• Anonym (Orolig)

Höga TPO antikroppar.. Någon som har haft samma för upprepande missfall?

Hej jag undrar om det är någon där ute som gör missfallutredning? Jag håller på med en missfallutredning fö att jag har två missfall i bagaget samt ett barn som dog i slutet av graviditeten. Fick svar av min läkare under veckan att sköljkörtelhormonet var normalt med däremot hade jag höga TPO Sköljkörtelantikropparna.. Fattat inget vad detta innebär för mig.. Är det någon där ute som har varit samma sits som jag.. Jag ska äta nu pergotime vid nästa mens samt trombyl och flocasin tror jag det hete.. Har gett upp hoppet om en liten bebis.. Behöver verkligen höra solskenhistorier ?? Hoppas ni förstår vad jag ar skrivit blir lite konstigt när man skriver från Mob

• Svar på tråden Höga TPO antikroppar.. Någon som har haft samma för upprepande missfall?
  • JELJ
    Anonym (Orolig) skrev 2012-11-29 14:12:22 följande:
    Hej jag undrar om det är någon där ute som gör missfallutredning? Jag håller på med en missfallutredning fö att jag har två missfall i bagaget samt ett barn som dog i slutet av graviditeten. Fick svar av min läkare under veckan att sköljkörtelhormonet var normalt med däremot hade jag höga TPO Sköljkörtelantikropparna.. Fattat inget vad detta innebär för mig.. Är det någon där ute som har varit samma sits som jag.. Jag ska äta nu pergotime vid nästa mens samt trombyl och flocasin tror jag det hete.. Har gett upp hoppet om en liten bebis.. Behöver verkligen höra solskenhistorier ?? Hoppas ni förstår vad jag ar skrivit blir lite konstigt när man skriver från Mob
    Ska göra min historia kort.
    Efter min graviditet 2008 och min mors död 2009 gick jag och kände mig hängig och trött. Tänkte nog att det var en liten depression men jag hade så konstiga symtom som jag sedan kopplade ihop med Sköldkörteln.
    2010 fick jag börja med levaxin och dom upptäckte även antikroppar. Blev bättre och bättre efter ca ett halvår med medicinen. Vi har även under två års tid försökt att få syskon till killen våran men efter flera missfall, gråt och förtvivlan fick vi göra missfallsutredning. Min läkare trodde att antikropparna kunde orsaka missfallen ( antikropparna vände sin nedbrytning från sköldkörteln till fostret. Jag fick utskrivet progesteron vaggitorier som skulle hjälpa mig att behålla graviditeten och som togs dom första 12 v och sedan Trombyl fram till två veckor innan BF.
    Idag är jag i v33 och längtar efter mitt pyre som kommer i Jan.

Har du problem med ägglossningen eftersom du ska äta pergotime?
    Trombyl ska du börja äta när du plussar enligt min läkare inte innan. Men det kan vara olika på läkare.

Lycka till
    Mvh Jenny
  • Anonym (Orolig)

Tack snälla du trodde aldrig att någon skulle svara.. Enligt min läkare så ska jag äta trombyl och flocasin från mensens första dag.. Som du säger det beror från läkare till läkare.. Jag äter pergotime pga jag har dårlig ÄL. Så fort jag äter pergotime blir jag gravid.. Men tyvär så slutar det i missfall.. Dem här progestoron vagetorier sa inget min läkare om.. Jag äter inte levaxin pga sköldkörtelhormonet är normal det är bara tpo antikropparna som var höga. Har aldrig talats om detta? Vad kan man äta för att sänka dessa? Ringde till barnmorskan men hon kunde inte så mycket.. Vill veta vad det är som är fel på mig varför får jag dessa missfall.. Har blivit gravid 5 gånger. Har en son på 8 år en dotter på 6 år och en änglaflicka, sen två missfall. Enligt min läkare så säger han bi vet att du klara att vara gravid eftersom du har varit det och fullgjort 3 graviditeter men frågan är nu vad ligger problemet.. Är så rädd var felet kan vara vill såå hemsk gärna ha en liten..tack en gång för att du svarade

• JELJ
    Anonym (Orolig) skrev 2012-11-29 20:08:35 följande:
    Tack snälla du trodde aldrig att någon skulle svara.. Enligt min läkare så ska jag äta trombyl och flocasin från mensens första dag.. Som du säger det beror från läkare till läkare.. Jag äter pergotime pga jag har dårlig ÄL. Så fort jag äter pergotime blir jag gravid.. Men tyvär så slutar det i missfall.. Dem här progestoron vagetorier sa inget min läkare om.. Jag äter inte levaxin pga sköldkörtelhormonet är normal det är bara tpo antikropparna som var höga. Har aldrig talats om detta? Vad kan man äta för att sänka dessa? Ringde till barnmorskan men hon kunde inte så mycket.. Vill veta vad det är som är fel på mig varför får jag dessa missfall.. Har blivit gravid 5 gånger. Har en son på 8 år en dotter på 6 år och en änglaflicka, sen två missfall. Enligt min läkare så säger han bi vet att du klara att vara gravid eftersom du har varit det och fullgjort 3 graviditeter men frågan är nu vad ligger problemet.. Är så rädd var felet kan vara vill såå hemsk gärna ha en liten..tack en gång för att du svarade
    Hur ligger du i TSH?
    Min läkare på specmödra tyckte att det var bättre att ligga lite pressat och gärna under 1 i tsh.
    Mina antikroppar gjorde att mitt tsh svajade lite och som högst runt 9 och nu ligger jag på 0,32 och mår toppen.
    Under våran tid som vi kämpat har jag sökt svar på att kunna sänka antikropparna till bättre nivåer men inte hittat så mycket svar. Vc läkare är inte så duktig på detta. Det enda jag kan rekommendera som jag testade men vet inte om det fungerade var att äta Paranötter som innehåller mycket Selen. Testade bidrottningsgele och progesteron kräm. Googla på det. Testade allt jag kunde för att få en liten. Mina antikroppar sänktes men om dom gjorde det med tiden eller något annat som jag desperat provade vet jag inte.
    Har dom tagit blodprovet för progesteron på dig?
    Visst är det jobbigt att höra att man blivit gravid tidigare så bör man inte ha problem att bli gravid.

