• hlodyn

Syskon till ADHD-barn

Hej !
    Har en son på 9 som fick diagnosen ADHD för 1½ år sen, men symtomen har funnits sen han var ca 4. I familjen finns också två äldre syskon, 10½ och 12. Dagarna är numera inget större problem att ta sej igenom, sen ha fick medicin klarar han av att koncentrera sej på skolarbetet, att leka med andra, han fungerar i stort sett normalt. Men vid 4-tiden, när jag hämtar honom på fritids börjar medicinen tappa sin verkan. Då har vi resten av dagen kvar att ta oss igenom tillsammans med de andra två syskonen. OCH hans vredesutbrott, hans vilja att förstöra för andra, hans oförmåga att sitta stilla... De andra två är ju inte så mycket äldre, och jag lyckas inte på något sätt att få dom att förstå att det inte funkar att ge tillbaka, det gör bara saken värre. 
    Finns det någon som har några bra idéer om hur man ska få tillvaron att fungera under den del av dagen då man inte har hjälp av medicinen? Kan tilllägga att jag är ensamstående mamma, med ensam vårdnad om barnen. 

• Svar på tråden Syskon till ADHD-barn
  • Lilia

Han kanske behöver starkare medicin eller ta den flera gånger under dagen?

• vtf

Prata med din sons läkare, man kan ta en dos på eftermiddagen .
    Det blir ju omöjligt med läxor osv. annars.
    Problemet kan vara att vissa kan få svårt att somna ,medan någon somnar lättare.

• Nano07

Säger som de innan. Han behöver en påfyllningsdos framåt efermiddagen. Alla vuxna jag känner som äter concerta behöver det och även de barn jag känner tar det dom dagarna han är i skolan eller gör något "jobbigar" för annars är det omöjligt att orka varken läxor eller syskon...

• Little Ms Chatterbox

Äter ha Omega?
    Annan medicin tex Strattera?
    Har ni schema för vad ni gör hemma efter skolan?
    Har syskon fått information från BUP om hur det är att ha ADHD?
    Har ni bra kontakt med BUP? Arbetsterapeut och hjälpmedel?
    Hur ser er eftermiddag ut efter ni kommer hem? 
    Hur funkar matsituationen, kan man ens lägga till mer CS utan att orsaka viktnedgång?
    Hur funkar sömnen för honom? 

Klart att han ska ha mer medicin om det behövs men det behövs även andra åtgärder för att helheten ska funka.
    Hans oförmåga att samarbeta, det är ju liksom det som är funktionshindret. Han skulle säkert inte göra det om han hade möjlighet  med egen förmåga att låta bli. (Att ens försöka kräva det av honom med de förutsättningar han har är ingen idé) Om man sätter kraven efter hans förmåga kommer det gå lättare.
    Men det behövs många åtgärder och aktivt problemsökande.

Kan kortis någon dag i vecka vara något för er? 
    Har du vårdbidrag så du har lite bättre ekonomiska förutsättningar för att kanske gå ner lite i arbetstid eller ägna mer egentid till var av ett av barnen?
    Jag är inte nyfiken av mig så att jag vill vet hur ni bor man går det att möblera eller på annat sätt göra er planlösning bättre så de inte trampar varandra på tårna hela tiden? Det finns tex fondmedel att söka föra att tex kunna köpa en extra dator eller TV för att det inte ska bli så mycket bråk om sådan saker.
    Med fler datorer och spelmöjligheter är det lätt att det blir mer tid vid dator och det är inte det som är meningen, det måste vara schema för hur man får sitta vid dator och strikta regler, ev automatiska avstängningsprogram osv. 
    Alla åtgärder ska vara för ert liv ska bli lättare, inte orsaka mer problematik. 

Att fostra är inte enkelt och vara ensamstående med NPF i familjen är nog ännu svårare. FH får inte bli något att skylla på för att de andra syskonen ska ursäkta allt dåligt beteende eller att ett barn får göra massa fel saker men inte de andra. Mn samtidigt så måste man visa förståelse för hur det är att ha ADHD, Att man som syskon med nADHD inte ska trigga igång eller ge igen. 
    Be BUP om hjälp med att göra seriesamtal/serieberättelser för alla barnen hur det är med FH, vad man ska göra och vad man inte ska göra för att allt ska flyta.
    Se till att det är ni som en helhet som ska styra er familj mot en framgång.
    Det är beröm, belöning, tålamod, förberedelser som gäller för alla. Det går inte att hålla det som ett långsiktigt projekt utan ordentlig planering och struktur.  

