• Anonym

Socialtjänsten- skriver lögner!!!

Har pga en stämning om boendet från barnens far, kommit i kontakt med socialtjänsten:/
    Skilde mig från en missbrukande man med psykiska problem för ca två år sedan. Fått avbryta umgänge pga hans missbruk å psykiska terror på barnen.
    Men.. Har redan från början känt att den här unga socialsekreteraren fallit för min exmans smicker. Hon har varit tydligt partisk gentemot honom från början. Han e person som spelar martyr å offerrollen:/
    Haft kontakt med socialtjänsten i samband med skillsmässan. Fick hjälp med boende pga kvinnofrid. Suttit i rätten osv. Alla gånger det varit någon som tagit journalanteckningar har de skrivit det man faktiskt har sagt!!! Inte den här gången kan jag säga.. Hon har skrivit direkta lögner, omformuleringar om vad både jag å min sambo berättat... Hon sammanfattade 3 års väl berättad terror från min exmake i 2 meningar..
    Får det gå till så här?!!!
    Grät när jag fick läsa vad hon skrivit:(

• Svar på tråden Socialtjänsten- skriver lögner!!!
  • Gun79

Så det e socialstyrelsen man anmäler till då?

• Anonym
    ummabdilleh skrev 2012-12-01 11:50:09 följande:
    jag fick inte kolla igenom min utredning..innan den publicerades..sa det behover inte vara sa

Det är en rättighet du har och inom 2 v från du fått den så skall du inkommit med det du anser tolkats fel eller om du anser motpart sagt nåt som inte stämmer. Dina och motpartens rättelser eller vad du vill kalla det läggs sedan med i utredningen så även lagman får del av dem. Anm socialtjänsten så gör du det till förvaltningslätten, då går de in och granskar om soc brustit i sin utredning, dock så tror jag ert fall måste ha slutförts innan de påbörjar sin granskning
  • Gun79

Finns det någon som har personlig erfarenhet av detta? Alltså gå vidare med en anmälan?

• ummabdilleh
    Anonym skrev 2012-12-01 19:53:24 följande:

Det är en rättighet du har och inom 2 v från du fått den så skall du inkommit med det du anser tolkats fel eller om du anser motpart sagt nåt som inte stämmer. Dina och motpartens rättelser eller vad du vill kalla det läggs sedan med i utredningen så även lagman får del av dem. Anm socialtjänsten så gör du det till förvaltningslätten, då går de in och granskar om soc brustit i sin utredning, dock så tror jag ert fall måste ha slutförts innan de påbörjar sin granskning

jag visste inte det och blev inte informerad..kan man klaga till nan 7 man senare??
  • Anonym
    ummabdilleh skrev 2012-12-01 21:16:44 följande:
    jag visste inte det och blev inte informerad..kan man klaga till nan 7 man senare??

Nej för har det gått så lång tid så är det lika med att du godkänt den. Du kan begära en ny utredning och då vara observant och 2 v efter se till att dina rättelser kommer medlaren skrivs inte om utan dina rättelser läggs till längst bak bara
  • Anonym (me)
    ummabdilleh skrev 2012-12-01 11:50:09 följande:

jag fick inte kolla igenom min utredning..innan den publicerades..sa det behover inte vara sa
    Jo det behöver det visst, det är lagstadagt! § 17 Förvaltningslagen säger att kommunicering MÅSTE ske! Då har du sedan tre veckor på dig att inkomma med synpunkter och sedan tar socialsekreteraren beslut i frågan. Men inkommer inte andra part med synpunkter inom tre veckor så tas beslut i ärendet ändå!
  • Anonym (me)
    ummabdilleh skrev 2012-12-01 21:16:44 följande:

Du fick alltså inte utredningen hemsickad till dig för kommunicering? Då kontaktar du socialtjänsten och så får de gå igenom dokumentationen från utredningen, där ska det framgå om kommunicering ägt rum och exakt vilka datum allt skett. Då märks direkt om du eller de missat något.
  • ummabdilleh
    Anonym (me) skrev 2012-12-02 07:58:26 följande:

Du fick alltså inte utredningen hemsickad till dig för kommunicering? Då kontaktar du socialtjänsten och så får de gå igenom dokumentationen från utredningen, där ska det framgå om kommunicering ägt rum och exakt vilka datum allt skett. Då märks direkt om du eller de missat något.

handlaggaren gjorde s.k utredningsintervju i telefonen, tog 2 timmar..hon laste dar upp allt hon fragat mig och sa godkanner du detta? jag sa ja for hon laste precis upp allt jag hade sagt, sen nar jag fick hemskickad den, stod det helt andra saker an jag godkannt..jag hade tidigare anmalt denna for tjanstefel pa socialstyrelsen, sa hon sag sin chans att hamnas..jag har ingen chans att fa tillbaka min dotter pagrund av alla saker hon skrivit..nar jag ringer nya handlagarens chef och klagar tror dom pa mig, tills de pratar med handlaggaren och laser igenom min smutsiga utredning, da feldommer de mig och vill inte prata langre.
  • Anonym
    Gun79 skrev 2012-12-01 16:33:34 följande:
    Ja ska prata med hennes chef i veckan som kommer:/ Har googlat lite å det finns ju något som heter JO anmälan? Vet inte exakt hur det funkar. Men det känns fruktansvärt att hon kan skriva saker jag inte ens har sagt!!! Får ta rådet att spela in samtalen i fortsättningen!
    En annan aspekt på det hela, är all den tid soc. Lägger ner på att kartlägga mig, min sambo. Säger att min stora son e djupt deprimerad, vill sätta in tusen olika insatser osv, NÄR det finns barn som e så utsatta å mår fruktansvärt dåligt, som hinner begå självmord för att det är s långa köer till Bup!
    Men min son, som gråtit två gånger i skolan, ska prata med psykologer, kurator, samtal på soc! Vi lever ett helt normalt liv, förrutom att deras pappa är psykiskt sjuk å alkoholist.
    Min underbara sambo har tagit papparollen, å grabbarna avgudar honom. Men enligt soc är det vi som e bovarna....
    Se det som något positivt att din son får samtalsstöd av psykolog, kurator osv. Det är ju jättebra!
    Det är jättetungt för ett barn att ha en missbrukande förälder, är han dessutom psykiskt sjuk så blir det en extra belastning. Detta kommer han antagligen lida av på ett eller annat sätt hela sitt liv, även som vuxen (ditt barn alltså).
    Jag talar av egen erfarenhet. Ta tacksamt emot ll hjälp du kan få. försök få andra positiva manliga förebilder
    i din sons liv. Idrottsledare, manliga lärare i skolan, släktingar osv. Att få hjälp är inget att skämmas för!
    Du kommer däremot ångra dig djupt i framtiden om det får snett för ditt barn pga av att du tackat nej till den hjälp ni kunnat få. Samarbeta med soc sov, försök få en annan handläggare kanske.. Det är inte säkert din son  öppnar sig dig, barn vill inte belasta sina föräldrar alltid..låt honom få all stöd o hjälp han kan få.
  • Gun79

Ja abdolut e jag tacksam över den hjälp som erbjuds. Det jag dock upplever är, att min son inte är i behov av det just nu. Kan hända att han är det i framtiden, å då känner jag en trygghet i det trevliga bemötandet man fick på Bup:)
    Men just nu så stjälper det snarare än hjälper..
    Min son blir stressad av att flänga runt å träffa nya människor som vill att han ska prata om hur ledsen han är. Han e glad å positiv både hemma å i skolan. Vi försöker normalisera livet igen, visa hur ett normalt familjeliv fungerar, utan hot å alkohol. Att han ska känna lugn å trygghet. Istället blir han helt förtvivlad av att behöva träffa okända människor å ytterligare prata om hans pappa. Alltså det får motsatt effekt:(
    Har mycket egen erfarenhet, under min uppväxt, med psykisk sjukdom. Jag vet hur otroligt värdefull hjälpen från samhället är. Men att tvinga någon som mår bra å e positiv å äntligen känner sig trygg, att gå å prata med en okänd person? Nej då vill jag att resurserna ska användas till alla dessa barn, som mår fruktansvärt dåligt å behöver hjälpen för att överleva.

