• Anonym

Nytt jobb, ny SGI trots inte hunnit jobba i 6 mån?

Hamnade på detta forum för första gången idag och tyckte det verkade bra att man kan kolla igenom gamla frågor och svar. Kanske ens fråga redan finns med...? Ialla fall, det gjorde den på ett ungefär, men jag blev inte riktigt klok på svaret. Vänligen se nedan:

"Är så att jag nu jobbar 75%, har egentligen en 100 tjänst i botten men valt att gå ner för att våra barn är under 12 år. Nu till min undran, hur länge måste jag jobba 100% för att få ut ersättning för det nu när jag blivit gravid igen och behöver ha "full" ersättning från försäkringskassan?

De andra barnen är i skolåldern."

Försäkringskassan svarar:
    "Hej!

För att ändra din sjukpenninggrundande inkomst måste du arbeta heltid minst 6 månader före beräknad förlossning för att det ska räknas som stadigvarande inkomst.

Hälsningar
    Clara, handläggare"

25 aug 2012 (tror jag) var det med som fråga på forumet. 

Jag har förstått det som att, låt oss säga att jag har fått ett nytt jobb där jag arbetar 100% istället för 75% som jag gjorde på mitt gamla jobb. Upptäcker att jag är gravid sent i graviditeten, så att jag inte hinner ha hunnit arbeta 100% i 6 månader. Hur kommer ni att beräkna denna SGI?

Eller tänk om jag planerar att bli gravid och blir det. Blir erbjuden ett nytt jobb på 100% efter att ha arbetat 50% på det gamla. Hinner arbeta 2 månader på det nya innan födsel är beräknad. Hur beräknas denna SGI?

Jag läste någonstans på era svar att om inkomsten beräknas vara stadigvarande och återkommande så skulle det beräknas på den nya inkomsten, trots att man inte hunnit arbeta i 6 månader.

Hur hänger der hela ihop egentligen?

Blir väldigt glad o tacksam för svar :)

• Svar på tråden Nytt jobb, ny SGI trots inte hunnit jobba i 6 mån?
  • Försäkringskassan

Hej!

Vi kan endast svara generellt om detta.

När det gäller föräldrapenning så tittar vi på 240* dagar före beräknad förlossning om man har arbetsinkomst som ger mer än 180 kr/dag (grundnivån) i föräldrapenning. Denna beräkning är om arbetet är stadigvarande på 6 månader.

Har man vid det tillfället* arbetat 50 % i 6 månader eller mer så får man en sgi. Påbörjar man sedan ett arbete på 100 % som beräknas pågå i 6 månader eller mer omräknas sgin till heltid om den anses som varaktig.

I dagsläget går det inte att ge mer konkret svar. Den dagen man skickar in ett moderskapsintyg kommer vi att skicka ut ett informationsbrev samt blankett om inkomst som anställd.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Nytt jobb, ny SGI trots inte hunnit jobba i 6 mån?