• Anonym (Pergo)

Svårare med andra barnet? Pergotime

Hej

Har försökt att googla lite men hittar inte så många svar, men det verkar som att det är svårare att få ägglossning av pergotime med andra barnet? Vad beror detta på? Var det så för er??
    Kan det ha med vikten att göra? (Att man kanske inte hunnit gå ned i vikt osv)

• Svar på tråden Svårare med andra barnet? Pergotime
  • Meja2011

Hej
    Jag kan svara för hur det var med mig.
    För oss gick det på första försöket med andra barnet, (och även med första) är nu i vecka 18. Men visst kan det ha att göra med att man inte går ner i vikt. Jag rasade efter min fl, men gick sakta upp, vägde 1 kg mindre nu än vid förra inskrivningen.

• Anonym (Pergo)
    Meja2011 skrev 2012-11-26 18:51:54 följande:
    Hej
    Jag kan svara för hur det var med mig.
    För oss gick det på första försöket med andra barnet, (och även med första) är nu i vecka 18. Men visst kan det ha att göra med att man inte går ner i vikt. Jag rasade efter min fl, men gick sakta upp, vägde 1 kg mindre nu än vid förra inskrivningen.

Vad kul att höra! Jag rasade också i vikt, men gick sakta men säkert upp i vikt och vägde tillslut några kg för mycket. Testade då en dubbelkur som inte gav något ägg. Men det var några månader sedan nu och jag har gått ner nästan alla mina extrakilon, så jag hoppas att det "bara" var vikten som ställde till det.

När jag testade pergotime (dubbelkur) med första barnet första gången så vägde jag också lite för mycket (strax över normalvikt, bmi 25 tror jag) och det gick inte. Gick då några kg och testade igen och då fungderade det.   
  • Anonym (Pergo)

puff                    

• TessaLove

Första gången jag blev gravid vägde jag 68 kg, hade då försökt i mer än ett år. Andra gången vägde jag 70 kg och blev gravid på första försöket (fick tyvärr missfall den gången). Tredje gången blev jag gravid efter 7 mån vägde då 67 kg, är nu halvvägs och dottern får ett syskon i april.
    Jag är kort och har haft ett BMI på ca 28, hela tiden...

• Anonym (Pergo)
    TessaLove skrev 2012-11-26 19:13:09 följande:
    Första gången jag blev gravid vägde jag 68 kg, hade då försökt i mer än ett år. Andra gången vägde jag 70 kg och blev gravid på första försöket (fick tyvärr missfall den gången). Tredje gången blev jag gravid efter 7 mån vägde då 67 kg, är nu halvvägs och dottern får ett syskon i april.
    Jag är kort och har haft ett BMI på ca 28, hela tiden...

Åt du enkelkur eller dubbelkur? Har du pcos?
  • Anonym (Pergo)
    TessaLove skrev 2012-11-26 19:13:41 följande:
    Har kört dubbelkur varje gång...

Ok, nu såg jag Var lite för snabb! För mig fungerade det två gånger då jag vägde lite mindre, så för mig måste det finnas ett samband.
  • Anonym (Pergo)

Ni som har kunskap om Pcos, pergotime, lchf osv: Tror ni att det är lättare att svara på pergotime om man går på lchf? Hur hård måste man vara tror ni? Är det ok att äta knäckebröd ibland? Jag har gått ner i vikt nu på kort tid genom att bara minska på kolhydraterna, men har unnat mig knäckebröd...

• TessaLove

Jag tror öht att det är lättare om man går ner i vikt. Det sa min läkare också. Många pratar om lchf och det är ju inte den dieten i sig som gör att man blir gravid, det är att man går ner i vikt...
    Kroppen behöver ju kolhydrater också så om du ändå går ner i vikt så är det nog bra att äta knäckebröd. Kolhydrater är bra för hjärnan. Jag skulle nog inte våga köra lchf om jag var gravid. Då behöver man nog all näring man kan få.

• Anonym (Pergo)
    TessaLove skrev 2012-11-26 19:50:46 följande:
    Jag tror öht att det är lättare om man går ner i vikt. Det sa min läkare också. Många pratar om lchf och det är ju inte den dieten i sig som gör att man blir gravid, det är att man går ner i vikt...
    Kroppen behöver ju kolhydrater också så om du ändå går ner i vikt så är det nog bra att äta knäckebröd. Kolhydrater är bra för hjärnan. Jag skulle nog inte våga köra lchf om jag var gravid. Då behöver man nog all näring man kan få.

Ja, men det sägs att det ger samma effekt som metformin (sänker insulinhalten eller något, som hindrar ägglossningen) om man inte äter kolhydraterna, och metformin brukar man få ibland vid pcos. Jag fick det då jag blev gravid, men jag har hela tiden trott att jag blev gravid pga viktminskningen (vilket jag tror än) men det kanske blir ännu större chans om man äter enligt lchf. Fast jag klarar inte det helt och hållet, jag tror inte att det är sååå petigt?
  • TessaLove

Jo så kanske det är. Jag är väl inget stort fan av dieter där man ska utesluta saker. Det går aldrig att hålla ändå (vissa kan ju), min erfarenhet. Gick iofs ner 5 kg och krympte 10 cm i midjan i våras...räknade kalorier och tränade spinning 3 gånger i veckan (gick ner SNABBT!)sedan kom sommaren med allt vad har med grill och andra festligheter att göra...så då gick jag upp igen och blev gravid...

• Anonym (Pergo)
    TessaLove skrev 2012-11-26 20:03:10 följande:
    Jo så kanske det är. Jag är väl inget stort fan av dieter där man ska utesluta saker. Det går aldrig att hålla ändå (vissa kan ju), min erfarenhet. Gick iofs ner 5 kg och krympte 10 cm i midjan i våras...räknade kalorier och tränade spinning 3 gånger i veckan (gick ner SNABBT!)sedan kom sommaren med allt vad har med grill och andra festligheter att göra...så då gick jag upp igen och blev gravid...

Nä, jag håller med! Jag drar ner på kolhydraterna iaf och äter mer av det andra. Men tex knäckebröd och annat måste jag ha. Ju mer man tränar, desto mer kolhydrater behöver man väl också.

Någon annan som har tankar kring detta?? 
Svar på tråden Svårare med andra barnet? Pergotime