• Heidi1

Insamling till lärare, pedagoger, assistenter, hur gör er skola?

På min dotters skola så samlar dom tydligen in pengar till alla som jobbar i klassen, pedagoger, assistenter inte bara till klasslärarna/fröknarna. Både till jul och sommar. Jag tycker det känns lite väl överdrivet.

Hur gör er skolan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-29 18:17
    menar hur gör ni föräldrar på den skolan ert barn går på.

• Svar på tråden Insamling till lärare, pedagoger, assistenter, hur gör er skola?
  • Punkster

Det är väl knappast skolan som styr upp en sådan sak, utan föräldrarna? 

• Heidi1
    Punkster skrev 2012-11-29 11:34:21 följande:
    Det är väl knappast skolan som styr upp en sådan sak, utan föräldrarna? 

det var det jag menade.
  • Nicke

Skolan får inte samla in pengar på det sättet men föräldrar kan ju hitta på något utanför. I vår klass så har vi ett fast belopp varje termin men det är helt frivilligt och vem som har betalat noteras inte. Alla ska ha samma möjligheter. Det finns familjer som har riktigt dåligt men pengar och skolan ska vara avgiftsfri sånär som på mindre tillfälliga kostnader och då kör vi med samma tanke när vi samlar in pengar.

• Heidi1

I mailet från klassföräldern så skulle man pricka av sig när man hade betalat så ville dom slippa tjata på dom som inte betalar i tid.

• cloudberry79
    Heidi1 skrev 2012-11-29 18:18:59 följande:
    I mailet från klassföräldern så skulle man pricka av sig när man hade betalat så ville dom slippa tjata på dom som inte betalar i tid.
    Vad pinsamt, jag hade inte ens velat ha en present om det var på det viset! Jag har fått presenter genom åren, ofta kommer det med ett kort med alla barns namn. Korten slänger jag alltid på en gång, för jag vill inte veta om "Kalle" inte var med på presenten utan förutsätter att alla föräldrar är nöjda med mitt arbete under året och vill vara med och ge en liten present, oftast något man kan äta...
    (M)amma till V -07 och E -12
  • cajsasmamma

Vi betalar 200kr/år till klasskassan, samt överskottet ifrån fikat på tex föräldramöterna och julfester gå till samma konto och därifrån så tar man pengar till presenter till fröken.

Facebook är verkligheten, facebook är världen, allt annat är fritidssysslor
  • pigglet

Vi samlar till ALL personal på skolan. Det är en liten skola, 40 elever, och det finns 16 anställda i olika former. Så det blir många blommor... Jul o sommar.

• Punkster

I ärlighetens namn så vet jag inte hur föräldrarna gör på skolan där jag jobbar. Ibland får man något, ibland inte. Men det brukar inte vara gemensamma saker, utan från enskilda elever/föräldrar.

På den förra skolan jag jobbade på hade jag en elev vars pappa jobbade på Carlsberg. När jag slutade där så fick jag en Draughtmaster (en stor "ölmaskin") i avskedspresent. Otippat, och uppskattat från min sida Cool 

• ByggareBob

Skolan mina flickor går på är "insamlingsfri", vi får inte samla in pengar till vare sig lärare eller skolresa eller annat.

Svar på tråden Insamling till lärare, pedagoger, assistenter, hur gör er skola?