• Mrskut

    Törs jag sadla om? Från lärare till sjuksköterska/barnmorska?

    Jag är 36 år och har arbetat som lärare i 12 år, varierade åldrar. Jag har känt ett tag att jag inte är nöjd. Jag vill vidare och kommer ingenstanns. Jag tycker arbetet är enformigt. Jag gillar inte regelbunda arbetstider utan skulle gärna jobba skift för lite variation. Jag är trött på att tjata och gnälla på barnen och det är sååå mycket i skolan som inte har med undervisning att göra. Jag tycker om fart och fläkt (inte en som gillar att sitta och dricka kaffe på jobbet). Det är också viktigt för mig att mitt jobb känns meningsfull och att jag kan utvecklas. När man är lärare finns det i stort sätt inga andra vägar att gå. Speciallärare vill jag inte bli. Jag inbillar mig att jobba som sjuksköterska är ett jobb med mer variation. Nya patienter=nya mål. Jag får fortfarande leda och vara en organisatiör, men åt vuxna människor som lyssnar. Jobbet är meningsfull och det finns många olika arbetsplatser och flera olika vidareutbildningar att välja mellan. Jag vill helst bli barnmorska och jobba med förlossning och kvinnovård. Nu har jag sökt in till sjuksköterskelinjen och kommer troligen in. Då är det bara det svåraste kvar. Att ta steget ut, att bestämma sig. Jag blir tjänstleding från mitt ordinarie arbete under studietiden så det enda jag förlorar är tid och pengar (och kanske den skolan som jag arbetar på just nu). Hjälp mig! Har jag en orealsitisk syn på sjuksköterskeyrket?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Törs jag sadla om? Från lärare till sjuksköterska/barnmorska?
  • greta2

    Är ssk. Om du kommer in testa och se vad du tycker. Kan ju hoppa av om det inte verkar vara nåt för dig.

  • Elaifiknow

    Följ dina drömmar, det brukar bli bäst så. Annars är ju risken att du om trettio år tänker "Tänk om jag hade vågat...". Sen kan ju ingen veta hur det blir för just dig - men pröva!

    Vad är egentligen det värsta som kan hända? Att du börjar plugga och inser att det inte var något för dig? Då är du iaf en erfarenhet rikare och slipper "Tänk om jag hade vågat...".

  • Mrskut

    Precis så som jag vill försöka tänka och sen följa. Det är bara så många som är negativa när de pratar om sjuksköterskeyrket och tittar så konstigt på mig när jag berättar....

  • mystery88

    Jag pluggar till sjuksköterska nu och trivs jättebra med det hittills, så om du känner att du vill satsa på det så gör det. Om just du kommer att trivas lika bra som mig kan jag inte säga, men det är uppenbart att du har tänkt på det här en hel del och precis som någon annan redan skrivit så är det bättre att du ger det en chans än att du tänker senare att du kanske borde ha gjort det...

  • Mrskut

    Snart kommer intagningsbeskedet och svaret svart på vitt. Jag har redan förankrat planerna på jobbet och det känns bra..... men så klart finns det en liten tagg som säger att jag kommer att sakna min arbetsplats. Det är ju ofta så att man inte saknar kon förrän hon är ur båset, men när jag tänker på vardagen som den oftast ser ut så vill jag från den och till något nytt. Ibland kan jag fundera över om jag har valt rätt väg i det nya. Jag kanske skulle prova på datavärlden, ekonomi.....? Men att sitta still och jobba med siffor hela dagen känns låååångtråkigt. Jag tycker att friskvård är riktigt kul..... och drama... men jag lever ju i den verkliga världen där drömyrken endast är till för de flyttbara.

  • MotoMoto

    Ssk-yrket är rätt tufft och beroende på var du väljer att jobba så kan det vara så att du inte hinner äta lunch eller ens gå på toa. Roliga arbetsuppgifter ja- men ofta en känsla av att inte hinna göra ett bra jobb.. Troligtvis kommer du att få gå ner i lön också.. Men att förkovra sig är aldrig dåligt... Du kan ju kanske jobba som vårdlärare mm om du skulle komma på att jobbet inte var ngt för dig:).

  • Mrskut

    Om jag kommer på att jobbet inte var något för mig så är jag ju alltid lärare. Gå ner i lön måste jag göra med vilket nytt jobb som helst jag gör men det är tveksamt om en sjuksköterska tjänar mindre än en grundskollärare... ligger nog ungefär lika. Jag har tänkt att speciallisera mig sen så då får jag nog upp den lite samt jobba skift och få in ob, vilket man inte kan göra som lärare. Jag är mer orolig för arbetsuppgifterna än för stressen. Lärare hinner hellre aldrig med sina arbetsuppgifter OCH måste jobba hemma.

