• Lindyn

Stängsel/staket vad tänka på?

Till våren är planen att jag ska sätta staket runt gården på framsidan- är total novis och skulle behöva få lite gundläggande råd och tips vad jag bör tänka på gällande matrial osv. 

Hur har ni gjort? Vilka matrial är att föredra och vad är mest prisvärt- svårt att hitta rätt. . .

• Svar på tråden Stängsel/staket vad tänka på?
  • Dexter dot com

Jag har stolp och grönt,plastat fårnät 110 cm högt köpt på Jula. Det blev billigast och eftersom jag har 3000m2 tomt hade jag helt enkelt inte råd eller tid att snickra ett trästaket.
    Sätt ett högt staket för dom flesta hundar hoppar och se till att staketet går ändå ner i backen så hunden inte kommer ut under.
    Sätt stolpen rätt tätt för att få en stabilt staket och ska du gjuta stolpen så hyr en jordborr så du slipper gräva. 

• kutiom

Körde också på grönplastat nät och stolpar här, kommer dessutom att ha en strömtråd längst ner för min lilla utbrytare. Men det beror ju på vad för sorts hund du har också

• södertälje

Gunebo,underhålls fritt, finns på ÖB i olika höjder,går fort att sätta upp efter att stolparna är fastgjutna

• ArneMa

Stängsel är det billigare alternativet. Utseendemässigt är dock ett smidesstaket svårslaget enligt min åsikt. Alternativt skulle du kunna blanda staket och stängsel. Jag har bra erfarenheter från Accessa Ab, hör med dom och se vad de har för lösning. www.accessa.se

• Apopan

När vi kollade staket så fick vi tips om någon som tog till vara på gamla "dagisstaket" och sålde dem vidare (fullt dugliga hela sådana). Det kanske vore något? De är ju relativt snygga, höga och har bra hållbarhet.

Vi har dock bestämt oss för att satsa på en gärdsgård då det passar ute hos oss och behöver inte underhållas så mycket, vilket också resulterar i att det inte blir så dyrt. Sambon är lärling hos ett par bönder då och då när de behöver hjälp, så vi hoppas väl på att kunna bygga en egen snart. Men en får se när det blir av :P... Om gärdsgård skulle passa så räkna inte bort en sådan heller :)

• Deviant
    Är det för att hålla något speciellt djur inne? Hund? I så fall vilken ras?

Flera av de alternativ som föreslagits är, i min värld, dyra alternativ om man inte lyckas fynda något. Trästolpar och fårstängsel (håller mest småhundar inne) eller viltstängsel är rent generellt billigare. Men det är ju inte för alla ekonomin spelar roll så jag bara nämner det. :)

Jag har bland annat en hund som hoppar som en gasell och sen tio getter så här finns det staket... ;)

• Lindyn

Jag slog i trästolpar och satte kompostgaller.
    Håller vovvarna inne och kan flyttas lätt vid behov

Svar på tråden Stängsel/staket vad tänka på?