• norma81

Sökt och fått nytt jobb, provanställning ovh fick precis ett +

Hej! Jag sökte nytt jobb, trots tillsv anst, i höstas pga att jag inte trivs så bra. En lång och seg rekryteringsprocess senare sade jag denna vecka slutligen upp mig. Panik när jag inser, i samma vecka, att jag är på smällen. Vad ska jag göra? Jag känner mig som en ofrivillig lurendrejare. Nu kommer jag, med tanke på uppsägningstidet m m, bara kunna arbeta på nya jobbet ca 6 mån. Samtidigt har jag ju sagt upp mig på gamla, så sent som igår, och det blir nog rätt dålig stämning on jag plötsligt tar tillbaka det. Någon som erfarat en liknande situation?

• Svar på tråden Sökt och fått nytt jobb, provanställning ovh fick precis ett +
  • norma81
    Hannah76 skrev 2012-11-30 11:25:11 följande:
    HUr lång provanställning har du?
    6 månader.
  • Hannah76
    norma81 skrev 2012-11-30 17:00:37 följande:
    6 månader.

Då måste du ju berätta..? Tänk bara på att de kan avsluta din provanställning utan orsak. F¨allt skriftligt,  inget muntligt.
  • Nathaliejs

Jag sitter i samma situation...
    Jag fick tjänsten i december och påbörjar det nya jobbet (kontorsjobb) imorgon.

För 3 dagar sedan fick jag reda på att jag är gravid. 
    Är det sådant man ska dölja för chefen och hålla tyst om?

Jag har 6 månaders provanställning vilket går ut 2 månader innan BF.  
    Ska jag hålla mig tills dess och sedan ansöka om ledighet och graviditetspeng när min provanställning gått ut?

Hannah76 skrev 2012-12-01 12:11:48 följande:

Då måste du ju berätta..? Tänk bara på att de kan avsluta din provanställning utan orsak. F¨allt skriftligt,  inget muntligt.

För arbetsgivaren kan ju, som Hannah skriver,  avsluta ens provanställning utan någon vidare grund!

• jagvill85

Är i en liknande situation, mitt nuvarande kontrakt tar slut 31.1. Kommer då att vara 3 mån gravid. Skall på intervju nästa vecka för ett nytt jobb och vet inte hur jag skall göra. Har ju ändå 6mån kvar då och vill ju inte rulla tummar fram till bf... Innan rul vecka 20 kan man ju heller inte vara 100 på att allt är ok...Tycker att förrän efter vecka 12 borde man väl inte behöva säga nåt, jag menar risken för att nåt går fel är ju trots allt större i början. Vill inte vara för cynisk men resonerade iaf så då jag började söka jobb i december... I landet var jag bor är mammaledigheten hursomhelst bara 3 mån så kanske en arbetsgivare kan vara lite mer flexibel...dream on...

Svar på tråden Sökt och fått nytt jobb, provanställning ovh fick precis ett +