  • MotoMoto

    Givetvis om du känner att detta är vad du vill så ska du ju följa dina drömmar:). Men med facit i hand så skulle jag aldrig rekommendera mina barn att läsa till ssk. Pga otacksamt jobb med dålig löneutv och karriärsmöjligheter ... Vi får hoppas att det sker ngn förändring i framtiden för annars inte många som väljer detta jobb,,tyvärr..

  • Mrskut

    hmmm, då måste jag ha missuppfattat yrket. Jag tycker det finns många olika inriktningar och specialutbildningar att välja bland när man väl är sjuksköterska?

  • JA77
    Mrskut skrev 2012-12-10 14:00:40 följande:
    hmmm, då måste jag ha missuppfattat yrket. Jag tycker det finns många olika inriktningar och specialutbildningar att välja bland när man väl är sjuksköterska?

    Jag tycker att du har fått lite väl deppiga svar här!

    Du har förstått rätt, det finns massor av utbildningar och utvecklingsmöligheter som ssk! Jag har vidareutbildat mig och har en lön över 30000 kr. Genom att byta jobb var 2-3 år, så får du upp din lön. Karriär kan göras på sjukhus, du kan bli chef, jobba med försäkringar, läkemedel eller som vårdlärare.
  • Mrskut

    Ja, eller hur JA77, precis så har jag uppfattat det. Det kanske beror på vilka mål och vilket driv man har..... hopppas jag :)

  • Charlottentotten

    Hej, Jag håller precis på att göra samma resa som du. Jag är utbildad gymnaielärare och jobbade i 4 år innan jag bestämde mig för att läsa till ssk. Jag har nu en termin kvar (är f-ledig nu) och trivs jättebra på utbildningen. Det är som natt o dag från lärarutbildningen. Jag hoppas att jag kommer trivas lika bra sen när det är dags att börja jobba. Lycka till!

  • Alexis mamma

    jag funderar oxå allvarligt på att sadla om tillssk och sen bm...är oxå gymnasielärare har jobbat på komvux, sfi och nu i grundskolan.

    Vad som lockar? Oregelbundna arbetstider, förhoppningsvis färre konflikter och ett intressantare yrke helt enkelt. Nån som kan berätta om man har praktik redan första terminen på ssk-utb? Om det är mkt praktik överlag? Tyckte det var alldeles för lite på lärarutb....

    Det är väl rätt vanligt att sjuksköterskor sadlar om till lärare och tvärtom, vi vill jobba med människor helt enkelt :)   

  • Emisa

    Jag är sjuksköterska sedan 10 år och har väl något slags hatkärlek-förhållande till yrket.

    Baserat på egna erfarenheter och iakttagelser så tycker jag som följer. Jag uttrycker mig i generella termer, men naturligtvis är det mina egna tankar.

    Fördelar:
    - Det är i grund och botten ett väldigt roligt yrke och väldigt varierande, och man kan vidareutbilda sig inom många olika områden
    - Sjuksköterskeyrket är internationellt gångbart och världen ligger för dina fötter
    - Just beroende på vilket område man arbetar inom kan arbetstider och belastning se väldigt olika ut. Jag gillar själv att arbeta skift
    - Du kommer att upptäcka att omvårdnad är fantastiskt roligt men inte det minsta en "kvinnosyssla" och kommer säkert undra varför sjuksköterskeyrket har en kvinnostämpel på sig - sjuksköterskor överlag är fenor på medicinsk teknik och beräkningar. Och omvårdnad är inte synonymt med att puffa till kuddar. Omvårdnad är precis allt du gör med patienten
    - Du kommer få jobba med läkare som lägger stor vikt vid dina synpunkter och observationer, som diskuterar med dig, som gärna lär ut och berättar, och det kommer få dig att växa i din roll och i dig själv
    - Du kommer att få höra hjärtliga "tack" från tacksamma patienter och anhöriga, som tycker du gjort ett fantastiskt arbete på en för dem skrämmande plats (sjukhuset) 
    - Du kommer att få följa patienter till den sista vilan, få hålla deras hand, bara finnas där och vara ett stöd - och att klara av detta är något inte någon kan läsa sig till i någon bok   