• Anonym (Orolig)

Hej jag vet inte vad jag ligger i TSH. Dem hade bara skrivit att mitt TSH var normalt och mina TPO hade stigit. Dem skrev aldrig vad jag låg i siffror. Jag är orolig nu va detta innebär för mig, jag har inte en aning om dem har tagit progestoron prov. Dem har bara tagit ang min ägglosning där kunde dem se att jag har dårlig ÄL därför äter jag pergotime. Jag kanske borde kräva det. Ang dessa nötter verkar vara bra borde testa.. Jag ringde till kkkiniken och frågade lite mer.. Det ända hon sa att om läkaren inte har skrivit att du ska äta levaxin så ska du inte göra det.. Mem borde jag inte äta lite trots att mitt TSH är normalt kanske mina TPO stabiliserar sig? Du verkar vara mer insatt i det här.. Kanske borde testa dessa nötter.. Finns det inga läkemedel som man kan äta där det innehåller mycket selen?

• JELJ
    Anonym (Orolig) skrev 2012-11-30 10:53:44 följande:
    Hej jag vet inte vad jag ligger i TSH. Dem hade bara skrivit att mitt TSH var normalt och mina TPO hade stigit. Dem skrev aldrig vad jag låg i siffror. Jag är orolig nu va detta innebär för mig, jag har inte en aning om dem har tagit progestoron prov. Dem har bara tagit ang min ägglosning där kunde dem se att jag har dårlig ÄL därför äter jag pergotime. Jag kanske borde kräva det. Ang dessa nötter verkar vara bra borde testa.. Jag ringde till kkkiniken och frågade lite mer.. Det ända hon sa att om läkaren inte har skrivit att du ska äta levaxin så ska du inte göra det.. Mem borde jag inte äta lite trots att mitt TSH är normalt kanske mina TPO stabiliserar sig? Du verkar vara mer insatt i det här.. Kanske borde testa dessa nötter.. Finns det inga läkemedel som man kan äta där det innehåller mycket selen?
    Be din läkare om dina provsvar och be dom skicka hem dom till dig. Tsh värdet ska ligga under 2.5 i dagens referenser och många läkare har kvar referens ths 4.5 innan medicinering.  Progesteronprovet visar om man har haft ägglossning och man tar ett enkelt blodprov på dag 21-23 efter första mens om jag kommer ihåg rätt.
    Har lärt mig att kräva svar och fråga mycket. Jobbar själv inom vården och litar inte speciellt på läkare tyvärr.
    En sida att hitta bra info är

www.hypo2.info/diagnostisering/blodprov-och-referensvaerden

Vet inte några mediciner mer än vissa vitaminer som innehåller selen. Dessutom blir det billigare att äta paranötter som är nyttiga och slipper äta piller.
  • Anonym (Orolig)
    JELJ skrev 2012-11-30 16:04:12 följande:
    Be din läkare om dina provsvar och be dom skicka hem dom till dig. Tsh värdet ska ligga under 2.5 i dagens referenser och många läkare har kvar referens ths 4.5 innan medicinering.  Progesteronprovet visar om man har haft ägglossning och man tar ett enkelt blodprov på dag 21-23 efter första mens om jag kommer ihåg rätt. Har lärt mig att kräva svar och fråga mycket. Jobbar själv inom vården och litar inte speciellt på läkare tyvärr. En sida att hitta bra info är www.hypo2.info/diagnostisering/blodprov-och-r... Vet inte några mediciner mer än vissa vitaminer som innehåller selen. Dessutom blir det billigare att äta paranötter som är nyttiga och slipper äta piller.

Tack snälla du, du har hjälpt mig mer än du annar.. Jag ska till läkaren på onsdag och ska fråga om om dessa prover tack en gång..
  • JELJ
    Anonym (Orolig) skrev 2012-11-30 16:50:39 följande:

Tack snälla du, du har hjälpt mig mer än du annar.. Jag ska till läkaren på onsdag och ska fråga om om dessa prover tack en gång..
    Lycka till och om inte läkaren kan svara på dina frågor så be denne att kolla upp eller rekomendera någon annan som kan svara på dina frågor.

Mvh Jenny
  • Isbella

JEJL är du kvar här på FL? Skulle så gärna behöva lite tips på bra läkare. Var vände du dig?

Svar på tråden Höga TPO antikroppar.. Någon som har haft samma för upprepande missfall?