• pindile

Ska ringa Bup nu, nervös men måste få hjälp....

Hej!
    Min store son är 7 år, han är så fin och go och duktig.
    Men så har han en annan sida som kommer och går i perioder.
    Det senaste har det blivit mkt värre och perioderna varar allt längre, det är nu sällan som han är "sig själv".

När han har såna perioder blir han fruktansvärt svår att hantera. Blir arg och får raseriutbrott. Irriterad hela tiden, tål inga som helst motgångar (kan inte ens spela memory el se någon annan spela dataspel utan att bli helt galen). Han svär och säger de hemskaste sakerna man kan föreställa sig , först¨år inte ens vart han lärt sig för vi använder absolut inte sånt språk till varann här hemma.... :(
    Han har förut bara gett sig på mig, sin pappa har han inte vågat fullt ut. Han slår, sparkar, tar tag i saker och kastar, river osv osv...
    Han är alltid en ängel i skolan, snarare för försiktig där och hade svårt i 0:an att komma in i klassen riktigt. Nu är det bättre där, men har är väldigt tillbakadragen.
    Hälsar inte på vänner som säger hej när vi tex kommer till skolan på morgonen el om vi möter som i tex affären.
    Har haft svårt att klara av lunchen i matsalen då det varit för stökigt och har fått byta bord ett par ggr för att han inte klarar av att sitta brevid för stökiga barn.
    Han har nu börjat bli alltmer utagerande, inte bara när vi är själva hemma, utan även om vi har gäster och nu häromdagen när farmor och farfar var barnvakter. Han skrämde livet ur dom......svärfar trodde inte sina ögon.... Min son sa att han skulle mörda dom (allt började med en liiiiten bagatell) och försökte bla slå sin farfar i huvudet med en stor glasburk.....stackars svärfar hade ju hållt sig lugn och fin men han vart helt uppskrämd och jag kände mig hemsk när jag sedan kom från jobbet.
    Sonen säger själv att han inte kan kontrollera sig själv när han blir så där arg och det synd verkligen på honom, han blir helt svart i ögonen och det hjälper inte vad man än gör, han slutar inte.....
    Han har svårt att förstå när det är synd om någon annan, särskilt när han är i sina perioder, vet att barn inte har utvecklat sin empati helt, men detta känns inte riktigt normalt.
    Jag kan inte alltid hantera situationen utan brister i gråt om det går för långt, det ger ingen effekt heller, han är helt i sin egen värld och märker knappt att man är ledsen. Säger man att : nu gjorde du mig illa tex så svarar han bara att : där fick du..... :(

För övrigt när han är sig själv är han helt underbar, rar och snäll, lugn och extremt smart. Kan 2 språk flytande, ligger först i klassen både i läsning och räkning.  

Sitter nu här och ska ringa bup, är rädd att inte bli tagen på allvar , vet inte hur jag ska gå till väga......

Vill hjälpa min pojk, men inget jag gör själv har funkat,  har testat allt.......

Han föddes i v29 och vet att risken för skador är betydligt större då, men jag hoppas ju att det inte är ngt sånt.....

Nån här inne som vet hur det går till när man ringer bup?
    Som känner igen det jag beskriver om min son?
    trodde ju förut att det var " vanlig trots" , men detta blir bara värre och värre och jag känner verkligen att det är ngt som inte stämmer..... :(

Tips på hur man hanterar de hemska utbrotten på bra sätt? 

behöver dela mina tankar lite..........                         

• Svar på tråden Ska ringa Bup nu, nervös men måste få hjälp....
  • pindile
    Linneli skrev 2012-11-26 13:20:25 följande:
    Åh, vad typiskt! 
    Jag hoppas du får möjlighet att ringa under eftermiddagen! 

ah jag får försöka komma ifrån, men jobbar i butik så det beror ju helt på hur mycket kunder vi har osv.....
    Hoppas det är lungt så jag får det gjort 
  • kaffemamma

eftersom du säger att problemen kommer i perioder tycker jag du ska läsa om den här diagnosen som eventuellt kan vara en pusselbit när beteenden går i skov: www.pandasinfo.se

• CeciliaB

Hoppas du kom ifrån ts och fick ett bra bemötande!

Låter som att din son har en toppen mamma!!

Lycka till!

• pindile

Fick inte något svar igår . Upptaget en timma och sen sa en röst att dom hade ett akutfall och att man skulle försöka senare..... Och sen stängde dom :(. Får se om jag hinner hem idag så att jag kan ringa, att det ska behöva vara så svårt att få prata med ngn.....:(

• Little Ms Chatterbox

Kör en rövare! Ring sjukhusets växel och säg: -"Jo, kan du koppla mig till, åååh... va va namnet nu igen...? Ja, ja, ssk på BUP ia alla fall.." "Den som han hand om nyinkommna ärenden."

