• Luise

Att nolla SGIn

Hej! Om man i grunden har ett heltidsarbete, men väljer att arbeta endast fyra dagar i veckan och tar ut en färäldrarpenningsdag den femte dagen; efter det att barnet fyllt ett år, då behåller man sin SGI på samma nivå som innan man blev föräldrarledig. Men om man väljer att arbeta endast fyra dagar i veckan UTAN att ta ut en föräldrarpenningsdag den femte dagen, efter det att barnet fyllt ett år. Nollställs då SGIn? Innebär det att man inte får någon sjukpenning als då man blir sjuk? Fick denna information på Försäkringskassan, men kan inte riktigt tro att SGIn kan nollställas då man jobbar 4 dagar per vecka. Om man inte vill att den ska nollställas ifall man inte har föräldrarpenningsdagar kvar för femte dagen, måste man då skriva ett nytt anställningsavtal med sin arbetsgivare på 80 procent istället för 100 procent? Med vänlig hälsning!

• Svar på tråden Att nolla SGIn
  • Försäkringskassan
    Hej

Om du inte tar ut föräldrapenning upp till 100% så kommer SGIn att räknas om till 80%. Och du kommer få ersättning utifrån din 80% sysselsättning.

Hälsningar
    Stella, handläggare

• Luise

Tack för ditt svar! Var finns detta skriven i Försäkringskassans papper? Så tokigt att handläggaren sa att SGIn skulle nollas om man inte kombinerade så att det sammanlagt blev fem dagar. Dvs tex jobbade tre dagar och tog ut två. Jag är helt säker på att jag inte missuppfattat det kvinnan från Försäkringskassan sa. Och hon i sin tur verkade mycket säker på sin sak. Men så som du säger låter ju mycket rimligare. Jobbar du också på Försäkringskassan som handläggare? Kan damen jag pratade med refererat till en gammal f.d. Regel? Hälsningar!

• Luise

Tack för länken. Se dock min fråga från den 25.11. Hur bär jag mig åt för att nolla SGIn som din kollega på Försäkringskassan talade om? Så länge jag jobbar en eller flera dagar i veckan kan väl SGIn endast sänkas dock aldrig nollas till noll?!? Hoppas ni kan svara på just Det jag skrev den 25 te. I länken nämns endast att SGIn sänks inte att den kan nollas. Med vänlig hälsning, Luise

• Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer att så länge du arbetar så kan inte din SGI bli noll. Förutsatt att du har ett arbete som antingen har varit i mer än 6 månader eller kan tänkas vara i mer än 6 månader.  
    SGI:n baseras på den aktuella inkomst som du har. Vilket i ditt fall blir att den baseras på de 80 % som du talar om att du har nu och den inkomsten som det innebär för dig.

Den sjukpenning grundande inkomsten baseras alltid på den aktuella inkomst man har vid det tillfälle som man ansöker om någon ersättning från Försäkringskassan. 

Hoppas att svaret hjälper dig.

Hälsningar
    Ida, handläggare 

• Luise

Tack! Var tvungen att reda ut det. Kan inte förstå hur damen på FK kunde säga så.. Hur som är det ju bra att skydda sin SGI från att sänkas.. Tack för hjälpen!

Svar på tråden Att nolla SGIn