• Angy

Sparkad från jobbet när jag berättade att jag var gravid

Hej på er ! Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet av att vara gravid på jobbet.Jag hade en provanställning på Systembolaget. Där bär vi mycket tunga varor på lagret och ute i butiken. Det är långa dagar och man får endast äta på sin lunch rast. Som gravid är det svårt att bara få äta en gång på åtta timmar. Och vi ska undvika att lyfta tungt i början på graviditeten eller hur ? 
    Hur som helst, en dag när jag och chefen var på lagret och han bad mig lyfta varor sa jag till honom att jag inte längre kunde göra det för jag är gravid blev han först tyst sen fick jag till svar. Jaha det var inte så smart att skaffa barn just nu när du jobbar här va ? Vadå svarade jag, ska jag använda prevetinmedel bara för att jag jobbar här svarar jag honom då.  Nej det ska du inte behöva göra, men vi förlorar arbetskraft på det här nu. 

Om du bara ska sitta i kassan så förlorar vi arbetskraft ändå. Jaha säger du det svarar jag bara tillbaka.
    En vecka senare blev jag kallad på möte av honom, då valde han att avsluta min provanställning.

Och vet ni vad det värsta var... att han bara är en tillfällig chef och jag hade bara haft honom som chef i högst 2 veckor.. Slutade för lite mer än en vecka sen.

Några mer som varit med om samma sak inom arbetslivet ?  

• Svar på tråden Sparkad från jobbet när jag berättade att jag var gravid
  • Mariohn

Svårt det där. Du har en provanställning och du kan inte utföra dina arbetsuppgifter så vad ska han göra? trist läge. Din attityd verkar inte vara den bästa heller. Snarare tvärtom en såndär fånig "oh jag är gravid vad yr jag är och speciell". Varför skulle du inte kunna lyfta saker tidigt i graviditeten om du inte har drabbats av svår foglossning och har rätt att sjukskrivas? 

• Mariohn

Och vad menar du med "som gravid är det svårt att bara få äta en gång på åtta timmar"...Vad tror du att du drabbats av som ingen annan råkat ut för? 

• Perpen

Jag trodde det var senare i graviditeten som man skulle se upp med att lyfta tungt? Jag har själv ingen erfarenhet då jag studerar men min syster hade ett tungt arbete när hon var gravid men hon fortsatte med det tills hon i alla fall var runt v 25-30 om jag inte minns fel. Och jag vet flera som jobbar inom vården och har många tunga lyft som  får gå på gravidpenning för att de har tunga arbeten, men det är också senare i graviditeten och inte i början.

• Mariohn
    Perpen skrev 2012-11-27 14:37:35 följande:
    Jag trodde det var senare i graviditeten som man skulle se upp med att lyfta tungt? Jag har själv ingen erfarenhet då jag studerar men min syster hade ett tungt arbete när hon var gravid men hon fortsatte med det tills hon i alla fall var runt v 25-30 om jag inte minns fel. Och jag vet flera som jobbar inom vården och har många tunga lyft som  får gå på gravidpenning för att de har tunga arbeten, men det är också senare i graviditeten och inte i början.
    Men ts är urtypen av "ooo jag är jättespeciell eftersom jag är gravid nu kretsar hela världen kring mig och jag har bara rättigheter och inga skyldigheter"-tjejen. En engagerad anställd öser inte ur sig problem som att man måste äta flera gånger daaagligen och minsann inte kan utföra sina uppgifter. Man tar reda på vad man kan göra  och pratar med sina rbetsgivare om hur man kan effektivisera sitt arbete utifrån de förutsättningar man har, Menar man att man pga graviditet är förhindrad att röra sig och fungera normalt måste man naturligtvis ha ett läkarintyg som styrker detta. 
  • Angy
    Mariohn skrev 2012-11-27 14:29:44 följande:
    Och vad menar du med "som gravid är det svårt att bara få äta en gång på åtta timmar"...Vad tror du att du drabbats av som ingen annan råkat ut för? 
    Det jag skulle skriva om det kom inte med. Han klagade på att jag gick och åt då och då och sa att jag bara skulle äta på just min lunch rast. Men jag var hungrig hela tiden och började må illa när jag inte åt. Och nej det är ingen ooooh jag är gravid jag kommer svimma bla bla bla. Är du en sån där bitter människa som ska lägga spydiga kommentarer till allting eller ? Jag pratade med sjukvårdsupplysningen och dom tyckte att jag inte skulle lyfta tungt på jobbet i början av graviditeten för att det är lätt att få missfall. Klart jag inte ville riskera någonting därför ville jag inte lyfta tungt på lagret mer. 

