• Emmis

Börja amma från båda brösten vid sex månader?

Jag har helammat fram till nu då sonen är sex månader. Han har alltid bara ätit från ett bröst per amningstillfälle. Det bara blev så från början och har fungerat hela tiden så vi har fortsatt. Nu har han så smått börjat med mat och jag misstänker att han ganska snart kommer att vilja ha större mängder av det eftersom han gapar efter mer när den lilla portionen är slut.
    Jag tänker att det kanske kommer att gå fler timmar mellan amningarna och att det då inte kommer att vara så behagligt att ena bröstet är fullare än det andra? Hur gör man i så fall för att gå över på att amma från båda varje gång? Han är en snabbätare - ammar cirka 5-10 minuter innan han är klar.
    Hur fungerar det i övrigt när man går över på hela mål mat? Kommer brösten anpassa sig efter att kanske inte amma så mycket en viss tid på dygnet? I början kommer man ju byta ut ett mål och amma resten.
    Mycket frågor blev det, hoppas någon orkar dela med sig av lite erfarenheter ändå.

• Svar på tråden Börja amma från båda brösten vid sex månader?
  • Natulcien

Jag helammade också t.o.m. 6 månader, och sen gick vi väldigt sakta fram med smakportioner. Sonen var ca 9 månader när vi bytte ut ett mål. Slutade sen amma vid 11 månader.
    Men jag ammade också från enbart ett bröst i taget och det fungerade jättebra att fortsätta så även vid delamning. Brösten anpassade sig bra.

• Emmis
    Natulcien skrev 2012-11-25 15:04:13 följande:
    Jag helammade också t.o.m. 6 månader, och sen gick vi väldigt sakta fram med smakportioner. Sonen var ca 9 månader när vi bytte ut ett mål. Slutade sen amma vid 11 månader.
    Men jag ammade också från enbart ett bröst i taget och det fungerade jättebra att fortsätta så även vid delamning. Brösten anpassade sig bra.
    Ok, då kanske jag kan "ligga lågt" och bara ta det som det kommer. Hittills har det ju liksom gett sig själv efterhand med alla tillväxtperioder osv. Men blir lite osäker när det kommer en ny grej ändå.
    Får se hur fort det kommer gå med hela mål för vår del. Får öka på vartefter och se hur magen reagerar och hur han vill ha det.
  • pigglet

Det har liksom reglerat sig självt för mig. Någon gång har de gått över till att amma från båda brösten, men jag har faktiskt ingen aning om det varit i samband med att de börjat äta mat? Kanske...
    Brösten är ju fantastiska på att ställa om sig, så tar man det bara lite lugnt så fixar de det mesta.

(För mig har det tagit ca 2 månader från det att barnen börjat med smakportioner tills de ätit så mycket att det blivit tal om att "byta ut ett mål".)   

Svar på tråden Börja amma från båda brösten vid sex månader?