• Anonym
    Gun79 skrev 2012-12-02 13:32:19 följande:
    Ja abdolut e jag tacksam över den hjälp som erbjuds. Det jag dock upplever är, att min son inte är i behov av det just nu. Kan hända att han är det i framtiden, å då känner jag en trygghet i det trevliga bemötandet man fick på Bup:)
    Men just nu så stjälper det snarare än hjälper..
    Min son blir stressad av att flänga runt å träffa nya människor som vill att han ska prata om hur ledsen han är. Han e glad å positiv både hemma å i skolan. Vi försöker normalisera livet igen, visa hur ett normalt familjeliv fungerar, utan hot å alkohol. Att han ska känna lugn å trygghet. Istället blir han helt förtvivlad av att behöva träffa okända människor å ytterligare prata om hans pappa. Alltså det får motsatt effekt:(
    Har mycket egen erfarenhet, under min uppväxt, med psykisk sjukdom. Jag vet hur otroligt värdefull hjälpen från samhället är. Men att tvinga någon som mår bra å e positiv å äntligen känner sig trygg, att gå å prata med en okänd person? Nej då vill jag att resurserna ska användas till alla dessa barn, som mår fruktansvärt dåligt å behöver hjälpen för att överleva.
    Ditt motstånd mot samtalshjälp kanske smittar av sig på ditt barn? Om du är positiv till det o talat positivt om det kanske han ändrar sig? Lyssna på experterna, dvs de som kan psykologi och som har erfarenhet av detta.
    Detta kan en utomstående göra lättare än du kanske. De har ett annat perspektiv. Låt honom få hjälp nu.
    Bättre göra ngt idag än kanske i framtiden. Det kanske aldrig blir av. Ok, utåt sett verkar han glad men tro mig inom sig kan man bära en sorg för en missbrukande förälder som man försöker dölja..även sedan när föräldern gått bort av sitt missbruk ältar man, undrar och sörjer det. Man undrar: varför missbrukade föräldern osv?
  • Gun79

Jag e inte emot hjälp:) Han har fått samtalshjälp:) Det som min son känner är att det räcker just nu. Jag måste lyssna på honom, läsa av det, lika mycket som jag måste lyssna när han behöver hjälp:)
    Grejen här, är att jag, min son, psykologen på bup, skolkuratorn å skolan upplever att han inte e i behov av hjälp just nu, behovet kan återkomma, men inte just nu. Socialsekreteraren anser att hon förstår sig på detta bättre, ser en svårt deprimerad kille, som hon uttrycker det..
    Det konstiga är att en utbildad barnpsykolog inte ser det..

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-12-02 06:48:46 följande:

Nej för har det gått så lång tid så är det lika med att du godkänt den. Du kan begära en ny utredning och då vara observant och 2 v efter se till att dina rättelser kommer medlaren skrivs inte om utan dina rättelser läggs till längst bak bara
    Vill bara förtydliga att det inte alltid är så att man hanterar parternas synpunkter genom att skicka med dem som bilaga till domstolen. Man kan göra på annat sätt också .....
  • Anna jkp

Ts. Du är inte ensam att råka ut för det du beskriver. Det kan vara direkt lögner. Jag ringde in till soc. Var så arg på dem. Jag har även gjort anmälan till socialstyrelsen. Är inte utredningen ok, så skall det anmälas till socialstyrelsen. soc. vill att man ansöker det i förvaltningsrätten. Jag tror lagen ändrades våren -12. Så privatpersoner kan göra klagomålsansökan direkt.

Det är enkelt att göra en anmälning. Gå in på socialstyrelsens hemsida. Skriv några rader till dem. Du kan även ringa till dem. Telefonnummer finns på deras hemsida.

Lycka till!   

Synlig gör kvinnovåldet
Svar på tråden Socialtjänsten- skriver lögner!!!