• Nikaz

Mall till bildpärm.

Vi ska göra en bildpärm till förskolan för att sonen vid behov ska kunna visa med bilder vad han menar. På varje sida så ska det vara 6bilder och under varje bild så ska det stå vad det är på bilden.

Finns det någonstans där man kan hitta en mall på det, så man bara behöver klistra in bilderna och dom automatiskt blir i samma storlek? Känns som det tar en väldigt tid annars om man ska sitta och klippa och klistra varje bild manuellt och få det snyggt.  

• Svar på tråden Mall till bildpärm.
  • Ramborg

Kolla på såna där fotoböcker man kan göra på nätet kanske? Fujifilm, icafoto, önskefoto? Själv gillar jag fujis fotoboksverktyg.

42.
  • Nikaz
    Ramborg skrev 2012-11-30 14:36:10 följande:
    Kolla på såna där fotoböcker man kan göra på nätet kanske? Fujifilm, icafoto, önskefoto? Själv gillar jag fujis fotoboksverktyg.

Men går dom att använda när man ska skriva ut sidorna själv?
  • Ramborg
    Nikaz skrev 2012-11-30 14:40:29 följande:
    Men går dom att använda när man ska skriva ut sidorna själv?

Vet inte. Måste ni skriva ut själv? Det finns ganska enkla och billiga varianter på fotoböcker, med spiralrygg. Och nu till jul brukar man få diverse erbjudande med gratis porto.
    42.
  • Nikaz
    Ramborg skrev 2012-11-30 14:43:09 följande:

Vet inte. Måste ni skriva ut själv? Det finns ganska enkla och billiga varianter på fotoböcker, med spiralrygg. Och nu till jul brukar man få diverse erbjudande med gratis porto.

Det är enklast om vi skriver ut själva. Eftersom vi ska fixa bilder från sonens vardag och förskolan från deras verksamhet. Jag hade tänkt att man skriver ut på vanliga papper och sedan sätter i vanliga plastfickor och i en vanlig pärm.
  • Ramborg

När man skriver ut PowerPoint-presentationer kan man välja hur många man vill ha per sida. Den funktionen borde finnas i vanliga bildbehandlingsprogram också?

Annars testa att helt enkelt göra ett pp-bildspel. Då blir det ju lätt att göra om också, när ni behöver förändra pärmen. Det finns gratis motsvarighet i OpenOfficepaketet tror jag.

42.
  • RöttÄrSött

Alternativ utan klippa:
    Infoga alla bilder i word, lägg sex stycken per sida, skriv text under och välj storlek på bilderna genom att dubbelklicka på dem.

Alternativ med klipp:
    Lägg alla bilderna i en mapp på datorn, högerklicka på en och välj skriv ut. Har du Pc bör då en skriva ut-guide starta där du i slutet väljer storlek på alla bilder.

Svar på tråden Mall till bildpärm.