• tetrahydrofolate

Ni som äter LCHF, har ni koll på ert kolesterolvärde?

Ja som rubriken lyder. Jag är nyfiken delvis på hur många som faktiskt har koll på sitt kolesterolvärde, men även vad ni faktiskt har för kolesterolvärde, och vad ni klassar som okej eller normalt. Släng gärna in ett blodtryck också om ni vet det!

Min hypotes är att väldigt många faktiskt inte har koll alls, och även att värdet är högre än vad som är normalt för de flesta på LCHF. Motbevisa mig gärna.

• Svar på tråden Ni som äter LCHF, har ni koll på ert kolesterolvärde?
  • Marilla

Hej,

Jag mätte mina värden någon månad efter jag hade börjat med LCHF och efter ytterligare ett halvår igen.
    Vid första tillfället hade jag för högt LDL enligt läkaren och han ville ge mig statiner och rådde mig att sluta med LCHF. Jag kände dock att jag mådde så bra av LCHF och ville inte sluta så jag fortsatte. 

Vi bokade in en uppföljande kontroll efter ett halvår, och vid denna hade mina värden ändrats ungefär så här (kommer inte ihåg exakta värden i huvudet):
    LDL från ca 5,5 til ca 3,5
    HDL från ca 1,5 till ca 1,8
    Triglycerider från ca 0,9 till ca 0,7

Kommer som sagt inte ihåg exakta värden men alla hade förbättrats. Läkaren konstaterade att mina vården nu såg normala ut. Jag släppte då all oro som läkaren hade skapat kring att det skulle vara dåligt för mig att äta LCHF. Har fortsatt sen dess, över två år nu. 

Jag kommer även ihåg att jag har mätt kolesterol för länge sedan och legat högt, jag tror att det var alla snabba kolhydrater jag åt innan som gjorde att jag har haft högt kolesterol innan jag började med LCHF.

• Faile

Jag har tyvärr inte lyckats få ut mina journaler ( bor i Finland ) så jag vet inte vilka värden jag har. Enligt läkaren var det dock bra balans mellan det goda och det onda kolesterolet, och lågt på triglycerider. Kollade när jag ätit lchf ungefär 1 år, hur det var innan har jag tyvärr ingen aning om.

Blodtrycket har jag haft konstant högt i hela mitt liv. Ligger de senaste åren ( även före lchf ) lite lägre, på gränsvärden ca 140/90 konstant.  

Sluta jiddra, börja trolla!
  • tetrahydrofolate

Ja det skulle ju vara interessant att se den där teorin angående kolhydrater och högt kolesterolvärde. Jag förstår inte, rent biokemiskt, hur det skulle kunna påverka över huvud taget. Så vitt jag vet finns det dock ingen forskning på den kopplingen (om nån har ett namn eller länk till nån artikel så posta gärna den!) men det vore ju interessant att göra.

• Tessa606

Efter 9 månader med LCHF var alla mina prover utmärkta!

LDL kolesterol 3,7  (bör vara mellan 1,4 - 4,7)
    HDL Kolesterol 1,52 (bör vara mellan 1,00 - 2,70)
    P/S Kolesterol 5,5 (bör vara 3,3 - 6,9)

Blodtrycket kommer jag inte ihåg, men har alltid legat lågt och det gjorde jag nu med

• Catti41

Min man har kört lchf i tre år nu och de gör hälsokontroller varje år på hans jobb. Han, 38 år gammal, har alltid haft utmärkta värden på allt, både före och efter lchf. (Han har jobbat där i 7 år tror jag, så alltså 7 mättillfällen.

Jag vet inte hans siffror. Men skulle kunna ta reda på dem om någon är vansinnigt intresserad.

Jag äter inte lchf (utan snarare hchf plus socker) och har också utmärkta värden.

Svar på tråden Ni som äter LCHF, har ni koll på ert kolesterolvärde?