• sunshine35

hur mycket pengar ska en 16 åring ha i månaden

hej har jätte mycket bråk varje månad ang pengar med min son,han får hela studiebidraget som är på 1050 kr,sen har han utöver detta fått 300 kr var från mig och sen hos sin pappa,behöver han något utöver som skor och jacka köper vi det.Han har ganska dyra vanor och vill ha dyra kläder,äter ute med tjejen går på bio mm.försöker förklara att han får skaffa ett helg jobb om han vill fortsätta med sina vanor och lägga undan pengar.Nu hade jag lagt ut pengar för bio som han och tjejen gick på och sa att jag drar av de pengar och då tycker han jag är snål som inte bjuder han på bio alla andra föräldrar gör det? kan tillägga att jag betalar hans mobil på 500 kr i månaden.Kan inte påståp att han sköter skola och hjälper till hemma heller,så nu måste jag sätta ner foten och dra in de 300 kr han får utöver och då blir han vansinnig,kan tillägga att det finns en diagnos bakom som gör det mer komplicerat.hur gör ni andra?

• Svar på tråden hur mycket pengar ska en 16 åring ha i månaden
  • Silje92

Tycker inte han ska klaga. När jag var 16 år och ända upp till 18 år fick jag 500kr av min mamma och 500kr av min pappa. Min pappa betalade min mobil oxå. Vilket låg på 200kr i månaden. Dessa pengarna hade jag att röra mig på. Behövde jag låna fi k dem dra av det senare. Hade dock aldrig använt upp pengarna när månaden var slut utan la på hög och sparade till något jag ville ha. Behövde jag då något dyrt. Som ny vinterjacka eller skidresa bjöd mina föräldrar på det. Annat köpte jag själv. Vid 18års ålder fick jag hela studiebidraget själv. Din son måste inse värdet i pengar. Och att man måste göra något för att förtjäna dem. Vet själv hur det är. Jag är 20 år. Haft jobb sen studenten. För lite mer än ett halvår sen hade jag sparat ihop till en bil. Känslan att få köpa det som man verkligen vill ha med sina pengar. Den går inte att beskriva. Du bör nog sätta dig ner tillsammans med sin som och hans far och ta en diskussion angående detta. Lycka till!

• W Goldberg

I vissa diagnoser ingår ju oförmågan att förstå tid och pengar.
    Är det att det är där problemet ligger så tror jag att man som förälder har svårt att göra rätt utan riktig kunskap om hur det bör göras. Skäll och gnat hjälper ju oftast inte då. 
    Jag antar att det finns experter på det området också, så som på så många andra områden där man kan söka hjälp.

Jag har en dotter som ännu är något yngre, men som troligtvis kommer att ha problem med just dessa detaljer i framtiden.

• Patricia Sandell93

När jag var 16 fick jag 1050:- i månaden. Det räcker, bara man tänker ekonomiskt. Som 16 åring bör man iaf tycker jag, inte ha några speciella utgifter, så allt går ju till kläder/ nöjen.. Och så mycket som 1050:- i månaden tycker jag bör räcka.

• Aimee68

Oj, tycker nog han borde vara nöjd. Vår son är femton år och får 400 kr i månaden. Sen månadssparar vi inte mer än 300 kr(funderar på att höja det till 500 kr) på ett konto som han får när han fyller 18. Vi betalar kläder, vax, träningskläder, träningar, etc Det blir såpass mycket i slutändan så han är nöjd med att få 400 och vi betalar resten. Han har pratat om att ha sitt barnbidrag själv men då vi tycker att han isf ska köpa kläder och sånt han behöver så inser han att han har det rätt bra. Våra barn har fått spara till sina mobiler, ipads och dator själva och inser att det kostar. Däremot kan vi såklart sticka till dem en hundring om de ska på bio eller nåt annat kul. Träningsläger och cuper kostar stora pengar och de(syrran oxå) inser detta. Tycker nog din son är lite bortskämd med så mycket pengar och ändå får kläder och mobil betalt. Försök få honom att inse värdet av pengar innan han flyttar hemifrån. Annars blir det jobbigt...

• Mylla

Det beror på hur mycket pengar föräldrarna har att avvara till sånt. Om det inte räcker och ungdomen vill ha dyra vanor så är det bara att skaffa sig extrajobb, dela reklam eller nåt liknande. Vad innebär diagnosen?

• malinstlm

Min dotter är 16 och får sitt studiebidrag. Det ska räcka till mobilräkningen, kläder, nöjen. Visst, om hon behöver en ny vinterjacka hjälper vi till. Jag betalade också hennes förhöja avgift på mobilen så länge den fanns då själva luren var en present man får när man fyller 14 här hemma. (Dags för lillasyster snart), men nu betalar hon den själv. Det är ju en kostnad hon kan lära sig att påverka tänker jag... SL-kort får hon via skolan, men tilläggskortat för kvällar och helger har vi betalt hälften på och hon hälften. Det blir inte mycket, det förstår jag, så vi har även en lista på jobb som finns att gör här hemma och som underlättar för oss vuxna, och vad man tjänar på de olika jobben. Inte normal hjälpsamhet, utan större saker som skrubba hela badrummen, eller tvätta och vika all tvätt... Det fungerar för oss.