Har du tur så säger telefonisten, "Ja, vi har två stycken, var det Sjökvist eller Andersson? Men vänta Andersson är inte här idag..."
    Då säger du: Jo-men Sjöberg var det nog! Koppla mig tack! 

Antingen blir du kopplad, eller så blir du inte kopplad, kanske får ett svar att det är ny telefontid i morgon. Men då är ju ingen skada skedd. 
    Eller hör med alla du känner som kanske känner någon som jobbar på BUP så du kan få ett namn, vem som helst, ssk, usk, läkare, kurator, psykolog. Bara så du får ett namn och komma vidare i växeln. Be om mobilnummer eller mailadress i växeln. Allt för att få komma vidare. Ge dig inte med att få bli bortkopplad eller att det är kö, 

När du fått komma fram och framfört ditt ärende, om du inte får ett tillfredsställande svar ber du att få tala med hans/hennes chef.

Se till att ha papper och penna vid dig. Skriv namn och titel på den du pratar med (ev. datum & klockslag) för att lättare kunna knyta tillbaka om det blir fler samtal med BUP.  
    Se till att vara nykissad, druckit lite vatten och kanske ett snytpapper. Jag fick alltid migrän efteråt, fattade jag inte de första gångerna men sen tog jag en treo i förebyggande innan varje BUP samtal eller möte.

Hoppas du har bättre tur nästa gång som du försöker.
    {#emotions_dlg.flower} 

• Linneli

Jag är också nyfiken på hur det gått, har du lyckats få möjlighet att ringa något mer? 

• pindile

Hej!
    Fick idag äntligen tag på dom på rådgivningen. Försökte en ggn till förra veckan utan att lyckas.
    Svårt att få chans att ringa när man kan prata i fred också, idag var sonen hos en kompis och då passade jag på.

Fick tala med en väldigt trevlig kvinna, hon lyssnade och ställde en massa frågor. Vi ska nu få komma på ett "inledningssamtal" (kallades det så?) och sen får vi se efter det vad som händer....

Hon tyckte även att vi skulle gå till VC och göra en vanlig hälsokontroll också, typ kolla järn och vitaminbrist och sånt innan vi kommer till BUP, så det redan är gjort....

Tänket även ringa och prata med läraren i skolan och se vad hon säger och hur det gått senaste tiden för honom i skolan.

Nåt mer jag borde tänka på inför besöket?
    Hur går det till när man kommer dit?

Har varit hemskt här det senaste....han är så svår att hantera nu :(  Viftar med hammare och knivar, har fått gömma alla knivar nu högt upp.....Känns hemskt att beöva gömma sånt för sonen. Jag ser ju att han har spärren kvar, han liksom "bara" hotar med vapnen, han gör inget mer, men det räcker ju och det kan ju brista , tänk om han släpper den spärren?!
    Utbrotten kommer oftare och oftare, och han blir mer och mer aggressiv tycker jag, de lugna stunderna här hemma är på sin höjd 1/3 och resten är han bara arg....

är så ledsen hela tiden, hemskt att se sitt barn må så dåligt och inte kunna hjälpa......    Han mår ju så dåligt och skäms så efter sina attacker.....tycker så synd om honom :(            

• Linneli

Det låter verkligen som att ni har det tufft just nu! Vad skönt att du fick tag i dem! Jag blir extra glad när jag hör att du fick ett bra bemötande med tanke på att du skrivit att du känt dig orolig inför att ringa dem. :) 

Var det lång väntetid innan ni ska få komma dit?  

Jag vet tyvärr inte hur  det kommer att gå till nu framöver, men jag tänker att det kanske beror mycket på vad de tror det är som orsakar utbrotten. Det låter verkligen vettigt att kolla upp olika brister, osv, det är ju säkert mycket olika kroppsliga "fel" som kan samverka och göra utbrotten värre eller rent av vara orsaken.

Jag håller verkligen tummarna för er nu, att ni får bra hjälp och stöttning! Uppdatera mer än gärna hur det går för er! 

Du verkar vara en kanonmamma som gör vad som krävs för att din son ska må bra! 

• Mamma till 3

Oxå lite nyfiken på hur det gått.

Har aldrig jämnt igen mej så mycke som TS och en till. Så skönt att veta att man inte är ensam!

Svar på tråden Ska ringa Bup nu, nervös men måste få hjälp....