• Anonym

Retroaktiv sjukpenning vid ny lön?

Jag är sjukskriven sen slutet av september. Strax där innan (tror jag det var) skrevs vårt nya avtal på men våra löner blir inte klara förrän i januari. Kommer jag få retroaktiv sjukpenning för den tid jag varit sjukskriven från dess att avtalet skrevs på till nu?

• Svar på tråden Retroaktiv sjukpenning vid ny lön?
  • Försäkringskassan

Hej!

Om jag förstår dig rätt är avtalet undertecknat och klart men den retroaktiva utbetalningen kommer inte till personalen förrän i januari.

Vi tittat på från och med när avtalet gäller och när avtalet undertecknades.

Som exempel i ett pågående sjukfall:
    Avtalet gäller from 1 april 2012 men undertecknades först den 15 september 2012. Vi gör då inkomständringen from den dagen avtalet undertecknades dvs 15 september.

Är situationen liknande för dig kommer vi att göra en retroaktiv utbetalning i ditt ärende.

Vad som är viktigt när du meddelar din nya inkomst är att du talar om från och med när den gäller och från och med när avtalet undertecknades samt att ditt ärende då fortfarande är pågående när du meddelar detta. Vi gör inga ändringar i avslutade ärenden

Hälsningar
    Linus, handläggare  

Svar på tråden Retroaktiv sjukpenning vid ny lön?