     
    Nackdelar:
    - Arbetar du inom landstinget, vilket är väldigt vanligt att i alla fall börja inom, så kommer du sannolikt ha en hög arbetsbelastning, och i Sverige kommer du inte få betalt för det ansvar du har. Kanske i en avlägsen framtid kommer lönen motsvara ens arbetsuppgifter men som det ser ut idag - inte en chans. Och då lönen spelar en mycket större roll än vad många vågar erkänna öppet, så ja, detta leder till en del bitterhet
    - Du kommer uppleva en helvetisk stress och känsla av otillräcklighet. Du kommer att gå hem och grubbla över om du hann med allt, gjorde rätt och undra hur dina patienter har det
    -  Du kommer få jobba med många väldigt kunniga och kompetenta sjuksköterskor som blivit bittra efter år av slit till dålig lön och ansträngda arbetsförhållanden
    - Du kommer att få jobba med väldigt kunniga och kompetenta undersköterskor, några av vilka har ett enormt självhävdelsebehov och kommer tycka att du kan göra deras arbete och att det inte finns någon som helst skillnad på sjuksköterskor och undersköterskor och att du minsann inte är bättre än dem
    - Du kommer att få jobba med väldigt kunniga och kompetenta läkare, några av vilka kommer lägga över några av sina arbetsuppgifter på dig, för att de förlitar sig på att du kan och kan bättre än dem
    - Med tanke på vissa (inte alla) läkare och undersköterskor kommer du att få ta multitaskande, kompromissande och att dela på sig så alla blir nöjda till en helt annan nivå 
    - Du kommer att få ansvara för människors hälsa och välbefinnande. Du ska till exempel administrera läkemedel och veta varför du ger dem, vad som är en rimlig dos och ifrågasätta orimliga sådana. Du ska ta och dokumentera vitalparametrar och ska upptäcka förändringar i allmäntillstånd och veta vad detta kan bero på och vidta korrekta åtgärder och veta när du ska tillkalla läkare. Du kommer att ansvara för flera multipelt sjuka samtidigt, ska prioritera dina arbetsuppgifter trots att flera patienter vill ha hjälp samtidigt som telefonen ringer.
    Trots detta kommer du att träffa på folk som anser att sjuksköterskor är assistenter som inte kan tänka själv och inte har något ansvar och helst bara ska sluta gnälla. Tidvis får du försvara ditt yrke.
     

    Jag har många gånger funderat på att sadla om helt och det väl bara förstärkts på sistonde på grund av dessa djävelusiska besparingar. Då jag älskar medicin hade kanske biomedicin och forskning varit något för mig. Jag har inte möjlighet just nu att läsa något annat, men det blir kanske så i framtiden.

     

  • Blomman2010

    Jag kan varmt rekommendera ssk-yrket! Och det är precis som du tror TS, det finns väldigt många möjligheter till vidareutbildning och att utvecklas mera! Finns ju flera specialinriktningar och dessutom väldigt många kortare kurser. Det är ju såklart väldigt beroende av var man jobbar, men så är det ju inom alla yrken. Ssk är ett toppenyrke! Och det bästa av allt är att man som sagt kan plugga vidare och få så mycket mer kunskap! Själv pluggar jag nu vidare till barnmorska, för det är min dröm att få jobba med kvinnosjukvård, ungdomar och förlossning. Lycka till!

  • Mrskut
    Blomman2010 skrev 2013-01-02 18:13:47 följande:
    Jag kan varmt rekommendera ssk-yrket! Och det är precis som du tror TS, det finns väldigt många möjligheter till vidareutbildning och att utvecklas mera! Finns ju flera specialinriktningar och dessutom väldigt många kortare kurser. Det är ju såklart väldigt beroende av var man jobbar, men så är det ju inom alla yrken. Ssk är ett toppenyrke! Och det bästa av allt är att man som sagt kan plugga vidare och få så mycket mer kunskap! Själv pluggar jag nu vidare till barnmorska, för det är min dröm att få jobba med kvinnosjukvård, ungdomar och förlossning. Lycka till!

    Kvinnovård ligger även mig varmt om hjärtat :) Tack Emisa för ett mycket givande inlägg. Jag ser verkligen fram emot det här!
  • Gasellen87

    Vet att tråden har några år på nacken men måste bara fråga hur det blev? jag är just nu föräldraledig med mitt fjärde barn, 34,5 år och utbildad lärare sedan 13 år tillbax. Har den senaste tiden börjat fundera på att skola om mig till sjuksköterska och ev barnmorska eller ambulansen/akuten. Men jag vet inte om jag vågar? Är det vanligt att läsa så mycket poäng på högskolan och till olika yrken ? Känns som man ?borde? arbeta vidare med de man redan utbildat sig till men jag är lite trött på läraryrket och skulle gärna testa min andra barndomsdröm. 

Svar på tråden Törs jag sadla om? Från lärare till sjuksköterska/barnmorska?