Vad är barnens bästa? Vill inte leva med min man längre.
Vårt första barn kom 2004. Redan då fick jag uppleva känslan av ensamhet och övergivenhet. Vårt prematurbarn krävde särskild omsorg och mannen satsade på jobb och fritidsintresse. jag började kräva mer av honom och det blev bättre. något iallafall.
några år senare utsätts jag för våld på arbetsplatsen av en ung man som är min klient. Min mans kommentar var när jag kom hem ledsen "Han tyckte väl att du var snygg". Den kommentaren ångrade han efteråt. jag blev dock paff.
Övervägde att lämna honom med allt som hänt tidigare.
så kom ett syskon. jag hade inte ens hunnit ned från förlossnignssängen innan han tyckte han kunde gå eftersom han var så trött efter de senaste dygnen. Då blev jag tvärilsk. men också chockad. nyförlöst och med barn nr två sköt jag de starka känslorna åt sidan.
sedan följde fyra år av återkommande akutbesök vintertid då vårt ena barn har en luftvägssjukdom.
Min man jobbar mycket emellanåt och jag har tagit mycket ansvar. jag visste att jag skulle inte orka vara ensam på heltid med två barn.
Vi lever utåt sett ett etablerat liv. Han är dock inte särskilt nyfiken på andra människor om inte det handalr om hans intressen. då vaknar han till liv. Av våra tio år tillsammans så har väl åtta av tio födelsedagar gått förbi nästan då han inte har hunnit med att köpa mig en present.
han hittar aldrig på något med barnen om inte jag drar i det. han kan i månade iförväg tala om vad som ska hända under sommaren ex fisketurer med barnen men det blir högst en.
han kontrollerar vår ekonomi. jag vill inte längre ha gemensam ekonomi. Jag vill ha mina egna konton igen men han vägrar.
När jag berättar vilka behov jag har ex stöd i någon angelägenhet så lyssnar han på mina "krav" om han själv fått erfara samma problem.
barnen är trygga men jag märker på den äldsta, 8 år, att han inte känner någon uppmärksamhet från sin far.
ibland har det hänt att mannen har gått och lagt sig före åttaåringen. (treåringen sover då redan). jag själv har kanske tagit ett bad och hittar åttaåringen själv framför tv:n.
allt är så på gränsen. mannen sätter sällan barnens behov först. tar samtalsutrymme vid bordet och vill gärna framhäva hur duktig han är och att många uppskattar hans yrkeskicklighet vilket är sant.
Mitt glada sociala jag är borta. han säger att han älskar mig men jag känner mig mer som hans tillgivna hund som ska vifta på svansen. vi har flyttat och de nya kontakterna som jag har skapat dissar han. han säger de är ytliga människor. Barnen och jag har blivit ganska isolerade. de friitdsaktiviteter som sker , sker då jag orkar styra upp det. barnen älskar sin pappa men känner större tillgivenhet till mig. jag längtar efter en vuxen och mogen relation. Bra ekonomiskt och en ordentlig vardagsmiljö. Men jag undrar var går gränsen för de normala upp- och nedgångarna man har i ett längre äktenskap?
vad är barnens bästa???
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-24 21:46
En bra vardagsmiljö ska innehålla vadå? Ska man kunna ställa krav på pappan att VILJA OCH ENGAGERA sig i barnens intressen...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-24 22:00
Snälla läsare! Kommentera mitt inlägg!