• Jonte76

ADHD/hyperaktiva barn inom föreningslivet

Jag är ledare inom en större klubb för ett gäng småttningar 5-6 år. Saken är den att när jag startade så trodde jag inte att jag sulle få problem av den här graden. I grupperingen av våra knappa 40 barn så finns det en person som med stor sannolikhet har en grad av hyperaktivitet. I sporten som är rätt så intensiv så kan han inte stå stilla och beter sig allmänt konstigt. 

Till saken hör att han är minst dubbelt så stor som den som är näst störst. Han gör massor av dumma saker (läs potentillet farliga) och vid senaste träningen så var det bara millimetrar från att en ledare och senare ett barn skulle komma till skada. Vid den senare tillfället så skickade en av de andra ledarna ut honom från träningen och pratade sedan med föräldrarna.     

Vi som ledare har försökt prata ihop oss men vi har igentligen ingen erfarenhet av något liknande och jag vill i min vildaste fantasi inte tro att barnen gör sådana här dumma grejor av ren elakhet utan att han inte kan kontrollera sig. Dock är situationen inte hållbar längre och vi måste göra nått innan någon blir skadad. 

Finns det någon som kan tipsa mig (oss) hur vi ska agera och vilket stöd det finns för oss ledare i form av litteratur eller duktiga coacher som har erfarenhet av att hantera sådana här barn?    

• Svar på tråden ADHD/hyperaktiva barn inom föreningslivet
  • Philippa

Ni har ju pratat med föräldrarna.. vad säger dom om detta problem? Kan dom kanske vara med på alla träningar och passa sitt barn..?

• Nano07

Vi har på scouterna (där jag är ledare) pratat med föräldrar nån gång och sagt att de tyvärr måste stanna kvar annars klarar vi inte av att bedriva "verksamheten". Föräldrarna hade absolut inget emot det. Vi har även haft en morfar som vart med sitt barnbarn varje gång eftersom föräldrarna vet att deras barn är "speciellt".

Ni som ledare måste ju kunna ägna tid till hela gruppen och inte bara ett barn. Tror ni att ni klarar situaionen utan att föräldrarna är med så be föräldrarna om tips om hur ni ska hantera barnet när det blir inte så lyckade situiation. Oftast är ju föräldrarna medvetna om barnets svårigheter.

• Little Ms Chatterbox

Eftersom du letar efter boktips och liknande så tipsar jag om Explosiva Barn av Ross W Greene och Problemlösande Beteende av Bo Heljskov. 
    De båda böckerna är utifrån att få personer att lyssna och ta till sig information på ett sånt sätt att de förstår varför man gör som man gör. 
    Läs de helst i den ordningen som jag skrev, Explosiva barn först och Problemskapande Beteende sen, men om ni ledare ska samsas om det så kan det bli lite svårt att få till det så kanske om den som ska läsa Bos bok först kanske ska skumma igenom kapitlet om Korgmetoden i Ross bok först för att få lite mer att gå på.  

Det du skriver stämmer helt, det här barnet gör nog aldrig någonsin det här för att skada, Det är impulskontrollen som inte finns alls (oftast. JAG vet ju inte, har ju ingen aning om var i landet du sitter och skriver och vilket barn det rör )

Jag gissar att det inte finns några extra pengar men se om det går att söka något bidrag hos kommunen för att kunna vara fler vuxna mer så det går att punktmarkera det här barnet.  

• lugna gatan

Vi är alltid med vår son på fotbollsträningen. Annars hade alla konflikter tagit så mycket tid från de andra barnen att träningen inte blivit rolig för någon och han säkert hade blivit tvungen att sluta. Klart att man blir uppbokad, men som förälder ser jag ju att ledarna ställer upp ideellt, så då är det ju det minsta vi kan göra om vi nu vill att sonen skall kunna vara med. Nu funkar det och ledarna uppskattar att man är med.   
    Prata med föräldrarna och se hur det går. De kanske kan vara med som "hjälptränare"?

Ser ni att barnet brinner för fotboll, men föräldrarna är negativa, blir det ju lite svårare. Tänk på att alltid förbereda barnet noga inför varje moment. Ges instruktioner i grupp, kan man kanske ta barnet till sidan efter och snabbt kolla så att han uppfattat vad som skall göras. Det ger en trygghet. Låt honom lyckas med det han är bra på och ge beröm. Han kanske funkar bra som målvakt? Låt honom få vara det lite oftare än de andra då. Se alltid till att en av er vuxna är i närheten av detta barn, för att förebygga incidenter.

Tyvärr hör man ofta att barn med svårigheter som detta, ofta fått sluta på fotboll och liknande för att det inte funkat. Att tänka på då är ju det dilemmat, att det ofta går bättre just för dessa barn, som faktiskt håller på med lagsporter. Det ger nämligen en superbra träning i det sociala samspelet.

Svar på tråden ADHD/hyperaktiva barn inom föreningslivet