ADHD/hyperaktiva barn inom föreningslivet
Jag är ledare inom en större klubb för ett gäng småttningar 5-6 år. Saken är den att när jag startade så trodde jag inte att jag sulle få problem av den här graden. I grupperingen av våra knappa 40 barn så finns det en person som med stor sannolikhet har en grad av hyperaktivitet. I sporten som är rätt så intensiv så kan han inte stå stilla och beter sig allmänt konstigt.
Till saken hör att han är minst dubbelt så stor som den som är näst störst. Han gör massor av dumma saker (läs potentillet farliga) och vid senaste träningen så var det bara millimetrar från att en ledare och senare ett barn skulle komma till skada. Vid den senare tillfället så skickade en av de andra ledarna ut honom från träningen och pratade sedan med föräldrarna.
Vi som ledare har försökt prata ihop oss men vi har igentligen ingen erfarenhet av något liknande och jag vill i min vildaste fantasi inte tro att barnen gör sådana här dumma grejor av ren elakhet utan att han inte kan kontrollera sig. Dock är situationen inte hållbar längre och vi måste göra nått innan någon blir skadad.
Finns det någon som kan tipsa mig (oss) hur vi ska agera och vilket stöd det finns för oss ledare i form av litteratur eller duktiga coacher som har erfarenhet av att hantera sådana här barn?