• Anonym (Ilse)

Svårt med lubrikation och orgasm.

Hej,

jag har så länge jag kan minnas haft svårt att bli våt, finns vissa saker och förspel som fungerar bättre men jag kan inte vara helt säker på att det fungerar varje gång. Jag blir våt så det går att glida in men inte allt för lätt heller, men inuti är det inte tillräckligt. Jag märker stor skillnad mellan när jag är det och inte, blir lite mer oflyt såklart utan. Jag har varit hos barnmorskor som säger att jag ska använda glidmedel men jag vill inte det. Jag och min pojkvän har pratat om det och vi gillar det inte någon av oss.

Dessutom har jag svårt för att komma, jag har aldrig varit sån som onanerar själv, det har aldrig känts tillfredsställande. Däremot i duschen och med vibrator fungerar det väldigt bra, men det stimulit är ju mycket starkare och koordinativt än min hand. Jag har haft en pojkvän tidigare som alltid fick mig att få orgasm varje gång och senare en kille som genom oralsex (45 min och 30 min) fick mig att komma. Denna fördröjning har gjort att jag bara tycker det är jobbigt och fejkar i stället. Men jag känner verkligen att jag vill göra något åt det.

Dessa två saker känns som de blir värre när det uppmärksammas. Som min pojkvän brukar skoja om att det tar lång tid för mig. Jag är medveten om att det kanske tar 30 minuter i snitt, men känns som det kan lika gärna ta 60 min. Dessutom fejkar jag ju så ibland skyndar jag på "det". Angående lubrikationen är det än värre, jag får sån panik att jag inte ska vara våt nog och är torr som en öken förmodligen delvis på grund av detta. För ett tag sen hade jag vaginos och då kom det ju väldigt mycket vått, och min pojkvän kommenterade det. Det var ju kanske lite för vått i och för sig, men det var ju verkligen skillnad.

Vad kan jag göra rent konkret? Måste jag ligga hemma och öva? Men framförallt finns det något att göra för att öka lubrikation, har googlat mig vansinnig men blir inte klokare.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Svårt med lubrikation och orgasm.
  • Anonym (Ilse)

Tillägg: Jag använder inget preventivmedel.

Jag har tänkt att jag dricker för lite och provat sluta med te och dricker massa vatten i stället, men jag har inte märkt någon särskild skillnad.

• Sexolog Camilla

Hej.

Det finns inget samband mellan mängden som du dricker och hur mycket lubrikation som du får av sexuell stimulering.

Glidmedel kan vara ett bra komplement men ska inte användas istället för naturlig lubrikation. Jag rekommenderar, liksom de barnmorskor som du har pratat med, användning av glidmedel. Det finns flera sorter att välja mellan: Vattenbaserat glidmedel och silikonbaserat glidmedel kan användas för sex och sex med kondom.

Det är inte enkelt att bli nöjd när man har stora förväntningar. Hur snart förväntar du dig att du ska få lubrikation och få orgasm? De flesta studier visar på att startsträckan för kvinnor är betydligt längre än för män. Förspel i syfte att väcka kroppen och för att kroppen ska få lubrikation kan ta ungefär tjugo minuter. Vissa kvinnor behöver mindre tid men de flesta behöver mer tid. Du beskriver att din startsträcka är runt trettio minuter, och det är någonting som är vanligt.

Det är bra att du har tagit upp problematiken med din partner för att då har ni ett gemensamt projekt. Är målet med sex att få orgasm? Bra sex behöver inte alltid ha slutmålet orgasm. Din partner skojar om att det tar lång tid för dig, vilka förväntningar finns gällande tiden? Att räkna sekunderna och att stressa fram njutningskänslorna kan ge motsatt effekt.

Hälsningar

Camilla

Svar på tråden Svårt med lubrikation och orgasm.