• morminmor

Min 16 åring fick studiebidraget o underhållet från han fyllde 16 år

• matildasofia

Förklara att ni har andra utgifter som måste betalas så att han förstår, jag tycker inte du ska ge honom mindre eller mer pengar beroende på hur han sköter skolan men få honom att inse att det finns viktigare saker att betala. Att han måste skaffa ett helgjobb är ganska svårt när man är 16 år och eftersom han får pengar hela tiden tror jag inte han är särskilt motiverad till att jobba för dom.

• zemer

När jag va 16 år så fick jag mitt barnbidrag, men då fick jag och betala min mobil, kläder, fika, bio m.m själv.

Mina föräldrar betalade bara dyrare saker sin vinterjacka och skor. Kunde ibland hjälpa till med lite pengar om jag bad snällt och det va nått särskilt.

• Frida Ø

Som 16-åring fick jag studiebidraget, och betalde alla kläder, nöjen, busskort och mobil själv. Mina föräldrar betalade skor ("nödvändiga" skor, inte tex partyskor) samt vinterjacka. Om jag skulle iväg på resa eller något liknande brukade mina föräldrar hjälpa till.

• Makrame

Min dotter får studiebidraget och vi bidrar med vinterjacka, skor, tillägg till busskortet samt ger henne extrapengar vid resor (hon åker några gånger per år, oftast till London). Hon får betala resor och konsertbiljetter själv, och för att det ska fungera har hon skaffat helgjobb på ett café. Hon sköter det galant och har blivit otroligt duktig på att planera sin ekonomi. Hon fyllde precis 17.

• GustafM

Får han 1600kr i handen plus att ni betalar alla hans kläder, mobil etc? Tycker nog han har en ganska generös ekonomi i så fall, eller lever ni i en samhällsklass där han förväntas ha mer fickpengar? 

Min 15åring får studiebidraget plus att jag betalar alla hans "nödvändiga" kläder, mobil etc, sen hjälper jag honom om han behöver pengar till skolresor eller andra oförutsedda utgifter så klart. Men till daglig konsumtion får han studiebidraget.

Han har även ADHD och har lite dålig impulskontroll, så hans planeringförmåga är inte alltid den bästa, men han har fått acceptera att jag inte automatiskt räddar honom om han gör slut på sina pengar på strunt. Om bara några år skall han klara sig själv, lika bra att han får börja träna nu, inte så schysst att släppa iväg honom helt oförberedd på hur det är att ta ansvar för sin egen ekonomi.  

• rosakatt

Han borde vara nöjd! Jag är 17, flyttade hemifrån för över ett år sen, går inte i skola

• pontus1992
    W Goldberg skrev 2012-11-28 09:27:31 följande:
    I vissa diagnoser ingår ju oförmågan att förstå tid och pengar.

Är det att det är där problemet ligger så tror jag att man som förälder har svårt att göra rätt utan riktig kunskap om hur det bör göras. Skäll och gnat hjälper ju oftast inte då. 

Jag antar att det finns experter på det området också, så som på så många andra områden där man kan söka hjälp.

Jag har en dotter som ännu är något yngre, men som troligtvis kommer att ha problem med just dessa detaljer i framtiden.

men varför måste det vara en diagnos bara för att han tycker han är värd mer pengar??

sen ts jag tycker han har vad han ska ha som sagt han får skaffa ett jobb om han vill ha mer pengar.. finns massor av restauranger och hotell som anställer på timme.. visst skitlön men det är bättre än inget. tror att lönen ligger på 72/tim för en 16 åring enligt avtal
  • Mellanmjölkens land

Från det att jag var 14 fick jag barnbidraget och sen studiebidraget. Det skulle räcka till allt. Alla kläder (även vinterskor och jacka), mobil, bio, smink, skolgrejer (även miniräknaren i 1an på gymnasiet) etc. Tågkort fick jag av kommun.

Som vuxen klarar jag mig utmärkt på 2000:- per månad. Nån månad kan det gå mer men oftast blir det mindre.

• W Goldberg
    pontus1992 skrev 2013-01-02 13:03:09 följande:

men varför måste det vara en diagnos bara för att han tycker han är värd mer pengar??

sen ts jag tycker han har vad han ska ha som sagt han får skaffa ett jobb om han vill ha mer pengar.. finns massor av restauranger och hotell som anställer på timme.. visst skitlön men det är bättre än inget. tror att lönen ligger på 72/tim för en 16 åring enligt avtal
    Har jag sagt att det måste vara det? Det kan vara men det behöver inte vara så.
    Det kan finnas många sidor av ett problem.
    Sen skrev ju ts att det finns en diagnos bakom, och då känner jag att jag har viss rättighet att svara som jag gör, då det ofta kan gå hand i hand diagnos/pengaproblem.
    Pengaproblemen blir betydligt svårare att lösa om det är diagnosen som talar.
  • Stjärnfall76

Jag tycker han får jättemycket. Och helt utan motprestation. Våra kommer få efter prestation, sköta skolan och hjälpa till hemma.

Svar på tråden hur mycket pengar ska en 16 åring ha i månaden