• hlodyn

Tack Little Ms Chatterbox, du hittade kärnan i min fundering.
    Öka doseringen alt. lägga till Concerta är inte aktuellt ännu, vår läkare tycker att han är för liten ännu.
    Jag jobbar inte full tid, och det skulle inte bli någon skillnad om jag gick ner i arbetstid, medicinen hjälper honom igenom hans arbetsdag.
    Det är SEDAN problemen kommer, när familjen samlas på e.m./kväll. DÅ har medicinens verkan börjat avta.
    Och jadå, vi har 2 datorer till tre barn, dom får köra i skift på rullande schema.  
    Problemet är att mina barn verkligen ÄLSKAR varandra, dom vill helst vara så nära varann som möjligt. Och DET funkar inte på kvällen, det blir krig hela tiden. 
    Skulle gärna vilja höra nån med samma problem, hur ni löst det, vad ni gjort för att få syskonen att förstå... 

• Little Ms Chatterbox
    hlodyn skrev 2012-11-27 11:51:46 följande:
    Tack Little Ms Chatterbox, du hittade kärnan i min fundering.
    Öka doseringen alt. lägga till Concerta är inte aktuellt ännu, vår läkare tycker att han är för liten ännu.
    Jag jobbar inte full tid, och det skulle inte bli någon skillnad om jag gick ner i arbetstid, medicinen hjälper honom igenom hans arbetsdag.
    Det är SEDAN problemen kommer, när familjen samlas på e.m./kväll. DÅ har medicinens verkan börjat avta.
    Och jadå, vi har 2 datorer till tre barn, dom får köra i skift på rullande schema.  
    Problemet är att mina barn verkligen ÄLSKAR varandra, dom vill helst vara så nära varann som möjligt. Och DET funkar inte på kvällen, det blir krig hela tiden. 
    Skulle gärna vilja höra nån med samma problem, hur ni löst det, vad ni gjort för att få syskonen att förstå... 
    Jag har inte kunnat svara på någon dag, tror det är för att jag skäms För de råd jag kom med har jag inte kunnat följa själv öht!Skäms Här har det varit kaos. Så tro inte att alla som vet hur man ska göra är så duktiga att det alltid funkar för dom!

Här är det barnet med ADHD som är äldst och han är 4 resp. 5 år äldre än sina syskon. Han hade ett väl inmutat revir när det väl blev en massa barn här i huset (tjejen var 14½ månad när tvillingarna föddes) Så det är han som "styr", men andra sonen har även han tendenser som skulle kunna vara tex ADHD, han är väldigt gränslös med andras privata sfär, kan göra skydive i soffan över sina syskon och liknande.
    Det är ju inte rätt att jämföra syskon men lillkillen är ju tvilling och man ser på utvecklingen att det är inte bara han som är senare för att han är just kille utan det är ett annat beteende. Trampar omkring på dom när de sitter i soffan och liknande. 

Jag försöker köra med principen vad som är rätt istället för att säga vad som är fel.

När lillkillen hoppar i soffan säger jag att soffor är till för rumpor.
    -Sitter rumpan i soffan är det svårare att råka landa på någon. Vi tar det i små, små doser. Att inte ha fötterna soffan tänker jag inte ha regler på för det har vi självSkäms
    Vi försöker nog att alla ska ha sin egna plats, om man ger sig in i någon annans sfär får man "skylla sig själv" . 
    Äldsta killen då som har ADHD har även Atypisk Autism, han är inte... "kärvänlig", han kan gå i flera veckor utan att var när någon av sina syskon. Han kramar oss föräldrar godnatt och hejdå på morgonen men andra vill han inte vara när, om han inte måste. Men visst händer det att det är ormgrop i bland och då är han med på det men det vänder ganska fort och då blir han explosiv. Man måste alltid vara med när barnen är vakna, vågar inte lämna dom ensamma. 

Vet inte om det blir något klarare hur man ska lösa det här men nu måste jag sluta, ska hämta barn på dagis/fritids. Har VAB idag.  Får försöka skriva mer sen.
Svar på tråden Syskon till ADHD-barn