• krang

kräkbebis,reflux,allergi!?

Har en son på 3,5månad som har kräkts mycket (ca 20-30ggr om dagen) från första dagen. 

Har haft problem med magknip och gaser från början och vid 6veckor var vi in och ut på sjukhuset eftersom han hade eksem, blod i avföringen, dålig viktuppgång, skrek efter varje matning för att sedan sluta äta helt. 
    Vi fick testa pepticate mjölkfria och problemen fortsatte till vi själva gick och köpte neocate.
    Han har ätit det i över en månad nu och har inte alls samma magknip men det är fortfarande inte helt bra!

Han kräks fortfarande väldigt mycket och får som uppstötningar, som man hör han sväljer ner.  Han kan ofta göra grimaser och rycka till när dessa kommer. Brukar även kräkas genomskinligt som vatten. Efter matning är han ofta gnällig och stel som en pinne. Han får ofta hicka, hostar som om han sätter i halsen och är rosslig i halsen. Har väldigt svårt att sova dagtid, går bättre på nätterna. Han äter och går upp mycket bättre i vikt sen han fått neocate. 

Kan det vara allergi endå? Reflux? Någon som har liknande erfarenhet? Eller kan han ha en mamma som oroar sig för mycket? :)

• Svar på tråden kräkbebis,reflux,allergi!?
  • Schack73

Vad sa de på sjukhuset när ni var där? Har ni tagit upp det med BVC?
    Det kan vara allergi el reflux. Vår son hade reflux och var mjölkproteinintoletant (båda har växt bort nu) och han kräktes mycket och hade magknip.

• krang
    Schack73 skrev 2012-11-26 16:49:38 följande:
    Vad sa de på sjukhuset när ni var där? Har ni tagit upp det med BVC?
    Det kan vara allergi el reflux. Vår son hade reflux och var mjölkproteinintoletant (båda har växt bort nu) och han kräktes mycket och hade magknip.
    De på sjukhuset sa att det var komjölksproteinallergi, tror inte dom tog prover utan gick efter symptomen. Magknipet och eksemen försvann när vi började med mjölkfritt. De trodde även kräkningarna berodde på detta men han kräks lika fortfarande.
    Har tagit upp på BVC men eftersom han går upp bra i vikt säger dom att kräkningar är normalt. De skickade även oss till akuten pga de genomskinliga kräkningarna, där sa de att vi gav honom för mycket mat. Han äter ca 900-1000ml/dygn och jag anser inte det är för mycket, kan man ens ge dom för mycket!? :)

• Soffipropp

Ni kanske ska prova Althera istället? Det är också för mjölkproteinallergiker.

• Lovisblomman

Gällande dom genomskinliga kräkningarna, om jag inte minns fel så är det så när näringen redan är upptagen. Då blir det den färgen. Min egen bebis har så ibland.

• Mor till Ella

Vår minsta flicka har mjölkproteinallergi och när hon var liten kräktes hon hela tiden. vi köpte receptfri förtjockningsmedel på apoteket och det minskade kräkningarna lite, men de försvann inte helt förren hon slutade dricka mycket nutramigen. Hon kan fortfarande kräkas lätt om hon har hosta elller sätter lätt i halsen. 

• Mandelskorpan

Låter som reflux. Fler mindre mål, håll barnet upprätt en stund efter måltid, höj huvudänden när de sover. Det finns förtjockningsmedel som någon skrev, det finns även något som heter Gaviscon. Googla. Om ni inte får bra råd från BVC se till att få komma till en riktig barnläkare. BVC har väldigt varierande kunskaper.... Sen finns det receptbelagda läkemedel, men som sagt, då behöver ni till en läkare med kunskap.

• Liiii

Båda mina barn har reflux och har ätit Neocate och att de kräks genomskillningt av det är väldigt vanligt. Jag blandade i förtjockningsmedel i Neocaten och då blev det mycket bättre.

Lukas 070530, Linnea 090613
Svar på tråden kräkbebis,reflux,allergi!?