• Anonym

Övervakningsmjukvare som familjehem

Hej,

Vi har två barn som är familjehemsplacerade enligt SoL hos oss. Deras föräldrar har en vårdnadstvist igen framför tingsrätten och det kastas otroligt mycket skit (ursäkta att jag skriver så, men det stämmer tyvärr!). Barnen blir utsatta för detta och lidar mycket via mobilen, notebook, tabletts, osv som de har fått av sina föräldrar (snacka om att köpa sig fri!). Soc har bestämt att barnen ska absolut inte dras in i detta, men vi kan inte lita på någon eftersom det har hänt så många gånger förut att barnen används som soptunnor för deras föråldras bråk och baktal.

Vi undrar nu om vi kan installera övervakningsmjukvara på deras elektroniska prylar, utan att behöva informera någon förutom Soc? Hur är den lagliga situationen? Jag hittade tyvärr inget på nätet om hur det se ut för familjehem enligt SoL. Detta är med tanken att skydda barnen för olämplig kontakt med sina föräldrar, men också för andra farar på internet, som de börjar upptäcka nu mer och mer.

Hoppas att någon vet hur läget ligger till!

PS: Att ta bort alla deras elektroniska prylar eller har de hela tiden under uppsikt känns definitivt inte som en lösning för oss.

• Svar på tråden Övervakningsmjukvare som familjehem
  • Anonym

Att hindra att barnen surfar på "otillåtna" sidor och sånt är givetvis ok, men det är emot lagen att övervaka mailkonversationer och liknade med barnens föräldrar.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-30 14:21:25 följande:
    Att hindra att barnen surfar på "otillåtna" sidor och sånt är givetvis ok, men det är emot lagen att övervaka mailkonversationer och liknade med barnens föräldrar.
    Håller med. Dessutom är det ju så att som familjehem ska ni jobba för kontakt mellan barnen och deras föräldrar och på sikt göra så att de får tillbaka sina barn. Att hindra dem från kontakt är inte ok.
  • Anonym

Ska inte barnen vara informerade om era planer heller? Ni menar att eftersom föräldrarna kränker barnen så bör ni få skydda dem mot det genom att själva invadera dem och kränka deras integritet? 

Dålig idé, tycker jag.  

• Anonym

Det ni planerar är inte lagligt...

• fläta

Jag måste säga att de familjehem som finns representerade i Familjelivs diskussionstrådar förefaller vara av undermålig kvalitet. I alla fall de som skrivit inlägg som jag läst. Jag ställer mig följaktligen också kritisk till de utredningar som gjorts för att dessa familjehem ska kunna verka som familjehem, kunskapsnivån verkar låg och kompetensen ytterst bristfällig. 

• Anonym

Ni tror inte att barnen kommer att känna sig fruktansvärt svikna och förda bakom ljuset av er när de kommer tillbaka till sina föräldrar och det uppdagats att ni hindrat dem från att ha kontakt?

• nymedlem
    fläta skrev 2012-11-30 14:28:24 följande:
    Jag måste säga att de familjehem som finns representerade i Familjelivs diskussionstrådar förefaller vara av undermålig kvalitet. I alla fall de som skrivit inlägg som jag läst. Jag ställer mig följaktligen också kritisk till de utredningar som gjorts för att dessa familjehem ska kunna verka som familjehem, kunskapsnivån verkar låg och kompetensen ytterst bristfällig. 

• Anonym (?)

Jag förstår inte hur ni hjälper barnen genom att övervaka datorerna?
    Hur hindrar detta föräldrarna att dra in barnen i sin konflikt?
    Om ni är oroliga för barnen så måste ni kommunicera med soc som får ta vidare samtal med föräldrarna om hur kommunikationen med barnen ska se ut.

Om ni är oroliga för att barnen besöker olämpliga sajter så får ni väl installera ett barnfilter, det är ju lite annorlunda än ett spionprogram....

• Anonym

Varför ville föräldrarna placera barnen? Hoppas dem får flytta hem snart!!

• Anonym

Ojojoj, det verkar så att många har missförstått mig eller jag har felaktigt uttryckt mig.

Vi vill absolut inte hindra barnen från att ha kontakt med sina föräldrar. Absolut inte. Men den kontakten måste ske på ett rimligt sätt. Soc, BUP och vi är helt överens om det. Problemen är bara att trots alla uppmaningar och regler som står i genomförandeplanen att t.ex. inte prata om vårdnadstvisten eller använda sina barn mot den andra föräldern, så bryr sig dem inte alls om det. När man får veta att barnen blir uppmuntrade av en förälder att berätta på skolan att de den andra slå dem (vilket är en lögn), så tycker vi att det är långt från OK! Dom blev bland annat placerade för att deras föräldrar bråkade väldigt mycket och var våldsamma mot varandra. Det finns i dagsläge alltså inte heller möjligheten ett hem för att flytta till.

Vi har inget intresse att kontrollera egentligen vad barnen gör på internet, det värsta kan man ändå kontrollera med föräldrakontrollmjukvara och resten behöver man prata om med barnen.

Tanken var att kunna dokumentera för Soc att ingen förälder håller sig vid reglarna och barnen blir utsatta hela tiden. Soc överväga att det ska bli en LVU-placering.

Vi kan nog tänka oss att berätta för barnen varför vi skulle installera mjukvaran och även informera föräldrar om detta. Det vore säkert också det bästa för barnen för att då skulle föräldrar blir tvungna att hålla sig i alla fall på dem kanalerna lugna (Vad som händer på umgänget är en annan sak). Men, kan vi även om vi skulle informera vårdnadshavaren (med tillstånd av Soc och BUP) göra så, fast vårdnadshavaren skulle vara emot detta. Alltid i minne att det handla om barnen som ska slippa deras föråldras bråk!!!

