• Anonym (Behöver värme)

Resa vid sjukskrivning

Hej!

Jag är sjukskriven sen 15/6 pga utmattning/depression. Min man kom hem med informationen att han bokat en restresa till oss om en vecka, för att vi ska få rå om varann, vila och få värme då jag  aldrig haft semester eller åkt på semester utomlands, snart 40år gammal. Jag är sjukskriven helt några månader till. hinner jag få tillstånd från fk, som någon sa att jag måste ha. Får jag åka? Hur gör jag? Vad kan händ aom jag åker?

• Svar på tråden Resa vid sjukskrivning
  • Försäkringskassan

Hej! Om man har sjukpenning och ska åka utomlands, ska du i god tid före avresan skicka in en ansökan om att "behålla sjukpenning under utlandsvistelse" för att få ett medgivande från Försäkringskassan att behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen. Ett villkor är att resan inte hindrar ditt tillfrisknande. Blanketten finns att skriva ut på vår hemsida www.forsakringskassan.se, bifogar en länk till ansökan som heter FK 7430. www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/c21451f7-f120-4005-9e6b-91ff49c03169/RFV7430_014_F_001.pdf Hälsningar Gabriella, handläggare

Svar på tråden Resa vid sjukskrivning