Visst finns det säkert många som jobbar med tunga lyft trots att dom är gravida och det har gått bra. Men jag ville inte riskera någonting som sagt. Varför jag skrev detta var för att jag undrade om fler har blivit uppsagda efter att dom berättat för chefen att dom är gravida. 
  • auapower

jag tycker att det är dåligt av din chef att sparka dig för det! jag har också hört att man inte ska lyfta tungt under graviditeten, spelar ingen roll om det är tidigt i graviditeten eller sent.. Mariohn, jag tycker att din attityd är lite dålig, vissa mår faktiskt dåligt under graviditeten! Jag är inskriven på arbetsförmedlingen, har varit det sedan jag fick reda på att jag var gravid (blev sparkad den 1 oktober) och min arbetsförmedlare säger åt mig att jag inte ska söka industri och lagerjobb tack vare att jag är gravid, utan mer kontorsjobb och kundtjänst.

När man är gravid så blir man ofta hungrigare och vill äta oftare, jag äter nu ungefär en gång i timmen/varannan timme då suget alltid finns och det hjälper mot illamåendet. Min tjejkompis små-åt hela tiden, kunde göra 5 mackor på morgonen och sen sitta i tre timmar och ta en halv macka/halvtimmen, jobbar man i butik brukar man inte få äta mer än på sin rast, och då kan man känna obehag i magen.

Att du sa att du var gravid var rätt, nu vet jag inte hur tungt det var han ville att du skulle lyfta, men helt rätt att säga att du avråds från att lyfta tungt! Det är jättemånga gravida som blir sjukskriven UTAN foglossningar, just för att det anses att de inte klarar av sitt jobb just under den tiden, det spelar ingen roll om det är ett butiksjobb, kontorsjobb eller industrijobb. Alla graviditeter är dessutom olika, vissa mår jättebra under hela graviditeten och vissa är sjukskrivna större delen av gravidititeten..

""ooo jag är jättespeciell eftersom jag är gravid nu kretsar hela världen kring mig och jag har bara rättigheter och inga skyldigheter"-tjejen" är väl lite förhastat att säga eller? Jag antar att du mådde hur bra som helst när du var gravid om du ens har varit det, trångsynt som inte ens kan förstå att vissa har jobbiga graviditeter! 

Om min chef hade sparkat mig enbart för att jag sa att jag vad gravid, då skulle jag fan inte nöja mig i det! Jag skulle direkt ringt upp facket och pratat med dem! 

Lycka till nu TS!!

• Perpen
    Angy skrev 2012-11-27 15:23:03 följande:
    Det jag skulle skriva om det kom inte med. Han klagade på att jag gick och åt då och då och sa att jag bara skulle äta på just min lunch rast. Men jag var hungrig hela tiden och började må illa när jag inte åt. Och nej det är ingen ooooh jag är gravid jag kommer svimma bla bla bla. Är du en sån där bitter människa som ska lägga spydiga kommentarer till allting eller ? Jag pratade med sjukvårdsupplysningen och dom tyckte att jag inte skulle lyfta tungt på jobbet i början av graviditeten för att det är lätt att få missfall. Klart jag inte ville riskera någonting därför ville jag inte lyfta tungt på lagret mer. 

