• nynet

Hur ska jag ta ledig innan BF?

Hej!

Jag skulle gärna gå hem 8 veckor innan BF för att vila upp mig och för att mina arbetsuppgifter som jag fått efter jag blev omplacerad inte är särskilt givande för mig eller företaget.

Men hur gör jag på bästa sätt?

Jag har 4 veckor betald semester att ta ut sen tänkte jag om man kunde ta någon obetald semestervecka, samt föräldrapenning.

Hur hade ni lagt upp de?

Hade ni börjat med semestern el föräldrapenning, eller blandat? vad händer om jag föder tidigare om jag tar semester sista veckorna? 
    Tacksam för era tankar Glad            

• Svar på tråden Hur ska jag ta ledig innan BF?
  • hannis

Jag tar semester de sista tre veckorna innan bf därför att jag hellre har föräldradagar sparat än semester. (Svårare för arbetsgivaren att neka fp än sem)

8 veckor är ju dock rätt lång tid, är du säker på att du vill vara hemma så länge? Tänk på att du kanske får gå över tiden med. Kanske 2 veckor till?

Tar du semester och bebisen kommer tidigare kan du säkert återkalla semestern och ta fp i stället om du vill det. Jag tog dock semester under min föräldraledighet av ovanstående anledning. Hellre fp än sem sparat.

• nynet
    hannis skrev 2012-11-29 11:13:10 följande:
    Jag tar semester de sista tre veckorna innan bf därför att jag hellre har föräldradagar sparat än semester. (Svårare för arbetsgivaren att neka fp än sem)

8 veckor är ju dock rätt lång tid, är du säker på att du vill vara hemma så länge? Tänk på att du kanske får gå över tiden med. Kanske 2 veckor till?

Tar du semester och bebisen kommer tidigare kan du säkert återkalla semestern och ta fp i stället om du vill det. Jag tog dock semester under min föräldraledighet av ovanstående anledning. Hellre fp än sem sparat.
    Tack för ditt svar Glad

Ja jag är säker att jag vill vara hemma så länge. Jag har alltid jobbat skift (med oftast sovande natt) och nu när jag jobbar dagtid (sen dag 1 av graviditeten) så känns det som jag gått upp från halvtid till heltid, och det har inte varit det bästa för mig psykiskt eller fysiskt då jag känner att jag inte har tid att ta hand om mig själv längre och ännu mindre träna de jag känner att jag borde klara av.

Men då kanske jag borde börja med semester, och sen fp?!   
Svar på tråden Hur ska jag ta ledig innan BF?