiga sakerna när de blir större.
- jag skall komma ihåg att ingen mamma är perfekt och att mina barn trivs och frodas på grund av, och ibland trots att, jag finns där för dem.