Visst finns det säkert många som jobbar med tunga lyft trots att dom är gravida och det har gått bra. Men jag ville inte riskera någonting som sagt. Varför jag skrev detta var för att jag undrade om fler har blivit uppsagda efter att dom berättat för chefen att dom är gravida. 
    Rent etiskt så får man ju inte be någon sluta bara för att hon är gravid, det är diskriminering på hög nivå och jag har till och med för mig att man kan anmäla för sånt. Nu menar jag inte att du ska göra det men vill bara förklara att det är en ganska allvarlig situation. Jag vet dock inte hur det fungerar när man inte är fast anställd och när man inte kan utföra de uppgifter som man är anställd för men du kan ju alltid ringa och fråga facket om du är med i något. 
  • auapower
    Perpen skrev 2012-11-27 15:36:45 följande:
    Rent etiskt så får man ju inte be någon sluta bara för att hon är gravid, det är diskriminering på hög nivå och jag har till och med för mig att man kan anmäla för sånt. Nu menar jag inte att du ska göra det men vill bara förklara att det är en ganska allvarlig situation. Jag vet dock inte hur det fungerar när man inte är fast anställd och när man inte kan utföra de uppgifter som man är anställd för men du kan ju alltid ringa och fråga facket om du är med i något. 
    Ja det är en allvarlig sak att sparka någon bara för att hon är gravid, man kan anmäla det, ta upp det med facket och vidare om man vill, tyvärr så brukar arbetsgivare komma på någon annan orsak till uppsägan, som arbetsvägran/arbetsbrist och så, så ofta har man inga bevis även om man har hört det från chefen. 
  • Mariohn
    Angy skrev 2012-11-27 15:23:03 följande:

Sjukvårdsupplysningen har inte kompetens eller befogenhet att via telefon avgöra huruvida du kan lyfta tungt eller ej. Det måste en läkare göra. Likadant är det med ditt ätande. Man kan inte komma springandes till sinchef och hänvisa till information man fått på telefon av en främmande människa när man ber honom anpassa ens anställningsvillkor det måste du väl ändå begripa? 
  • AllaHemma

Tyvärr har man få rättigheter som provanställd och det kan vara knixigt även med en tillsvidareanställning, har jag fått erfara.

Provanställningen är ju - krasst sett -  en period som ska vara en provperiod och en säkerhet för både den anställda och arbetsgivaren att snabbt kunna säga upp sig/säga upp om det visar sig att det inte fungerat. Jag vet ju inte hur länge du varit provanställd, men du kanske inte har hunnit visa framfötterna tillräckligt mycket än för att arbetsgivaren ska tycka att det är värt att "styra om" arbetsuppgifterna och anpassa de efter dina ev graviditetskomplikationer.

Jag förstår att det känns surt, men som sagt så är en provanställning en provperiod, till för att arbetsgivaren ska kunna "ångra" sig angående någon anställd som han/hon inser inte passar för arbetet tex. Förmodligen är det det som din arbetsgivare kommer att påstå och då är uppsägningen legitim.

Men ta kontakt med ditt fack, det är de som kan hjälpa dig om du kan få hjälp i frågan. 

Livet är det som händer medan vi väntar på att det ska börja
  • auapower

sjukvårdsupplysningen är till för att ge tips och råd, även boka läkartider på en närliggande vårdcentral, absolut kan man säga till sin chef att man har blivit avrådd från att lyfta tungt, om man sen har hört det från sin bm, läkare, sjukvårdsupplysningen eller 1177.se spelar ingen roll, det är ett råd man får som gravid, sen kan man lyfta, men kanske inte för tungt, det beror på hur du själv känner i din kropp, om du klarar av det eller inte. Har man tillexempel råkat ut för flera missfall så vill man inte riskera någonting genom att göra saker som man är avrådd från.

Svar på tråden Sparkad från jobbet när jag berättade att jag var gravid