• fågelblå

2-åring som sover EXTREMT dåligt - någon med liknande erfarenheter?

Har tvillingar på snart 2 år, en pojke och en flicka. Pojken har sovit hela nätter från början och alltid sovit väldigt bra med undantag för under förkylningar eller olika utvecklingsfaser. Hans systers nätter ser däremot helt annorlunda ut...

Det hela började då hon var runt 8 månader. Hon hade en ganska tydlig separationsfas med allt vad innebär och började då också vakna allt oftare om nätterna. Så höll det på i flera månader. Hon vaknade runt 10 ggr per natt även fastän vi samsov. Då hon var runt 1 år flyttade vi henne tillbaka till egen säng och nätterna blev faktist bättre med bara 3 - 5 uppvak och dom utan att hon var ledsen. Så rullade det på i några månader och efter att ha vaknat upp till 10 ggr eller oftare tyckte vi att 3 - 5 ggr var hanterbart.

I somras började hon sedan vakna allt oftare igen. Vissa nätter bara ett par, tre gånger men andra nätter runt 10 gånger igen. Tyvärr är det oftast minst 10 gånger hon vaknar. Ibland sover hon bara i halvtimmes pass hela natten lång och då blir det ju självklart inte många timmars sömn för någon av oss föräldrar fastän vi delar på nätterna. Det känns onekligen som om krafterna håller på att ta slut nu.

Vi har självklart försökt ta reda på vad hennes oroliga sovande beror på. Vi har lugna kvällsrutiner, ger henne Omega 3, gett henne reflux-medicin (vilket hon led av som liten), uteslutit mjölk, uteslutit laktos, uteslutit gluten osv. Hon har testats för celiaki och laktosintolerans och alla hennes övriga värden som lever m.m såg helt normala ut. Vi sover på en madrass i hennes rum och hon får ligga bredvid då hon vill men hon föredrar oftast egen säng. Eftre jul ska vi träffa en barnläkare som är expert på sömn men känns inte som om det finns så mycket mer man kan göra. Hon är en glad och pigg tjej på dagarna så jag tror inte att hon egentligen lider av alla dessa uppvak själv.

Till saken hör att jag trodde att man bara står ut och fixar sånt här eftersom man helt enkelt är tvungen till det då man är mamma. Vår äldsta dotter hade svåra insomninsproblem och fastän det var jobbigt som bara den så hade jag ändå aldrig en känsla av hopplöshet vilket jag nu har. För det känns faktist som om det här aldrig kommer att bli bra och hon börjar sova lite bättre. Energireserven börjar vara förbrukad. Nu har hennes bror också börjat sova lite oroligare och då kan det bli så många uppvak per natt att en av oss inte alls sover på hela natten. Hur klarar man av det så många nätter till?

Finns det någon annan där ute som har barn som har eller har haft liknande sömnproblem utan att man hittat en orsak till det? När vände det i så fall?

• Svar på tråden 2-åring som sover EXTREMT dåligt - någon med liknande erfarenheter?
  • Emmeliina

Har också en dotter med mega sömn problem. Hon blir 2 år i mars men har hållt på sen hon var 4 månader gammal med att vakna 20-30 ggr per natt (ingen sömn alls för mig) men nu har det bättrat sig lite och hon vaknat ca 5-10 ggr per natt och är bara ibland vaken 2 timmar mitt i natten (innan var det varje natt).

Vi har tyvärr inte fått nån hjälp alls från läkare eller BVC men en gång när hon var 10 månader fick vi hjälp av en barnpsykolog som hjälpte oss med tips om hur vi ska göra på natten och varför hon gjorde som hon gjorde och hur vi var under dagen runt omkring henne.
    Nu funkade inte det heller så bra för hon slutade efter att vi var hos henne första gången och efter det blev vi bara runt skckade överallt men utan hjälp igen, men hennes tips var kloka och det är något vi använder oss av fortfarande. Kanske något för er också?

Svar på tråden 2-åring som sover EXTREMT dåligt - någon med liknande erfarenheter?