• Anonym

Och vad med att axla barnens börda på ett annat sätt i stället? Kanske genom att faktiskt prata med dem och säga något i stil med:

"Vi vet att mamma och pappa just nu har stora svårigheter att komma överens, och vi vet också att det kan kännas jättejobbigt för er barn att lyssna till just den delen av problemen som era föräldrar strävar med att lösa. Vi skulle tycka att det var bra och ganska nödvändigt att ni kommer till oss och berättar när de pratat med er om de sakerna. Skriver de till er om detta så kan vi hjälpa er att sätta gränser för dem som de inte för stunden klarar av att göra själva."

Dokumentera era observationer kan ni göra utan att samtidigt ha inblick i precis all konversation mellan barnen och föräldrarna (och övrigt kommunikation som barnen har). Det är klart att det låter bättre om alla ska vara informerade om vad ni tänkt sätta i verket, men jag kan ändå inte se nödvändigheten av att göra som ni tänker er. 

• Anonym

Men jösses, barnen ska inte skyddas från föräldrarna, skydda dem från soc istället och hjälp barnen ha så mycket med sina föräldrar att göra som möjligt!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-21 20:46:56 följande:
    Men jösses, barnen ska inte skyddas från föräldrarna, skydda dem från soc istället och hjälp barnen ha så mycket med sina föräldrar att göra som möjligt!

Exakt!!!
  • Anonym (Skorpan)

Hej Jag förstår vad ni vill åsta komma men att övervaka barnens komversationer med föräldrarna innebär även att man övervakar dom bra sakerna med vilket kan orsaka att dom inte kan/ vågar prata fritt även om dom sakerna: Hur gamla är barnen ? Detta påverkar mycket hur man skall agera i frågan är det små barn ? Ja då får man kanske säga till att den kontakten får inte ske vi öppna medier utan på telefon Större barn då får man kanske prata med barnen och förklara. Just nu kan mamma och pappa inte komma överens så bra. Men att det inte har något med barnen att göra. Och berätta att man har rätt att säga NEJ jag vill inte lysna på erat bråk då lägger jag på och du kan ringa igen när du vill prata med MIG. Att prats med barnen vad som händer runt om kring dom är viktigt i alla åldrar för klara att det ute är deras fel att dom bråkar ( även stora barn 16-17 behöver få höra detta !! Kanske på ett opersonligt plan tex När föräldrar bråkar så kan man. Känna att det är ens egna fel men det är det ALDRIG! Och man kan känna sig ledsen för detta. Sen inget mer om den unga inte säger något även om dom inte svarar så hör dom och dom kan bearbeta det själva. Då vet dom att man får känna så som dom gör Att inte peka på att ut den unga med när DINA föräldrar bråkar så känns det inte lika utpekande och den unge kan lättare ta till sig orden Hoppas detta löser sig för inga barn oavsett ålder skall behövs bära föräldrarnas bråk !!

• Anonym (Skorpan)
    Anonym skrev 2012-12-21 20:46:56 följande:

Hej här förstår jag din tanke. Man skall se till att barnen ha en så bra relation med sina föräldrar och träffar dom så mycket som det är bra / känns bra. Men om en konversation med barnet inte handlar om barnet utan meningarna är så här. Hej mamma/pappa. Hej älskling. Har du hört vad mamma/pappa gör ? . Mamma/pappa bara skäller på mig och låter mig aldrig säga mitt. Vet du vad igår så sa Mamma/pappa till mig att du inte älskar mig lika mycket dom hen !! Är det så älskar du Mamma/pappa mer än mig. Mamma/pappa försöker bara för fördärva för mig hen vill. Inte att vi skall träffas mer ( läg till lite tårar här med) hen vill ha dig hos sig och då får jag aldrig mer se dig vill du det ? Å jag förstår att du inte vill det för att vi skall kunna vara till sammans måste du berätta i förskolan/skolan att hen slår dig ! Så får ja krama och pussa på dig så mycket jag vill sen!! Visst låter det bra ? !!! Mamma/pappa älskar dig mest i hela världen det vet du va? Hej då En sådan är konversation är inte tagen ut luften utan detta har hänt flera gånger hos oss att samtalen ser ut så här föräldern pratar på och barnen får inte en syl. Vi som familjehem måste hjälpa barnen till en sund kontakt med Föräldrarna oavsett om det är sociala medier eller telefon barnen skall inte behöva stå i mitten sv någons bråk. Att lära barnen att säga Jag vill inte vara i mitten när ni vill prata med MIG kan ni ringa mig hejdå.
  • Anonym

spontant som ny här blir ju var enda tråd lite knäpp då vi har båda sidorna med.
    Kan man för att skydda barnen ha övervakade umgängen o telefonsamtal måste man väl även kunna kontrollera sociala medier på något vis just för att skydda barnen.
    Det handlar INTE om att hindra föräldrarna utan att skydda barnen tro mig som suttit många nätter med olika barn o tröstat efter umgängen o telefonsamtal.
    Det kryper sen fram att något så litet som att: pappa sa att jag verkar ha roligare hos er gör att barnet låser sig totalt kan inte slappna av o ha kul hemma med sina kompisar osv utav rädsla av att göra denna pappa ledsen.
    Barn är så otroligt lojala
    Ja jag har själv en skilsmässa bakom mig med ett x som inte gjorde annat på umgängen än o snacka skit om mig till vår dotter hur tror ni hon mådde??
    Det hjälper inte alltid att prata med barnen men det hjälper att skydda dom från vuxna som inte klarar av att lägga sina egna bekymmer åt sidan utan låter barnen axla dom.
    Då pratar jag både som mamma o familjehem 

Svar på tråden Övervakningsmjukvare som familjehem