• Törnrosa

Ge barnen samma namn?

Min sambo vill att vårt kommande barn ska få samma namn som ett av våra barn redan heter, fast hon heter det i andra namn, inte i tilltalsnamn. Han vill alltså att vårt kommande barn ska få hennes andra namn som sitt tilltalsnamn om ni hänger med? Det är ett fint namn det är vi överens om men det känns konstigt när vår dotter redan heter det, även om hon har ett annat tilltalsnamn. Vad säger ni, kan man göra så?

• Svar på tråden Ge barnen samma namn?
  • sweetbird

Jag tycker ni kan göra så :) alla mina syskons barn har 1 samma andre namn , och vi ska oxå ha det , namnet är efter vår pappa ,
    Jag och mina systrar har samma andra namn , det är efter vår farmor ,

Så jag tycker inte det är någe konstigt om en har det som andre namn och 1 har det som tilltalsnamn :)

• TessaLove

Tycker att det låter bra. Ni valde namnet i mellanmamn för att ni tyckte om det. Inget konstigt alls. Bra idé faktiskt!

• Mli 014

Det ser jag inget problem med, har dock en väninna som precis har fått en flicka, och har namngivit denne efter en storasyster som dog. Det är konstigt och lite obehagligt. Men det är ett viktigt namn för henne (mamman) så jag säger ingenting, vill inte såra henne.

• Marengen

Vet en som har tre pojkar, alla har samma namn varav den mellersta har det som tilltalsnamn, tror även pappan i familjen heter det i andra namn, är nog vanligare än man tror...

• Luna81

Ja absolut kan ni göra så. Får vi en till dotter i framtiden så kommer hon nog få storasysters andranamn som förnamn för vi gillar det så mycket.

• Mariiiiiie

Min syster heter sissel "marie", jag heter marie. Hela min släkt har mitt namn i andranamn :p tycker inte alls det är konstigt. Mitt namn är lite som ett släkt namn, får jag någon dotter någon gång kommer hon ha mitt namn i andra namn :)

• Aprilia77

Absolut! Våra två barn har ett gemensamt mellannamn och vi planerar att ge vår trea som kommer i mars det namnet som tilltalsnamn.

• Calici

Vi hade funderingar på att ge vår 3a namnet vår 1a har som andranamn. Vi funderade på det ett tag för vi gillar verkligen namnet men på något sätt kändes det fel, det var liksom ändå hennes namn. Tycker inte det är något fel med att göra det och skulle inte reagera alls om någon berättade att det var så men för oss kändes det bara inte helt rätt. Om namnet känns rätt på kommande barnet så kör på!

• Koji

Min lillasyster fick ett av mina andranamn som tilltalsnamn. Känns inte ett dugg konstigt, utan mer som en ytterligare sammanlänkning av oss som syskon... Skrattande

• iaseia

Jag tycker det känns väldigt konstigt, men tydligen vanligare än vad man kan tro.

Jag skulle själv inte göra så...

• Icilla

Tycker absolut att ni kan göra så! Läste dock nyss om en man som gett sina två döttrar SAMMA namn som TILLTALSNAMN - båda döttrarna hette Anna. Haha, DET är lite knasigt och lite opraktiskt kan jag tycka. :)

• junjul

Jag hade definitivt inte gjort det själv, men ser inget konstigt med att andra gör det :) som sagt så var det ju en anledning att ni valde det som andranamn till första tjejen! :)

• Idun

jag tycker att det låter fint att göra så!
    Får man fråga vad det är för namn? :) 

• quinga88

Jag skulle inte göra det, det värkar ju mycket vanligare än vad jag trodde. Men jag kan ju förstå om man har ett släcktnamn som man vill att alla barnen ska få o kanske då döper en till de i tilltalsnamn. Så varför inte om båda är med på det.
    Jag var dum o gick med på att sonen skulle heta Ludvig,  o Ludde i mellan namn något som jag ångrar så nu vill jag ta bort det, så de gäller att vara överens även om man kan byta så e det ju bara onödigt.

• vampyria2

Ja det tycker jag
    Jag har tre döttrar och deras namn är:
    Tina AMANDA
    ANNA-JOSEFIN
    MOA Tina Josefin

Minstingen har alltså fått sina andra namn efter sina äldre syskon och efter som mellan tösen bara har ett namn så har minstingen en del av hennes andra namn som förnamn.

Var min äldsta dotter som frågade om inte bebisen kunde bli döpt efter det och jag tyckte idén var kanon, ett bra sätt att visa att de hör ihop.

• Törnrosa

Namnet vi funderar på är Linnea, det kommer från min farmor som heter Elsa Linnea. Men nu känns det ju som det är vår dotters namn på något sätt. Trodde inte alls att det var vanligt.... Jag heter Elisabeth i andra namn, det gör både jag och min syster. Vi heter samma andra namn, men det är ingen av oss som heter det i tilltalsnamn då.

• sombra

Jag tycker absolut att ni kan göra det, men jag tycker att du ska fråga din dotter vad hon tycker! Kanske känner dottern att det är hennes namn och att det känns jobbigt om bebisen "tar" det, i så fall tycker ajg att den känslan ska accepteras. Det är mycket ändå man måste dela med sitt nya syskon, är det känsligt att dela namn kanske man kan få slippa det. Å andra sidan kanske er dotter blir jättestolt över att få ge namn till sin lillasyster, svårt att veta. 

Svar på tråden Ge barnen samma namn?